På den här sidan kan man läsa om vad jag gjort i ljudväg på min BMW 325 cab,
för att få så optimalt ljud som möjligt, utan att bli totalt ruinerad...

Beskrivningarna nedan är inte gjord av ett profs, utan en glad amatör
och är inte heller gjorda i syfte att sälja någonting. Snarare är
detta ett försök att dela med mig av mina erfarenheter, och kanske
ge någon därute lite inspiration, till sin egen bil...

Bygget är gjort på min BMW 325 Cab, men jag tror att de
flesta sakerna går att genomföra även på en täckt bil.


Med vänliga hälsningar
Björn Holmberg


Alla bilderna är klickbara



Detta är mitt slutsteg, hängandes i cab-lådan. (motsv. hatthyllan)






Ovan är en skiss över mitt system med alla komponenter.

4 stycken 5,25" Sony Xplod mellanregister
som drivs av det inbyggda slutsteget i huvudenheten, 4 X 35W.
2 stycken 10" Boxer Subwoofers, från Zachry, 250W/ element.
De drivs av ett Zachry Powerstation 300, med internt delningsfilter.



Nedan kan du följa arbetets gång, och se hur allt är gjort


Först och främst, var jag tvungen att göra plats för basar och kablar.
Kablarna är någonting som man oftast glömmer bort, men de är en viktig del i ett bra ljudsystem.
Det spelar ingen roll om man har de dyraste elementen, och de mest avancerade slutstegen...
Om inte signalerna når fram, kommer det aldrig att låta bra. Jag inledde med att riva ur
alla mattor som gick, ur kupen och bagagerummet. Jag tog även bort ganska mycket paneler
och annat som kan vara i vägen, tex baksäte mm.

Jag drog ur alla gammla högtalarkablar.
Det är helt otroligt att det låtit överhuvudtaget tidigare, med tanke på tjockleken på de gammla kablarna.
Att kalla de gammla kablarna för sytråd vore en underdrift.
När jag drog i nya högtalarkablar till mellanregistren (2,5 mm2), så passade jag på att dra in strömkablarna
till slutsteget. Två stycken 25 mm2-kablar (ja ca 5mm tjocka) direkt från batteriet till bagagerummet,
en för plus och en för minus.
Sedan monterade jag mina nya Xplod 5,25"-mellanregister direkt i orginaluttagen. DVS i kickpanelerna
fram och i armstöden för baksätet. Inte speciellt upphetsande, men gott och väl funktionellt.





Nu till den intressanta biten...
BASS-KNAS!

Eftersom detta gjordes på en cab, så var det ett par extra pinnar och stag bakom baksätet.
Det ser ungefär likadant ut på de flesta andra bilar också, DVS att man har en plåt direkt bakom
baksätet. Inledningsvis, efter att ha måttat så att jag var säker på att basarna skulle få plats
och ha ritat upp på ett ungefär hur stora hålen skulle bli, och var, började jag med en borrmaskin.
Jag borrade upp ganska stora hål, ca 1 cm innanför mina markeringar, med ca 3-8 cm mellanrum.
Sedan lånade jag en kompis elektriska sticksåg, för att förena hålen.



Den resterande centimetern till kanten på mina markeringar, avlägsnade jag med en handjagad fil...
Det tog ca 6 timmar med hörselkåpor i garaget. Jag är helt övertygad om att det går att göra på ett
lättare sätt, men det var så jag gjorde, för att vara säker på att hålen fick exakt rätt storlek.

När äntligen hålen fått rätt storlek, märker man att plåten inte är det minsta plan...
Detta är av vridstyv-tekniska aspekter, men ur ljud-byggar-aspekten blir det ju lättast
om den plåten är helt plan. MAO Jag tog en polygrip, en hammare plus lite kvalificerat våld.

Det blev inte helt exelent, kanske, men tillräckligt plant för att kunna montera.



Eftersom cabrion har dubbla torpedväggar bakom baksätet, är inte skruv och mutter att tänka på.
Istället använde jag en sorts mutter-clips, som man kan köpa på OK. Bara att borra hål i plåten
där man önskar skruva, hänga clipet över kanten och skruva i. Ser fabriksmonterat ut... nästan.

Och nu till det som blir baslåda.
Utrymmet mellan torpedväggarna som jag hade i cabrion, lämpade sig perfekt att använda som baslåda.
Problemet är bara att BMW har räknat med att en ansenlig mängd vatten ska passera igenom det utrymmet,
så det första man ska göra när hålen är klara, är att täta alla glipor och springor. Ett par tjocka
lager med silikon i alla kanter, och sedan spruta på rikligt med Noisekiller för alla ytor, gör underverk.

