It ain't over yet!
Bara för att det var cupfinal på Tullinge 010908 så betyder ju inte det att säsongen är över...
...Långt ifrån faktiskt.

Lördagen den 22 September var det dags för det klassiska avslutningsrejset på Lunda flygfält!
Jag spenderade lördagsmorgonen till att bygga ett enkelt vattensprut.
Tyvär så drog det ut lite på tiden...
...trots att jag gjorde det så barnsligt enkelt.
I stora drag, går det till som så att Gaspedalen trycker ner en knapp i golvet.
Den knappen startar en spolarpump som försörjer munstycket med vatten...




-när jag väl kom till Lunda kl. 15:10 var stegen redan i full gång.
Stegen skulle starta 15:00 så det var ju inte mycket att göra åt det.
Efter stegen var det "fri-rejs" för de som ville, eller för de som kommit försent.

Där passade jag på att köra mot Elvis (som naturligtvis kommit i tid)
Denna batalj var precis vad jag behövde.
Jag körde ifrån Elvis med ganska god marginal,
efter rejset visade det sig att Elvis soppapump var lite knasig,
men det var ju fortfarande jag som paserade mållinjen först denna gång...



Någon retur ville Elvis inte ha, så jag fick nöja mig med att gå som vinnare ur den striden.
Efter det fick jag äran att förnedra lite andra bilar.

När dagen började lida mot sitt slut kom det fram en kille vid namn Anders "SaaBPower"
och frågade om jag skulle hänga med till Avesta...
...rent spontant tänkte jag att vad i helskotta skulle jag i Avesta och göra?
-Svaret var ju iofs ganska väntat.
I Avesta har det körts rejs hela sommaren likt de i Stockholm,
och nu var det dags för operation övertalning mot mig.
-Svag som man är hakade jag på till Avesta, med förhoppningen om att det skulle vara något exeptionellt

Det behövde jag inte vara orolig för visade det sig.

Jag och Anders, som fick åka Wok för sälskaps skull, kom fram till Avesta-rakan kallad Sopis vid 20:00
Då stod det bara ca fem bilar på parkeringen, men en av bilarna var en...
...ja just det, en Nissan Cherry Turbo!
Bara det gjorde ju att det var värt att åka dit.
Sedan blev det ju inte sämre av att det var en trevlig kille vid namn Martin som körde Cherryn...
Jag ringde till Lars "limited" som har en Cherry i Hedemora,
men hans bil startade inte, så han dök upp som åskådare istället.

Efter bara en kvart var parkeringen fyld med bilar, och stegen var i full gång att lottas.
Väldigt bra ordning och reda på arrangörerna måste jag säga.


I själva tävlingen kvalade jag in i A-stegen mot en Volvo 740,
men väl i A-stegen åkte jag ut ganska snabbt mot en duktigt vässad Saab 900.
Kanske ska tillägga att övriga bilar i A-stegen var bigblock-jänkare och andra "superbilar"
däribland var även "Bäckis" Snålblåa BMW, som gjorde 10,06 på Tullinge nu senast... hua!

Efter att Avesta-stegen var avklarad körde jag och den andra Cherryn ett par mach-races
Martin hade inte haft Cherryn så länge så det var inte så mycket modifierat på den,
men han hängde med väldigt bra ändå.
Bilen var för övrig inte ens hans egen. det var hans flickvän som lånat ut den...

När alla åkt hem från det rejset åkte jag och Lars till Hedemora
för att se vad det var för fel på hans bil...
...men nu startade den såklart, typiskt Cherry-fenomen för de som inte är bekanta med sådant.
-Då var det naturligtvis dags för lite rejs på den lokala riksvägen utanför!
Ett par vändor var allt vi hann med innan min generator-rem gick av strax före klockan 02:00.
Sovadags.

Söndagsmorgonen...
...nåja, Söndags-precis-runt-lunch i alla fall,
spenderades med att försöka hitta en ny generatorrem till min bil, men utan lycka.
Det slutade med att jag köpte loss den rem som satt i Lars bil för en flaska olja.
-Lars bil visade sig dra ganska mycket olja, så det blev en del mekande oxå.


Efter en välbehövlig fika med Lars föräldrar for jag inåt Avesta igen,
för att stifta närmare bekantskap med Martin
Martin är verkligen en kille med mycket på gång,
hela tiden kom det folk från rejset kvällen innan för att snacka lite skit,
eller bara för att säga hej.

Innan jag åkte därifrån passade jag på att ta några bilder på Martins Cherry...
...förlåt, Martins FLICKVÄNS Cherry.



Omkring klockan 17:00 passade jag på att köpa en butterkaka och en cola som färdkost...

...nu var siktet inställt på Görla i Nortälje.
Elvis skulle ju dit, och jag var ju tvungen att komma dit för att se om han fått ordning på sin bil.
-Det hade han tyvär...
Jag åkte på däng i de flesta av reporna mot Elvis,
men nu var det ju inte bara jag och Elvis på plats i Görla.
Jag hann köra några repor mot lite andra bilar också
men i stort sett körde jag och Elvis mot varandra hela kvällen...


Vi gav inte upp föräns min koppling slirade hejdlöst och Elvis fått vevlagerknackningar (igen)
-Lite obligatoriskt eftersnack efter att de flesta åkt hem,
och sedan var det äntligen dags för Woken att få styra mot Spånga.

Jag kom hem omkring 22:30, relativt hungrig och trött...
...men trots det MYCKET nöjd med helgens aktiviteter!

Summa: Ca 65 mil utan ljudisolering, tre från varandra vitt skilda rejstillfällen,
Det enda som behövts lagas var en generatorrem i Hedemora,
och det på en bil som har ganska mycket mer effekt än orginal.

Nu blir det troligtvis en sinterlamell-koppling inom en snar framtid...


Detta var allt för denna gången,
men det finns ju tillfällen kvar att köra på.
-Syns på en raka nära dig!


De bilder jag inte tagit själv har jag fått från:
Anders Persson på www.racemaniacs.com
Markus Ek på ek.nitrodox.net
och Rejsson i Avsta
-Tack!






Back to 2001