Projektet rullar på.
Något längre tid än vi tänkt oss tar det,
men det är lika bra att göra det ordentligt.
Här kommer ett par bilder från April och Maj.

Vi klurade länge på hur vi skulle få plats med våra vilda planer.
Det slutade med att vi sågade av chassiet för att få lite spelrum.
Andreas Sjödin bockade till lite nya CrMo rör så vi kunde bygga en ny framdel.


När landet fortfarande var täckt av snö,
damp det in ett par paket från Currie enterprises.
Det var 85kg heavy duty parts rakt igenom.

Ett par dagar senare var det återigen dags för paketöppning.
En axel från Competition engineering och lite smågodis.
Vi hängde in den direkt, men huset var lite klumpigt så vi sågade bort en liten tugga.

På Åby Swapmeet i Norrköping skaffades en Mark Williams klump.
Den kom från Fredde Fagerströms pickup men höll inte för honom.
Bör kunna klassas som skottsäker i min applikation.

För att få hjulen att driva frammåt måste ju något vändas.
Först tänkte vi vända på hela axeln, men det kändes överambitiöst.
Vi gjorde om bultdelningen istället så klumpen hamnar uppåner i ett rättvänt hus.

Nu skulle vi försöka hitta på något kreativt sätt att hänga upp axeln.
En slags 4link eller wattlink hade vi sett att man kunde göra.
Jag gjorde en detaljerad skiss som vi byggde efter.
Plattorna till chassiet fanns att köpa, nästan som vi ville ha dom,
medans plattorna till axeln fick ritas och lämnas på vattenskärning.

Det var många kvällar som ägnades åt att försöka passa in allt.
Axeln kommer sitta väldigt off center så ena paret plattor hamnade inte ens på röret.
Det blev en latjo form på dom hålen innan det gick att svetsa dit.

Bara för att förtydliga.
Vi/jag punktade bara fast plattorna.
Jörgen Karlsson, även känd som Nova-Jörgen åtog sig att svetsa i sin jigg.
I Jörgens verkstad döptes min axel till The Thing...



Det blev mycket tvättande av orginal-juken för att försöka hålla den i bästa säljbara skick.
Efter en evig väntan hittade den till ett nytt hem i alla fall så jag kunde återgå till snickeriet.


Japtuning sponsrade med en ny soppapump, lager och ventiltätningar.
Min gamla röda skulle leva på lånad tid så den såldes.
Den här galningen ska leverera bensin till 5000Hk och 2500Hk Methanol EFI,
så det bör räcka till både för denna motor vi ska köra med nu och nästa.



Främre motorfästet skissas upp med lite masonit, som ritas av och vatenskärs.
Blir väldigt smidigt med alla pumpfästen och generatorfästen i motorplåtarna.


Samtidigt var det dags att skarva ihop bakdelen på karossen.
Kortfattat kan man beskriva det enligt följande:
Popnita aluminium-plåtar för att täcka hålen, bygg en klätterställning
runt hela kalaset, vänd uppåner eller ställ på sidan och plasta...



Efter härdning plockas plåtarna bort och man kan njuta av det färdiga resultatet.
Den här delen av karossen väger 30Kg. Det tillkommer förståss ett par Kg spackel,
skruvar till fönster, dörrlås, diverse förstärkningar mm, men det kommer samtidigt
slipas bort ett par Kg i samband med spacklingen så slutresultatet landar nog där i närheten iaf.

Ja sedan tillkommer naturligtvis fronten... =)
Här försöker Filip passa in fronten 50-60cm längre fram mot orginal,
men ändå med bibehållna linjer så gott det går...


För att kunna mäta lite hade vi sedan tidigare fått låna en uppsättning slicks
med måtten 33x16,5-15 men fälgarna han hade gick inte att montera på våra offroa-spindlar.
Filip som bor granne med Rolf "Råttan" Keiser fick låna ett par utrangerade 15" plåtiser
med rätt navhål och bultdelning från Råttans formula offroad-bil.
Dom var dock hela 19" breda och med näst intill noll backspace så det krävdes lite modifiering innan
vi kunde kränga på slicksen för att mäta hur mycket vi skulle behöva bredda.




Satt ju som en smäck.
Då var det bara att repetera proceduren från bakdelen. typ.
Täcka skarvarna med aluminiumplåtar...



Därefter snickra ny klätterställning.
Vi hade sparat delarna från den förra,
men den här blev betydligt mer avancerad för att hålla styrsel på karossens fulla längd...


Efter att vi låtit plasten härda ett par dagar var det bara plocka bort
klätterställningen och aluminiumplåtarna igen.


Passformen på karossen var i det närmaste perfekt.



Nu hade vi altså en juke funny car...
...men det var ganska opraktiskt i sammanhanget.

Någon dag senare kapade Filip fram dörrar och front.
Dörrarna sågades något längre för att få fram 2 dörrars känslan.
Otroligt mycket jobb återstår såklart med karossen,
men nu är grunden helt klar vilket känns väldigt skönt.


Samtidigt passade jag på att svarva nya bussningar till vevstakarna i Beryliumkoppar.
Ganska dyrt och jobbigt att få tag i, men ändå inget mot själva jobbet att tillverka bussningarna.
Jag hade fått höra att det skulle kunna vara radioaktivt vilket var en något överdriven varningsflagga,
men det ska vara bli väldigt farliga gaser vid bearbetning så jag fegade ur och svarvade med mask.
Jag tänkte att om man bara skulle göra nån liten grej så hade det kanske inte spelat så stor roll,
men nu tog det minst 2 timmar effektiv tid att svarva en bussning.
Skjutmåttet lurade mig lite på de första fyra så de fick kasseras och fyra nya fick göras...




Det var lite om vad som hänt under April-Maj.
Naturligtvis har det hänt mera saker, och tusen grejer planeras hela tiden.
Allt som behövs nu är tid, mera tid, en skvätt flyt och som alltid pengar.
Dygnet med sina ynka 24 timmar försöker vi förvalta efter bästa förmåga.
För ovanlighets skull finns det fortfarande medel att handla saker för,
så det finns helt klart hopp om att få se den på en bana innan sommaren är över...
...bara det flyter på nu. ;)








Back