Sammanfattning Augusti-December 2013.

Jag vet.
Skulle ju uppdatera löpande...
...hålla er uppdaterade.
Det gick ju...
...sådär.

Här är en liten sammanställning av vad som hänt Augusti-December 2013.
Det kanske kan tyckas enkelt att bara hålla er på sträckbänken om vad som händer eller vad som är på gång,
men sanningen är att det hänt en hel del.
Det har hänt såpass mycket att jag bara haft tid att uppdatera facebook-sidan.
Det är ju så oförskämt lätt att bara ladda upp ett par bilder och så var man nöjd med det.
Vissa som läser kanske inte ens har facebook, och nackdelen med sociala media är ju såklart att
tre dagar efter att en nyhet är släppt så går den inte ens att hitta, trots att man vet vad man ska söka på.

Av just den anledningen är ju en hemsida som just denna otroligt kraftfull.
Allt finns kvar sålänge jag betalar webhotellet och jag anser att det ska vara kvar.
Det mesta finns ju kvar, då jag är en ekorre av naturen...
-Ni skulle se mina källarföråd. ;)


Det var lite inledning till detta kapitel i framställandet av världens snabbaste Nissan Juke.
Nu till vesäntligheterna.
Vad har vi gjort, vad har hänt, hur har det gått?
Så fort jag visar mitt tryne på en tävling, bilträff, mässa eller liknande
så överöses jag med dessa frågor. Ibland kan det kännas tjatigt att repetera
samma status femtio gånger på en dag, men jag får ju frågorna av folk som undrar,
funderar och faktiskt bryr sig. Det är en jäkla ego-boost ska ni veta. :)


Från det att det ser nästan klart ut är det fantastiskt mycket jobb kvar innan det faktiskt fungerar.

I det tidigare repotaget framgick det ju att bilen stod på sina egna hjul.
Den stod på sina egna hjul, och styrningen fanns i stort sett där.
Kvar var att koppla ihop styrväxeln med spindlarna.
I köpet av spindlarna följde det med en lösning på detta.
Den bestod i en pitman-arm tillverkad i 14mm stål med en åtta mm platta
man kunde komplettera med om man var sugen..
Vi var mest sugna på en lite mer sofistikerad lösning.

En byggsats ritades upp och skickades för vattenskärning.
Passformen blev helt rubbat bra. Bara knacka ihop pusslet och TIG-svetsa ihop.



När det var EM i dragrading på Tierp Arena följde jag kvalet
från kontoret tack vare superba Smart-TV's livesändningar i HD-upplösning.


Här ser man min tanke med bränslepumpens och torrsumpens placering.
Det blir en rem som de får dela på.
Hoppar remmen så oljetrycket försvinner stannar motorn.


När paketet med drivaxlarna dök upp blev jag så glad att jag tog en selfie.
Axlarna har 35 splines med smidda yokes.
Det var det värsta som gick att beställa från Currie enterprises.


Här är ett par bilder i samband med att bilen ställdes ner på hjulen.
Nyheten väckte såpass stort intresse att tidningen Bilsport valde att rapportera om den.
Den hade ju fyra hjul när chassiet köptes, men på ett helt annat sätt.
Nu hade vi byggt allt framför torpedväggen från scratch, och på ett helt nytt och eget sätt.


Nu började vi fundera på att det kanske var dags att se vad vi skulle ta oss till med motorn.
Många ideer stöttes och blöttes, men det vore ju enormt fränt med aluminium-stakar i en 4 banger?
Det tyckte vi i alla fall, och Japtuning var inte sena att haka på.
Efter lite bollande fram och tillbaka dök ett paket med nya kolvar och stakar upp.
Folk påstår att de sett solnedgångar som fått dem tårögda,
men detta var ju så vackert att Chuck Norris hade bönfallit komponenterna.


Efter mången dagar i dvala fick Fille ett infall och byggde en vinge på två dagar.
Ingen vet om det berodde på styren-ångorna från gjutningen av karossen eller
om det fans någon uppenbar koppling till det faktum att han jobbat som bilplåtslagare i många år.
Faktum kvarstår att han nu jobbar med väldigt starka kemikalier...
Bra blev det i alla fall. Som vanligt.


I slutet av Oktober sägs en högtid kallad Halloween infalla.
Högtid eller ej, men gjorde ett litet halloween-kort i alla fall.


