Ingen rök utan eld brukar man ju säga.
Så även i detta fall.

2014 blev ett bygg-år som vi avslutade med att köra tre tävlingar.
Nu hade vi en lista med förbättringar som var tvugna att genomföras under vintern.
Bland annat att bygga en ny motor då oljepumpen gick sönder i höstas.
En ny oljepump från Autoverdi inhandlades.

Stefan på Japtuning levererade det mesta som behövdes för själva byggandet av en ny motor.
Kamdrev, ventiler, vippor, aluminium stakar, foder, lager, mm.


Topplocket fylldes med gjut-harts den här gången då det skulle vara ballare än betong.
Blocket fick betong och darton foder enligt tidigare tradition.


Arash på PBZ ordnade fram ett nytt insprutnings-system med dashlogger.
Det var inget större fel på det system vi hade innan, men vi hade en del bekymmer med störningar vi inte kom ifrån.
Haltech Elite serien släpptes på marknaden i höstas så detta är det absolut senaste på marknaden.


Anledningen till att vi inte nådde vårat mål på 1200Hk förra året skyldes på kammarna, kompet och insuget.
Kammarna var egentligen framtagna för bensin, vi körde 8,5 i komp och insuget var byggt med delar från KL Racing.
Kammarna vi körde med blev helt svarta efter oljepumps-raset så nya beställdes direkt från Kelford.

Vi gick upp till 10:1 i komp med JE-kolvar.
Till insuget ritade jag upp och lät tillverka konor hos Fräsarn.
Sedan var det bara att börja bygga. Jag hade det gamla insuget som mall.



För säkerhets skull investerades det i en Turbobanditen TB90 med 90mm billet impeller


Autoverdi oljepumpen hade sug- och tryck-stegen i omvänd ordning jämfört med Morosso pumpen vi körde med innan,
så det blev en del pulande med alla slangar och kopplingar innan det blev bra.



När allt var konstruerat återstod bara provstart.
Det spelar ingen roll ifall man byggt motorn för hundrade gången.
Det är lika spännande varje gång man ska starta upp en ny motor.


Om, eller ska vi säga när, motorn spinner som en katt i bilen med ett nytt insprutnings-system
är det dags att slita ur motorn och åka iväg till närmaste dyno.
Motor-dyno eller bil-dyno är lite upp till tycke och smak, men med så avancerad transmission
är det att föredra en motor-dyno ur både säkerhets- och slitage-synpunkt.
Närmast och bäst motor-dyno är hos Dr Ernie på DTE Racing



Hur gick bromsningen då?
Förra bromsningen poppade en oljeslang loss, men i övrigt tog vi det mogna beslutet att plocka ner motorn
ur dynon medans den forfarande var hel. Den här gången hann vi knappt börja varken varva eller ladda
ordentligt innan vi tappade komp i motorn.
Ernie sköter själva dynon, och kommer med ovärderliga tips.

Filip kollar så allt är ok med motorn. Erne sköter bänken och Arash Adib, PBZ, som sålt insprutnings-systemet sköter tuningen på plats.



Det vi hann se innan motorn tackade för sig var dock att trenden pekar uppåt.
Samma laddtryck som förra året och vi har över 50hk mer. Vi bytte till 80mm impellern i dynon
dels för att få jämförbara tal samt att det var knöligt att tuna motorn med den stora turbon.

Nu är det bara skruva isär motorn och se var kompet kan ha tagit vägen.
Sedan är det dags att åka till banorna.






Back