När själva lådan är stumm och tät, har man fortfarande kvar ett antal 5cm-hål i den bakre torpedväggen.
Det bästa sättet att täta dessa hål på är att lägga ett alunät från insidan och plasta fast. Sedan kan
det vara en god ide att borra ett litet hål långt ner i en av hörnorna för att sätta in en kabelgenomföring.
Jag drog mina kablar igenom ett av de stora hålen och tätade bara temporärt, men det är inte att rekomendera.

Avslutningsvis pulade jag in två stycken 1 X 1 m dämp-ulls-mattor lagom uppfluffade i lådan,
så att ljudet försfinner och irrar bort sig så mycket som möjligt i lådan, eko i lådan vill man ju inte ha.




När jag slutligen hängde i högtalarna visade det sig att ytan inte blev så plan som jag hade hoppats på.
Man kunde tydligt se springor mellan kanten på elementet och torpedväggen. lösningen på detta är INTE
att skruva åt hårdare. Visst ska elementen sitta fast, men om man bara skruvar och skruvar tills det inte
finns några glipor kvar kan man ge sig på att elementet böjt sig lika mycket som torpedväggen...
Om elementets kant blir skev, brukar det resultera i att man får köpa nytt.
Det man istället ska göra är att sätta på en tätningslist på elementets kant, eventuellt även på torpedväggen
om det behövs. Det är hursomhelst viktigt att det inte blir några glipor, annars så kommer nästan hälften av
effekten gå förlorad på grund av dåligt svar till högtalaren och så kallade flås-ljud.

Jag valde att limma fast elementen med karroseri-kitt, för att vara säker på att inte ha några glipor kvar.
Det är i och för sig inte att rekomendera, eftersom det blir minst sagt krångligt om man ska in i lådan...






Slutsteget
Jag monterade mitt enda slutsteg hängandes i cab-lådan



Steg ett var att lägga slutsteget i cab-lådan, för att på ett enkelt sätt kunna borra hålen på rätt ställen.
Efter att ha borrat hålen kommer vi till den svåra biten. På en BMW-cab som den jag har, kan man inte ha både
bakluckan och cab-luckan öppna samtidigt, så om man inte vill skruva bor bakluckan eller cab-luckan som jag
helst ville undvika, så var det bara att stapla bråte i bagagerummet tills man precis kunde kila in slutsteget
överst mot cab-lådan. I slutsteget tejpade jag fast alu-plåtar som jag hängt på mutter-clips på, så när slutsteget
väl låg inklämmt mot cablådan, var det bara att försiktigt stänga bakluckan, öppna cab-luckan och börja fiska...

Jag använde M3-skruv som var 45 mm långa, men ju längre skruv, desto lättare.
Ta bara inte 10 cm långa, eftersom det finns risk att dessa syns när allt är klart.

En annan sak som kan vara bra att tänka på, glöm inte att sätta tilbaks mattan innan du monterar slutsteget!
Det gjorde jag, och det var minst sagt irriterande...


Strömförsörjningen...
Jag drog strömkablarna från batteriet in i två Powerblocks, en för plus och en för minus,
och sedan vidare till slutsteget. Själva Powerblocksen skruvade jag fast så att de skulle
synas från bagagerummet. igenom att skruva fast dem i en träbit som jag satte på insidan
av mattan fick jag Powerblocksen att sitta stadigt, plus att det blev ett litet utrymme
bakom mattan där jag kunde knöla in överbliven kabel. Sedan skar jag upp ett litet hål i mattan
för varje kabel. Men jag gjorde hålen så små, att kablarna nätt och jämt gick att pressa igenom.
Detta för att håren i mattan ska kunna maskera ett hål som kanske inte är perfekt runt.







Jag hoppas verkligen att den tid jag spenderat med denna beskrivning inte var helt i onödan.
Syftet är att skapa en förståelse för att bra billjud inte behöver kosta skjortan.
Jag har försökt skriva så enkelt så att alla ska kunna förstå,
och är medveten om att detta inte har så mycket gemensamt med en proffs-anläggning...
...men om det var proffs-tips du var ute efter,
så kan du nog dom här sakerna bättre än mig i alla fall.





VARNING
Allt material på denna sida, text som bilder tillhör carmaniacs.net,
och får inte användas av någon annan för att publicera, i komersiellt eller icke-komersiellt syfte
utan skriftligt tillstånd av Webmaster




Back