Inför säsongen 2002 har jag uppgraderat mitt föråd med Cherrydelar en smula...

Det går åt en hel del delar när man kör någolunda aktivt med en Wok,
Offtast är det ganska svårt att hitta delar
om man inte vill gå till en återförsäljare och betala svinpriser.
Det enklaste sättet är naturligtvis att skaffa ett par extrabilar.

Den första extrabilen köpte jag bara av en enda anledning.
Den hade nya fina strålkastare, desutom kunde man ju alltid ha nytta av en hel huv.
Det var en blå liten sug-Cherry på 1,5 liter.
Växellådan var total-kaputt, och kopplingen likaså.


Köpeskillingen var två limpor cigaretter


När denna blåa lilla skönhet parkerats (på taket) utanför skrotnisse,
var allt frid och fröjd ett tag.

Men bara ett litet tag.
Jag hade sedan en tid tillbaka haft en dialog med Reinar här på medlemssidan,
angående hans Cherry Turbo i Göteborg.
Nu var det så att Reiner och hans bror kommit över en Nissan 200,
och nu skulle 250 hästars-Cherryn säljas.
Jag var inte sen att nappa på erbjudandet.
Jag fick ett hemligt paketpris på den röda Cherryn.
Utan det specialbyggda turboaggregatet och extrasprutet,

men med kopiöst mycket reservdelar. Växellådor, orginalturboagg. mm, mm.
Det var så mycket reservdelar som följde med att allting inte skulle plats en den röda bilen.
Därför fick jag även med det silverfärgade skogsvraket.

Då var det bara ett litet bekymmer kvar,
Hur forslar man två icke körbara bilar från Göteborg till Stockholm?
-Naturligtvis med två trailers!
En hyrtrailer, och sedan upp med en lånad släpvagn ovanpå.



Tanken var att en av Rainers bröder skulle köra upp det ena släpet,
med den ena bilen, och jag med den andra,
men eftersom jag kom från Oslo klockan 23:30 på fredagen,
och inte lyckats byta till mig en bil med dragkrok, fixa ett hyrsläp,
plus ett lånesläp, föräns klockan var 02:00 var kudden otroligt mjuk...
Jag försov mig ca fyra timmar,
det ledde till att Rainers bror hunnit lämna Göteborg innan jag hunnit ner.
CRAP!
Bara att åka ner på Söndagen för att hämta bil nummer 2, med lånesläpet.


Släpvagnsexpert som man är,
lyckades jag med bedriften att fila ner stödhjulet på hyrsläpet en smula.
Detta var ju extra populärt, eftersom jag inte kom hem föräns Preem hade hunnit stänga,
så lämnade jag tillbaks släpet en dag försent...

Tack snälla Preem, som bara krävde 86:- för detta lilla hjul.


Nu var ju ryktena om denna 250-hästarscherry självfallet något överdrivna.
Det korrekta värdet skall vara 190 BHP, eller 140 kW vid 4540rpm
enligt bromspappren.
Det var när effekten mättes upp till 190 BHP som motorn skar...
Enligt de som bänkade skulle motorn "troligtvis" haft 250 BHP om den hållit.
Den motorn som sitter i bilen i dagsläget är en totalrenoverad motor,
som är byggt på samma sätt som den som rasade.



Den nyrenoverade motorn kommer troligtvis att rivas en extra gång,
för att Wokifieras. Därefter kommer den att hamna i Woken.
Wokens nuvarnade motor kommer antagligen att hamna i den röda,
som för övrigt kommer bli en svart drag/bus-bil...




Hursomhelst nu är det vinter,
Cherrysarna fryser, och jag jobbar utomlands...
...ska bli intressant att se när jag ska få tid till att pillra ihop alla planer.
-Men ihop ska de, och fort ska de gå.






Back to 2001