Zatzy Cup del IV på Tullinge 010818

Nu var det dags!
Ny bränsletrycksregulator, mm.
Skulle det räcka för att köra fortare än 14,83?

Eftersom det inte blev någon direkt succe för min del på Mantorp,
så hade jag tänkt mig att nerförslutningen på Tullinge skulle göra gott åt tidkorten.
Söndagen innan, dvs 12 Augusti, händer dock det som inte får hända!
Altså mindre än en vecka innan tävlingen smälter en kolv under en testkörning!
Ovanpå det passar min kropp på att bli riktigt febrig och förkyld...
...precis när man behöver det NOT.
Måndagen gick i stort sett åt till att bekräfta om motorn var slut eller ej.
Tisdag eftermiddag, kom jag inte upp föräns 16:30.
Hann precis boka en motor från en skrot,
en kompis med lämplig bil för att transportera hem motorn
och en granne som kunde ordna med en motorlyft till dagen därpå.
Phu!


Onsdag eftermiddag demonterades lite småsaker från den gammla motorn,
Sedan bar det av till skroten för att hämta den "nya"
Det visade sig att den "nya" motorn stått med öppen huv ett par månader,
så i princip var allt rostigt eller oxiderat.
Lite surt.
Kvällen gick sedemera åt till att plocka ur den gammla motorn,
Ungefär runt 21-22-tiden var det dags för det stora lyftet.




Sedan var det "bara" flytta över växellådan.
Vi passade även på att sätta in en ny koppling när vi ändå hade motorn ur.
När vi precis fått ner den nya motorn i bilen och första motorfästet på plats,
hittade jag det nya urtrampningslagret som följt med kopplings-satsen...
...så det är med andra ord inte bytt.

Motorn var helt på plats omkring 01:00
så då packade vi ihop för kvällen.
Torsdagen gick sedan åt till att proppa på alla lösa delar,
samt flytta över fördelare mm, från den gammla.
Den gammla föresten, var duktigt bränd....


Fredagen gick åt till att försöka finna den rätta sprutten på motorn,
Tyvär så lyckades vi inte finna den, så Fredag kväll/natt blev till Lördag morgon.
Jag och Compa åkte i princip direkt från garaget till Tullinge.
På Tullinge var det inte slut på mekandet,
Jag låg mestadels av tiden under bilen och skruvade,
men jag fick ändå inte motorn att gå riktigt rent...
...det var faktiskt så illa att jag bara körde kvalet.
Det var ingen ide att köra i själva cupen som den gick då.





Bättre gick det däremot för Elvis Häggblom,
Han noterade 13,68 som bästa tid för dagen med SIN Cherry Turbo.
Det är mer än en hel sekund snabbare än vad jag kört som snabbast.

Det är bara till att gratulera!

Själv åkte jag hem runt 15:00, för att sova.
Det är nu en deltävling kvar i Zatzy Cup,
och då hoppas jag att jag ska ha hunnit se över
vad det var som gjorde att min nya motor inte gick som den skulle.

-Syns på Tullinge den 8 September!






Back to 2001