Den 4 Augusti var det Bilsport Action Meet på Mantorp Park.

Veckan innan samlades Cherrygänget i Nortälje...
...eftersom vi ju i dagsläget är tre stycken som kör
mer eller mindre aktivt på strippen med Cherry Turbo-bilar,
så passade vi på att träffas under veckan innan Mantorp
för att snacka lite skit och testköra lite...


Dagarna innan vi träffades i Nortälje gav jag mig,
efter påtryckningar, in i projekt "ny instrumentering"
Med en digital instrument-insats från en Toyota Camry,
28 stycken omärkta kablar
och en massa tålamod åkte jag och Conny upp till garaget.


Tre dagar senare var allt monterat, klart och fullt fungerande!
-Vem kunde tro det?


Efter träffen i Nortälje kom jag fram till att jag var tvungen att bygga ett nytt insug...
Jag började med att koncentrera mig på att hitta en större luftmängdsmätare.
Först hittade jag en från en Saab 9000 Turbo.
Den hade verkligen det optimala flödet jag var ute efter.
Synd bara att det var en luftmassemätare jag fått tag i, så den mäter på ett helt annat sätt.

Snygggt hade det blivit men så blev det altså inte.

Istället hittade jag en luftmängdsmätare från en Ford Scorpio av rätt typ...
...ja nästan i alla fall. Jag var tvungen att flytta över kretskortet mm,
för att få den att passa med elektroniken i bilen, men det var relativt enkelt.




Med nybyggt insug till turbon, och med digitala instrument,
bar det slutligen av med siktet inställt på Mantorp Park.

Väl nere på Mantorp vart det tyvär inte så mycket fotande,
då jag var upptagen med annat...

Bästa tid på Mantorp blev, trots det nya insuget "bara" 14,872/ 146,8km/h
Dels så fungerade inte dumpventilen som den skulle,
och dels så får jag nog skylla på uppförslutningen och motvinden...
...Nu fungerar dumpventilen och det tilsammans med högre bränsletryck,
så kommer nerförslutningen på Tullinge den 18/8 göra
att jag kommer köra under tidigare toppnotering 14,835/ 146,28km/h.

Dessutom har jag laddat upp med en uppsättning Yokahama-slicks tills dess.
Modell: Yokahama Advan-032R 185-65-R13






Back to 2001