Riceburner the story,
När jag för första gången kom i kontakt med denna bil rullade den i Avesta,
ägaren var Martin i Avestas flickvän.
Den rullade flitigt på diverse rejs både här och där.
Bland annat kördes bilen på Kopparrejset 2001.
Jag var i Avesta och hälsade på och tog ett par bilder på den.


Efter det var det tyst ett tag om bilen.
Det enda jag visste var att Martin sålt den, men jag visste inte till vem.
Nu har jag fått höra i efterhand att det var en kille vid namn Anders som köpte bilen.
Han är mest känd för sin Honda Civic med NOS,
han brukar hjälpa lite annat Hondafolk att få dit NOS-system.
Anders hade dock inte bilen särskilt länge,
utan sålde den vidare till en kille som kallar sig för Tiger.
Tiger satte skräck i Arboga med omnejd, men efter en tid
började motorn tycka att laddtrycket inte var helt i proportion med mängden bränsle.
Detta resulterade i att lagren gav upp, och motorn började klonka och låta illa.
Tiger tröttnade därmed på Cherryn och ville bli av med den,
han ringde till mig och bad mig köpa den.
Sagt och gjort, iväg med bilsläp till Arboga och traila hem bilen.


När jag fick bilen saknades förarstol, turbo, med mera.
Det var definitift en bil för den händige.


Eftersom Woken tog i princip all tid jag hade under hela sommaren
blev Riceburnern ståendes ett par månader innan jag kunde sätta igång och laga den.
Det jobbet bestod i att byta motor och hitta en förarstol.
Förarstol hade jag i källaren och en ny motor hade jag lagt ner i bagagerummet sedan tidigare.


Motorn köpte jag av Toyamann i Västerås, som under en kort Cherryperiod skaffat sig en extra motor.
Den nya motorn saknade svänghjul, så det var till att plocka från den motorn som satt i bilen.
Turbon hade jag hemma i källaren, lixom diverse annat som saknades.
Nedan följer ett gäng bilder från motorbytet.





Lite typiskt bara ett par veckor innan jag faktiskt tänkt ta tag i saken
och byta motor på bilen blev den påkörd av en lastbil, med ett par rejäla revor som följd.



Jag gjorde ett par tappra försök att få ut nya karossdelar från trafikförsäkringsföreningen,
eftersom bilen vid tillfället var avställd, men deras självrisk var inte så tilltalande.
Därmed skaffade jag fram lite delar på egen hand från den nuvarande ägaren av Elvis gammla Cherry.
Enda problemet med de nya delarna var att de kom från en röd Cherry.
Det var därför jag senare rollade bilen svart om någon nu undrade.
Innan jag monterade på de nya delarna testade jag lite olika flames...




Efter att motorn var bytt och bilen bytt färg,
återstod bara besiktningen...
...det resulterade i att den fick en ny strålkastare samt ett gäng bromsrör.
Nu är bilen godkänd och behöver inte besiktigas igen föräns Mars 2004.



Bilen är nu såld
Förutom att den var nybesiktigad och nyskattad,
hade den ett KN filter i orginalboxen, som för övrigt var modifierad.
Hel och komplett orginal inredning, Laddtrycksmätare, Fullt förberedd för dumpventil,
nyrenoverad generator, pysslang på wastegateslangen, vippströmbrytare för elfläktarna, mm.
Motorn jag satte i hade bara gått 4500 mil och var i orginalutförande
så det lämpade sig ypperligt för framtida trimm.

Återstår att se om vi får höra något mera om denna bil framöver.


Back