Köpte en 3 gallons bränsletank från Summit.
Pressure tested? jahopp. Men passade den? Knappast.
Efter ett par smärre justeringar passade den dock.
Nu hänger den snyggt och prydligt under insuget i motorplåten
tillsammans med tanken för torrsumpen. Idén är att man inte ska behöva lossa några slangar
om man behöver lyfta ut motorn. Då följer alla tankar med. Blev riktigt bra.
Den tredje tanken är en expansionstank för vevhusventilationen som Fille snickrat till.



Oljetråget blev en kul historia.
Fille svetsade igen sjävla sumpen och planade.
Sedan fick jag för mig att jag skulle ha ett par anslutningar till torrsumps-pumpen.
Då blev det så krokigt att det inte gick att rädda, så ett helt nytt fick byggas.
För säkerhets skull svetsade jag det även från insidan. Det blev ganska krokigt men inte värre att det gick att plana i alla fall.
När TIG svetsen var igång passade jag på att byta ut anslutningarna på torrsumps-tanken så man kunde få in lite smidiga filter.



Plötsligt blev det Lucia.
kakor skulle bakas och julkort skickas.


Gjorde en symbolisk advents-ljusstake
av allt godis till bränsle- och olje-systemet.

Ett litet försiktigt avgas-system snickrades ihop.
Det mäter 4" och kommer från en SL-buss.
Inte lika rakt och snyggt som det på Cherryn, men det får duga.


Den 19 December när jag sitter på jobbet och endast har firmans julfest i tankarna
ringer Tom från garaget vid nio på morgonen. Jag fick en obehaglig känsla direkt när jag såg att han ringde.
Han hade svängt förbi garaget för att hämta något och upptäckte att vi haft påhälsning under natten.
Larmet hade visserligen skrämt bovarna, men SIM-kortet i larmet hade gått söder så ingen hade fått något SMS.
Det var bara kasta sig på tåget och åka dit för att inspektera förödelsen.
När jag kom till garaget var det fem polis-patruller på plats. Bovarna hade använt en Volvo V70 som murbräcka
och helt sonika backat igenom våran, som vi trodde inbrotts-säkra, port. Vi trodde fel.
En koll i loggen på larmet visade att bovarna stuckit ut genom entrédörren så fort larmet gått.
Ett par skoavtryck var allt i bevis-väg som gick att frambringa. Ingenting fick dom med sig iaf.
Helt otroligt egentligen. De kunde ju fått med sig precis hur mycket som helst efterssom dom var inne
i garaget mindre än en timme efter att vi larmade på kvällen innan.
Det enda förutom själva porten som gick sönder var glasfiber-dörrarna till Juken
som stått lutade mot rumpan på bilen. De kom i kläm när porten trycktes in och knuffade in
juken, som stod på pallbockar, ett par meter.

Nu är SIM-kotet bytt och en server för video-övervakning installerats med X antal kameror.
OM dårarna skulle komma tillbaks ska vi ha mera bevis.
Sen får vi se om det blir polisen eller någon annan lämplig organisation som får ta hand om utredningen.


Någon julfest med jobbet blev det såklart inte.
Istället fick vi tillverka en ny port i 50x50mm proflier och klä med 2mm plåt.
Dörrkarmen blev kaffeved, så nya porten svetsade vi i balkarna huset är byggt av.

För säkerhets skull kapade vi ner en gammal pelarborrmaskin som vi vevar ner i ett hål i golvet.
Nästan så man skulle vilja se den som försöker ta sig igenom den här porten...

...kom på att om någon skulle försöka så kommer vi ju att se det.
Lär bli en youtube-raket. ;)


Jag vet inte om det bara är när man har fullt upp,
men det känns som att vintrarna blir väldigt korta när man råkat komma på lite vilda planer.
Vi skulle ju testkört 2013. Av det blev det ju förstås inget med.
Det gör såklart lite ont i själen när man inser att alla belackare som påstod att
vi troligtvis inte skulle hinna fick rätt...
Nu återstår lite kaross-jobb.

Den riktiga motorn ska sättas ihop och bromsas,
vändväxeln ska konstrueras, ett par kardanaxlar ska byggas, elsystem ska dras,
fönstren ska på plats, pedalställ ska byggas, chassiet ska svetsas klart...

Ja, det är ett par små-grejer kvar att göra.
Vi jobbar så svetten lackar för att kunna köra detta monster säsongen 2014!
Fullt medvetna om att det kanske inte blir en full säsong,
men vi ska verkligen göra vad vi kan.

Stay tuned.







Back