Då alla i teamet var rent ut sagt ur-less på att renovera växellådor
kände vi att det var dags att göra något radikalt åt saken.
Långt ifrån den enklaste men gott och väl den roligaste och fränaste
var att skaffa en 5växlad Liberty låda med trycklufts styrning.
För att kunna använda den blir man mer eller mindre tvungen att ställa motorn på längden.
Då stod vi inför valet att kapa sönder den fullt fungerande Cherryn
eller skaffa ett helt nytt chassie och bygga på.

Efterssom det talas om konjunktur-nedgång och ekonomisk kris så hälsade vi bara
alla olyckskorpar välkomna till våran normala nivå och skaffade ett nytt chassie.
Helt nytt var dock inte riktigt läge, då det var kort om både tid och pengar.
Istället köpte vi Robert Uhrs CrMo chassie som BARS i Norrköping byggt.
BARS har bland annat byggt Fast Freds pickis som vunnit EM i ProMod.

En tidig morgon utanför garaget, klara för avfärd mot Borlänge där Chassiet stod.

Robert hade som den Saab-fantast han är valt att pryda chassiet med en Saab-kaross.
Vi prutade bort karossen då vi ändå ville åka Nissan,
så den lyftes av och lämnades kvar i Borlänge.


När vi kom tillbaks till garaget var redan produktions-teamet från motorkanalen.tv redan på plats,
för att dokumentera ankomsten. Dessvärre var det redan mörkt men det blev ett par bra klipp.
Dessa finns till beskådning i deras filmarkiv tillsammans med lite intervjuer av oss i teamet.

Redan på söndagen började vi gnugga våra geniknölar.
Först och främst plockade vi bort golv och lite ointressant kuriosa
för att närmare se vad vi köpt oss för galenskap.


Vår spontana reaktion var att chassiet var mycket välbyggt och osannorlikt lätt.
Att ställa chassiet på pallbockar var nu en mycket korrekt beskrivning då domkraft var helt överflödigt.

Vi lånade en Ford 9" axel från ett avsomnat projekt för att måtta lite med.
Knölade in ett gammalt motorblock också för att få lite känsla.


Vi passade på att ställa in Libertylådan med.

Det vi kunde konstatera ganska snart var att denna typ av konstruktion ställer
lite krav på relativt stora däck för att få det att fungera.
Olov från granngaraget hade en uppsättning 33x16,5" MT slicks vi fick låna att måtta lite med.
Först kändes det helt surealistiskt stort, men efter en stund hade man accepterat det.
Blir ju ganska lagom. eller?


motorkanalen.tv återkom och gjorde ytterligare intervjuer.
Allt för att få en så komplett bild av teamet och vårat arbete som möjligt.

Veckan efter var det dags att samla delar.
En kopplingskåpa köptes i Älvdalen bland annat.

Mycket arbete och pengar återstår förståss innan det blir dags för första start,
men nu kan man på alvar säga att säsongen för vår del har börjat.

Målsättningen är att köra säsongen 2013.
En Nissan Juke kaross ska gjutas av och en mängd detaljer återstår.
Stora, dyra som små och billiga. Många är dom iaf.
Just nu är det 15cm snö utanför garaget,
men av erfarenhet vet vi att vintrarna är obehagligt korta vissa år...
...detta är ett sådant känns det som.

Jag ska försöka hålla er uppdaterad.
/Björn







Back