Här kommer en liten sammanfattning av vad som hänt i garaget under Juli och Juni månad.

Man skulle ju gärna vilja att karossen var klar när den kom ur formarna,
men så är ju inte verkligheten.
Mycket jobb återstår.

Diverse detaljer har kompletterats på karossen.
Innerskärmar bak tänkte vi ha och glasfiber räcker gott och väl till.


Här gjuts B-stolpar till karossen så den blir stadig och fin.
Nalle kollar passformen.


Dörrarna blir något längre än orginal,
så det var lika bra att gjuta helt egna insidor.
Dörrlåsen är från Nissan Qashqai, dock något nerbantade.



Växellådan behöver modifieras något,
så den plockade vi isär...
...och vilket konstverk var inte det?


Motorn och axeln åker i och ur chassiet hur många gånger som helst.
Chassiet behöver ju förstärkas och det är bra om man inte sätter några pinnar som
i senare skede kommer visa sig vara alltför mycket ivägen...


När vi väl bestämt oss för ungefär vart axeln ska sitta,
gäller det ju att få dit någon slags fjädring.
Det följde med två stycken Strange dämpare med chassiet som vi tänkte återanvända.


Efter fjädring kommer styrning.
Fille beställde hem en styrväxel som vi sågade isär.
Den var egentligen till Ford Escort, men efter lite sågande och svarvande,
så passade den utmärkt även på en Nissan Juke.


Axeln kommer troligtvis att röra sig i chassiet, varpå vi var tvugna att hitta på
en lösning för att inte rattstången ska råka bli någon sorts krängningshämmare.
Denna lilla smarta lösning hittades på MecMoove i Länna.


Då den tänkta chaffören inte är någon direkt body builder,
skaffade vi ett elektriskt servo från Allbildelar i Huddinge.
En väldigt smidig lösning från Toyota Yaris.
Fille knäckte till en stol i aluminium för bästa komfort.


Ett wishbone-stag modell kraftig än på sin plats.


När det inte byggs för fullt, händer det att man kan
titta på Dragracing EM från Santa Pod live i fikarummet.


Med jämna mellanrum kommer det hem viktiga komponenter.
46mm Precision wastegate kommer från Japtuning
Turbo TB80 är Turbobanditens största.
En blandad beställning från USA och en uppsättning 2400cc spridare togs hem oxå.


Så fort turbon kom hem, var det dags att bygga ett litet grenrör.
Jag hade ett presentkort från KL Racing som jag fick när jag vann cuppen på Kjula 2012,
vilket kom väl till pass nu. Finns ingen anledning att bygga i något annat än svartstål.
Dessutom hade jag aldrig byggt något grenrör tidigare så detta fick bli ett litet test.




Jag måste säga att det gick förvånansvärt smidigt.

Betydligt smidigare än insuget.
Nu hade jag väl kapat till bitarna till insug förr, men jag var ganska skeptisk till
att jag skulle greja att färdigställa ett komplett insug om jag ska vara ärlig...
...men skam den som ger sig.

Materialet köpte jag hos PPF i Avesta.
Jag började med att svetsa fast trattarna i plattan som sedemera ska bli plenum.

Sedan blev det lite pusslande för att få till plenumet.


Resultatet påminner om någon slags strids-robot från Star Wars.
Då insuget vi hade på Cherryn sprack med jämna mellanrum,
så svetsade jag detta även från insidan. Ett par stadiga förstärkningar
brände jag också dit i förhoppning om att detta ska bli lite hållbart.
Svarvade ett par stavar som stacks igenom den enda platta ytan för säkerhets skull.



Nu började det kännas som att det var dags att ställa bilen på hjulen...
...men vi hade ju egentligen inga.
En uppsättning Weld Racing beadlock fälgar inhandlades av ProMod föraren, Jan Gunnarsson.



Dessvärre passade inte centrumen, så nya fick beställas och modifieras något.
Fogutek lånade ut sin fräs, så vi kunde göra fästen till Willwood oken i spindlarna.
Bulthålen i hjullagren var gängade enligt amerkansk precision, så allt flöt på väldigt bra.


Efter mycket om och men stod hon plötsligt bara där...
...på hjulen.
Lycka!


Då var det väl bara lite små-pill kvar? ;)
I stort sett.

Jag försöker uppdatera lite löpande,
men vi siktar på premiär och att kunna köra full säsong 2014.








Back