Namn: Alfred
Härjar mestadels i: Malmö
Status: Cherry Turbo Owner
Mail: alfred@bolina.hsb.se
ICQ: 121161402


Nedan följer en "liten" story om inköpet:
Hade sparat ihop nåra tusenlappar och tänkte satsa dom i en honda civic av lite nyare årsmodell för o slippa oroa sig över saker som går sönder. Så jag bestämde mig för att hålla mig från annonser o annat lockande. Jag hade då en Opel corsa och en bmw 528, ingen av dom funkade...
Tänkte en dag att det inte är ngn som dött av o kolla lite bilannonser... men ack så fel jag hade
(ja ingen dog ju iofs).
Mitt framför ögonen på mig ser ja denna skönhet (nåja). "Nissan cherry turbo",
läser vidare genom spec. osv...
ser att det absolut är ngt ja ska lägga vantarna på.
Sagt och gjort.
Ringer upp säljaren som hade begärt 8000 riksdaler för åbäket.
Nåja, jag hade ju 4000kr på fickan och två bilar ståendes i garaget, så omöjligt skulle det inte bli iaf...
Säljaren säger att det pris han satt inte är prutbart osv, men ja hade bestämt mig för o köpa den!
Med 4000kr på fickan ringde ja upp köparen, gjorde upp så mkt av affären jag kunde över telefon och sen ringde jag en polare som kunde hjälpa mig med transport till bilen. När allt var spikat och det var ungefär 3 timmar kvar insåg jag att jag inte hade pengar så det räckte till bilen. Vad göra?! Sälja dom två andra bilarna såklart! Sagt och gjort och 1.5timme senare satt jag med 7000kr i handen och en bil i garaget mindre. Men jag fattades fortfarande "lite". Men jag hade ju corsan kvar o den varken startade eller gick. Ringde lite skrotare runtom malmö och fick 1200 som bästa bud om ja kunde köra den dit. Men det var ju uteslutet...
1 timme kvar till avfärd!
Till sist ringer en annan polare o säger att han köper bilen för 1500kr, vilket klipp tänkte jag! Nu har ja så ja kan köpa min bil! Det jag inte hade tänkt på var ju att det var en liten bit o åka till bilen... Närmre bestämt Jönköping som säljaren hade sagt. Ush då, hur långt kunde det nu vara till Jönköping då? Och betala bensin till och hem från jönköping för två bilar kunde inte kosta så farligt mkt, ngn hundralapp tänkte jag... men ack som jag bedrog mig. Det var ju lite längre än jag hade beräknat (fel ord egentligen då jag inte beräknat ngt alls). Men med full tank o två glada killar i en liten honda bar det av...
Det tog en stund o köra (trots en medlehastighet på 180km/h), men till sist kommer vi fram till jönköping! Äntligen, tänkte jag. Nu får ja ringa efter en nogrann vägbeskrivning så vi kan komma dit snabbt innan det blir för mörkt...
-Ja det är ****
-Ja tjena, var skulle vi nu köra?
-Fortsätt mot Nässjö
-Ok, vi ses snart då
Första skylten till Nässjö visar 3.9mil!!
Det var inte alls vad jag hade beräknat... men efter många handbromsvändningar och lite krossade studentpresenter senare var vi framme o anländer till macken vi bestämt träff på. Ser bilen direkt o stiger ut. Vad är nu detta, minusgrader ju... Var inte så sugen på ngn bilaffär längre alls. Nåja, åkte en sväng o kollade in motorn osv så allt skulle klara den långa resan hem... Kommer fram till att jag har 8000kr kvar i fickan, kalkulerar lite snabbt... soppaförbrukning, sträcka o kommer fram till att det inte alls var gratis o köra hem igen. Med ett skambud o lite tjat går han ner såpass så att vi har råd att tanka båda bilarna och bege oss hemåt. Sen bar det av hemåt till säljaren för pappersskrivning osv... Allt funkade fint hela vägen...
Satt och kikade lite i kupen på vägen hem och upptäckte då att det varken fanns sätesvärmare, elhissar eller elbackspeglar...
En annan kul detalj var att ngn monterat högtalare så nära veven till fönstret att man fick skavsår på fingrarna när man skulle hissa rutan upp o ner.
Men vad är detta?
"Knirr, bånk" En eltaklucka! Fräckt... och vad är detta? "fjonk" vad var nu det?
Kollar runt lite... ser att bakrutorna är öppna...
ännu en het 80talsuppfinning som inte riktigt slog igenom...

Nåja, nöjd med bilen o allt det där man ska va så kommer ja in i malmö och träffar min käre kompis, som hjälpt mig med hela affären, på mcdonalds. Lite trött o frusen slinker en hamburgare ner och jag drar några singelrepor i stan och upptäcker att den inte riktigt går som den gjorde i jönköping...
Lite funderingar o några minuters observation senare hittar jag felet. packning mellan grenrör och turbo hade kastat inhandduken för gott verkade det som. Ringde nissan direkt (dagen efter då) och fick ett ca pris på 120kr för en ny packning.
ICKE!
Kommer på att turbon härstammar från ngn gammal saab modell o ringer genast saab. Dom kunde direkt ge mig ett exakt pris på 54kr och meddela att dom hade den på lager... Dagen efter åker jag o handlar packningen o försöker få tag på ngn av kompisarna som e bilmeck. Allihop verkade som bortblåsta...
Men till sist får jag tag på en...
Och han är beredd att offra en fredagkväll för att hjälpa mig och byta packningen.
Vi beger oss neråt garaget med en ny packning i högsta hugg!
Provar o skruva lite på diverse skruvar och märker då att en mutter som håller turbon mot grenröret sitter lite väl hårt... ja den sitter alltså fast och har bestämt sig för att icke lossna.
Provar desperat att värma den lite me en tändare.
-Den slutar fungera.
jättebra, nu kan jag varken få av turbon eller tända en cigg...
mkt genomtänkt. Bestämmer oss för att åka till en annan verkstad o hämta lite hjälpmedel för att kunna skruva av resten av grejorna och förbereda för morgondagen då vi skulle låna en gassvets o värma upp bulten med... sagt o gjort o vi beger oss ut till verkstaden. Hämtar massa grejor o bygger om packningen "lite"... Kör hem sent på morgonen för o sova ett par timmar innan gassvetsen anländer...

Vaknar kör ner till garaget o möter upp killen med gassvetsen och sen ger vi oss på odjuret igen. Efter ngn timmes slit o ngn liter gas senare så lossnar bulten och en ny åker dit och allt är frid o fröjd...
Testkör lite o allt funkar...
...i ungefär 10min!!
sen tappar motorn trycket helt o vill dö hela tiden.
Jag som den idiot jag är tänker ju inte ens på att kolla noga
(efter 3timmars sömn ser ja inte så bra heller)
men ser att intercoolern trillat ner i marken o fått ett litet hål varpå spridarna trycker ut ngn deciliter soppa genom ic'n under dom 5min ja står stilla...
inom loppet av ytterligare 5min anländer en kille med komplett verktygslåda och vi fixar ihop allt så den funkar igen. Planen var att delta i en sk stegkörning på kvällen om allting funkade som det skulle, Och för en gångs skull funkade allting som det skulle och bilen gick rent ut sagt utav helvete! Bara en gata sen är jag framme vid starten till körningen...
"Popp. popp"
och det är inte stereon som låter, nu börjar den gå riktigt illa och tryckslangarna trillar av och hålet i ic'n som lagades förra gånden uppstår igen...
denna gången lite större...
Nu rinner det inte bensin, det sprutar en tunn stråle ut ur den stackars intercoolern. Parkerar bilen o får anse mig som åskådare denna gången. Gick bra det med faktiskt. Väl hemma i garaget igen försöker ja mig på o felsöka lite djupare. Tror mig minnas att jag sett laddtrycksmätaren passera 1.5bar några gånger under testkörningen. Inget jag reagerat på tidigare iaf...
Vill även minnas ngt säljaren sa om att det inte var wastegate på turbon och att det istället satt en övertrycksventil innan insuget som släpper ut laddtryck över 1bar... Konstaterar att den där övertrycksventilen nog sett bättre dagar här på jorden. Hör runt lite och får veta att den laddat fullt tryck i hela systemet (ungefär 2bar) ända fram till den där ventilen som öppnade lite som den ville...
Utan motgång ingen framgång...
det är väl så dom säger...
Ja iaf, sätter mig vid datan o kopplar av för första gången på länge och Ser en annons på en ny turbo med wastegate... ser även att det är ngn sorts saab turbo vilket antagligen innebär att den passar ngtsånär "bolt bank vrid-on" på min motor. Slår till direkt utan o kontrollera ngt vidare noga. Får hem turbon och köper en ny "lite" större ic...

Där tar historien slut änsålänge,
men lita på att det kommer mer...

Ska försöka uppdatera så ofta som möjligt så att man kan följa bygget...
om det nu är ngn som är intresserad.





Tillbaks till medlemssidan