![]() |
Bilen köptes som vinterbil 12 December 2000. Namnet Woken kom sig ursprungligen av det synnerligen effektiva värmepaketet. Maträtten Wok kommer egentligen från Malaysia som invaderats av Japaner genom århundraden, så det kan verka lite latjo att ascosiera en Japansk bil med en maträtt från Malaysia, men nu blev det som det blev med det. |
![]() |
2005 byggde vi ett rekorderligt chassie enligt konstens alla regler med 42mm stålrör.
Framvagnen är av McPehrsson-typ med spindlar och bromsar från Volvo 850.
M20 uniballs, justerbara konidämpare i 850-fjäderben.
Bakvagnen är försedd med justerbara Koni coilovers. Modifierade Chrysler hjullager runt om. Ifall de hydrauliska bromsarna skulle sluta fungera sitter det en bromsskärm i aktern, vilket är ett krav vid slutfart över 240kmh. Bilen väger 1020kg på startlinjen |
![]() |
För att få bästa tänkbara fäste i starten sitter det wheeliebars på bilen. De är och får inte vara justerbara under färd, och inte heller vara förspända mot marken, men de förhindrar att bilen reser sig i fronten/sjunker ihop i bak vid acceleration och pressar ner framhjulen framför allt i startögonblicket. De är 160cm långa och har hjälpt oss att köra de första 18 metrarna (60fot) på 1,40sekunder. |
![]() ![]() |
Motor: 2 liters SR20DE med 4 cylindrar, ursprungligen från Nissan Primera. Helt beräknad av DTE Racing. Blocket är omfodrat med Dartonfoder, 1/2" arp bultar till toppen, vevaxel orginal, vevstakar från Saentz och kolvar från JE. Toppen är portad av Woken.se, DTE Racing Kammar, ventilfjädrar, titanretainers kommer från Kellford, Ferrea rostfria ventiler, Tommei solida tryckare, SBR-kammdrev. Insuget är egensnidat efter beräkningar från DTE, 4st 1680cc spridare, Acufab spjäll, mekanisk bränslepump från Aeromotive med passande bränsletrycksregulator av samma märke. DTE Racing grenrör, Borg Warner 375 turbo, ombyggd till 80mm inducer, Turbosmart porgate45 wastegate, Avgassystem 3,5" rakt rör ut igenom skärmen. Iveco intercooler. Tryckrör gjorda av coatade simons-rör. Styrsystem 2010: Autronic SM4, M&W 500mj tändsystem och marine spolar från MRM racing. Bränsle VP Racefuel CSP Effekt: 915bhp, 887Nm på vevaxeln. 780hk på hjulen Max rpm: 9300rpm Max laddtryck: 3,6 bar |
![]() |
Bästa ET: 8,99s-259kmh, 1,40s i 60-fot |
![]() |
Fälgar: Greg Weld Racelite Dragstar 15x10" fram och 15x4" bak. Däck fram: Hoosier Slicks 10x28-15" Däck bak: Hoosier runners 5x24-15" |
![]() |
Lack: Motivlackad av scary paint |
![]() |
Drivlina: 2 skivig L&T 8" Pro Stock koppling med tryckplatta av titan Volvo 850 (M56H) växellåda med Quaife diff. Modifierat länkage inuti lådan. Sviktstålaxlar från Dione. CDX rallycross drivknutar ursprungligen för Audi |
![]() |
Kaross: Karossen är helt i plåt bortsett från fronten som av praktiska skäl gjutits i glasfiber. Allt arbete med karossen har gjorts av Filip Säfsten. Dörrbladen är utflyttade ca 15 cm i framkant för att macha fronten som är ca 50cm bredare och 40cm längre än en Cherry Turbo orginal. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |