Namn: Joakim Olsson
A.K.A.: SAnDis
Härjar mestadels i: Malmö
Status: Colt Turbo Owner
Mail: jocke.o@home.se

Så, hur började allt egentligen?...
Jo, kära SAnDis blev intresserade av streetracing när hans kära polare drog med han ner till hamnen..
Interesset växte och växte...
vi åkte ju i en cherry sugis... som polaren ägde... Och efter ett tag tog man sitt egna kort...
körde ner med morsan sunny.. -samma motor som i sugisen :)
Så en dag köpte jag Bilsport och började bläddra.... såg en cherry som hade kört på emmaboda.
tänkte.. "jaha, vad e det för nåt med den?"

Satt ett par killar och värmde nudlar brevid bilen. tänkte först att "vad är det för idioter....?"
(inget illa menat)
läste vidare och kom underfund med att det var ju turbo i den. "FRÄCKT" sån vill jag ha!
Jag kände ett par killar nere på skroten i malmö och sa till dem att om de fick in en turbo
så ville ja ju ha delarna...
jag trodde att det bara var en extragrej att hänga på... -ja, man har lärt sig en del sen den tiden :)

Tiden gick och jag införskaffade mig min första bil...
En Toyota Celica 84 som rullat en 18k mil...
Hmm, mycket rost och låset sönder på förarsidan, mm, men det fanns ju elhissar och taklucka.
skoj skoj... dock hade jag inte den bilen särskilt länge, då den gladeligen drack 1,7 l/m
oavsett hur man än körde. så den såldes rätt snabbt...

En tid gick och jag tog studenten, wow...
Jag fick pengar och köpte mig en häftig svart Ford Xr4 84:a med lite rost...
en v6 2,8.. fräckt!!! kom dock rätt snabbt underfund med att jag blivit blåst.
fick byta koppling, vxl-låda, mm. kostade 9000kr... men jag lärde mig en hel del på köpet.
3000 för bilen.. + 9000kr... usch usch... inget jag vill veta av igen...
Men jag hade ändå bilen ett tag...
hade den som pendlar bil i lumpen. trots att den drack 1,2l/m.
lumpen fortsatte... vi hade skjutövning... *pang* sa det. och där fick jag tinitus...
fick åka hem en månad senare :(
-jag som älskade lumpen och ville stanna kvar...
...inte för vi gjorde något som vi skulle utan för det var så roligt att leka med a11a bilar och lastbilar :)
Muckarbidraget vart på 15k! Perfekt!
hittade en fin röd Ford på annons utan bild. Det stog bara att det var cossiereplica
så jag ringde och snackade med killen. det lät bra. massor med saker på den... (ford sierra 2,0clx 90:a)

Snackade med min polare som följer med och kollar igenom alla bilar som jag köper/tittar på.
(han gör säljarna förbannade, fråga alfred :))) )
Polaren ringde och snackade med killen, vi körde upp till ljungby och tittade på bilen.
super fräsh. köpte den och körde hem.
Glad var man ju alltid, lackade om lite delar på bilen så den såg nylackat ut...
Körde runt med den ett tag, så började Alfred helt plötsligt snacka om sin cherry...
tänkte "va fan, en sån ville jag ju ha innan.." *hmm*

Jag var nere på strippen och såg hur alla turbo bilar gick...
det började vattnas i munnen på mig...
och jag började mer och mer känna suget, jag ska ha bil med turbo...
Satt och snackde länge med alfred en kväll. han berättade lite om de små turbo bilarna.
nämnde Izuzu piazza och jag fick upp ögonen för den...
Letade lite på nätet och hittade en till salu. den var vit och hade inte gått igenom besiktningen...
framrutan och bakskivorna var dåliga. Jag stack in och kollade på Meca vad nya skivor kostade bak...
ja... gissa.. 1500kr/st...*AAAAAAAH!!* -nee det blir för mycket...
15k + nya bromsar + rutan.. nej nej.
Jag prutade ner till 10k... men nee, det var ändå inget för mig.
En vecka senare på strippen träffar jag andy... snackade lite med han och han nämde colt turbo..
jag blev "va, finns det en sån" och han berättade lite om den. lät ju fräck...
sån ville jag med ha :) (mycket man vill ha här i livet)

Fick höra att en på strippen hade en Piazza han skulle sälja...
jag och alfred åkte och tittade på den. Den såg fräsch ut. provkördningen visade att den gick rätt bra.
rolig bil verkade som.
Dagarna gick...
Jag hade ju fortfarande forden jag skulle bli av med...
fick en länk av Alfred med en colt turbo i Eslöv, 3mil härifrån.
mailade killen och fick hans nummer, ringde och prata lite med han...
letade sedan vidare och frågade runt bla här på carmaniacs.net om piazza, colt, cherry, uno..
en liten turbo bil skulle det vara, frågan var bara vilken.
Inte så många som visste något om piazzan och det var ju den det lutade åt...
Tillslut ringde Jag Alfred och frågade om han skulle med och kolla på colten.
vi hoppade in två glada ungdomar i en bil och körde iväg till Eslöv och tittade på den.
såg fräsch ut för att vara en 84, och den hade bara gått 16000mil. lite ytrost och så, men inget alvarligt...
Verkade bra i motor och låda när jag provkörde den. Men både jag och Alfred var överens om
att Piazzan kändes stabilare, lite mer bil i den...

Plötsligt en dag så ringde det är en kille som sett min Ford på annons,
han lät meddela att han skulle komma 1,5 timme senare... så det blev lite panik att tömma bilen,
23k fick jag för forden... KANNON! nu fanns det pengar till en turbo bil!
Tiden gick och jag tog med min kunniga kompis för att ta en extra flukt på Piazzan,
men den sågade han rakt av.
Några dagar senare kom ett mail från Piazzaägaren att den var såld. -jaha, då var det bara colten kvar...

Åkte ut med kompisen och tittade ännu en gång på Colten. Kompisen började riva och slita som vanligt
men här hittade han inget att anmärka på. Bara att slå till med andra ord.
Så blev jag en lycklig colt turbo ägare :)
-Men tro inte historien är slut bara för det.

Jag var jätteglad över min nya bil... Frågan var bara vad man skulle kunna åstadkomma med den?
jag hade ingen aning och frågade alfred säkert 2000gånger vad jag skulle köpa till bilen,
jag köpte iaf först laddtrycksmätare och oljetrycksmätare...
När vi senare på kvällen kulle vi installera mätarna, drog vi till en Preem mack och köpte lite slangar.
På vägen tillbax så säger jag till alfred. "har inte paul ett öppetfilter liggandes?"
Alfred ringer och kollar och mycket riktigt, det hade han. vi träffades på en statoil mack i närheten.
Väl vid Statoilmacken samlades säkert 8 pers runt bilen och spanade in nyförvärvet.
Filtret passade tyvär inte till min luftbox, så när jag höll på att dra in laddtrycksmätaren
så började alfred och robban fnissa...
tänkte "va fan gör de nu?" -jo de stog och drog i wg staget... *hmm*
Jag frågade alfred vad dom höll på med och "Jo vi tänkte höja lite här..."
Jahaja då tar vi väl och trimmar lite då! :)
Vi stog och drog i staget, mixtrade och hade oss, jag körde med alfred som bisittare repa efter repa...
0,6 laddade den först (det var det den laddade när jag fick den från den förra ägaren).
så vi fortsatte att mixtra. först blev det 0,5...
hmm ops, fel håll... sen blev det 0,6 0,65 0,7.. oj oj, jag och alfred körde och skrattde...
ut från macken, in på macken, ut från macken, in igen :) till slut hanmnade laddet på 0,75/0,8...
Frågade en kompis om han fick köra mot mig med sin Audi A3 1,8t och jag tyckte att visst för fan...
Vi körde från rödljuset brevid macken och oj oj oj!
Jag låg ju före han med 20cm hela ettan och tvåan, sen stack han när jag la i trean *jag var mycket nöjd*
Han kom tillbaks efter ett par minuter och ville köra igen...
så javisst sa jag och samma sak hände igen... låg före han i 1 och 2...
-hans flickvän såg lite chokad ut *skrattar*

Sen körde vi hem vid ett på natten.
stått och trixat sedan halv tolv på macken :)

Jag mixtrade lite till med bilen och tänkte ut planer på hur och vad jag skulle göra...
jag skulle iaf byta kylare för bilen blev för varm (skulle egentligen få hjälp av alfred,
men robban kom med så de satt bara och snackade skit, och snodde alla mina cigg
¤&%#&#¤&#¤&"&"&&!&#&#!"%¤!""!!!!!!!!!! )
Sen när vi skulle köra därifrån var jag lite stressad. farsan var skit sur på mig för att vi höll på så sent...
så jag fick slänga ihop bilen och köra hemmåt lite halvsnabt.
kom ca 1 km sen dog bilen helt. Generatorn hade slutat ladda, så vi fick bli bogserade tebax...
...och hemkörda av en skitsur far... *ops*

Vi skulle sätta på en dump på bilen så jag köpte en fin-fin bosch dump
och i samma veva skulle vi byta ventilkåpspackningen...
vi byte och höll på och i alla iver flög det på 2st brickor på wg... *hmm* vi körde iväg.
jag skulle skjutsa Alfred till hans flickvän, så han tyckte att "kör nu lungt,
du får ladda hur mycket du vill när du är själv, men nu vill jag fram"
-tänkte "haha, eller hur :)" så jag tryckte på lite och laddtrycksmätaren visade 0.9/1bar...
hmm... körde lungt sen tills jag kom ut på en 90 väg.
Tryckte platten i mattan på 2:an och då laddade den 1,1bar!! WOW!! jävlar!
ska växla .. hör bara "Whoooooooooooooooooooooopppp!"
jag bromsar in direkt och kollar vad som hänt...
jo den nymonterade dumpen hade flygit av. Satte på den igen och körde vidare.
Körde hem till en polare och snackade lite skit.
När jag så skulle dra hem så ser jag min kära kompis i sin bmw 328.
ja, den ser fin ut eftersom han inspekterat den i 2timmar innan han köpte den.
Jag körde in på macken där han stog parkerad och tog med han på en åktur.
han blev lätt chockad över att den gick så bra, så han blev tvungen att provköra lite :)
han blev glad ju :)
Jag lämnade av han vid hans bil. Sedan åkte vi upp till det berömda rödljuset...
-det slår om, och jag tänker i dessa få sekunder att "nu sticker han som ett skott"
...men nej nej det gjorde han inte alls. jag hängde med han i 1 och 2, sen stack han på 3:an...
*haha* Jag var ännu mer än nöjd nu...

En vecka senare nere i hamnen får jag låna en g-tech och köra lite tester med...
laddade ca 1,1bar och kör 9,45 till 100 som bäst...
tänkte "VA??!?!?!?!?!?!?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"...
Började fundera starkt över vad som kunde vara fel. har nu efter ett bra tag kommit på alla felen.
så nu ska det bara fixas. :)
Felen är att:
Grenröret läcker
Lyftarna tickar, då går knacksensorn in och sänker tändningen *vad kul* *not*

Nu e allt på g.....
Mina planer nu är:
fixa lyftarna
sätta på cossie ic
td04-15t turbo
sätta scoop till luftfilret
byta bränslefilter
sätta på nytt grenrör
sätta 2,5" avgassystem

...plus lite smått och gott, sen får vi se vad som händer.






Tillbaks till medlemssidan