Zatzy Cup del V på Tullinge 010908
Cupfinal

Sist på Tullinge ville ju inte motorn gå som jag ville...
Problemet yttrade sig i att den bara gick på tre burkar när laddtrycket gick över 0,3 bar.
Orsaken till detta var så enkelt som ett trasigt stift.

Ibland kan även det minsta av fel, orsaka det största problem.

Eftersom jag bränt ett stift utan direkt synbar orsak,
plus att det rök som om man tänt en rök-granat i avgassystemet hela tiden,
så tog jag beslutet att riva den nya motorn.
Det tog ett par dagar innnan jag ens tittade åt bilen efter Tullinge,
men sedan var det bara att sätta igång.
Detta var första gången jag tog isär en motor större än 3,5 cc
så detta skulle bli mycket intresant.


Torsdagen den 23 Augusti lyfte jag helt sonika av topplocket,
och tog upp det till min lägenhet för att tvätta av det.
Starkt avfettningsmedel och någon form av högtrycks-mode på dusch-handtaget
gjorde att det mesta i sot och oljeväg lämnade topplocket
och fasnade i badkaret istället...


När jag tagit av toppen syntes tydliga ventilavtryck i kolvarna.
inga märken på ventilerna dock, så toppen verkade bytt.
På Söndagen tog jag ur kolvarna för att dels byta kolvringar
och dels putsa upp ytan på dom
Inledningsvis fick de sig en omgång i badkaret liksom toppen tidigare i veckan.


sedan var det bara att börja slipa.
Inledningsvis slipade jag ner ca 1mm på toppen,
sedan slipade jag bort den vassa kanten mellan den plana ytan och skålformen på kolvarna.
Efter att jag vägt kolvarna med vevstakarna på var det bara att plocka fram autosolen
och polera innan jag plockade tilbaks kolvarna dit där dom trivs bäst...

Kolvarna hittade tilbaks till blocket på fredag kvällen,
så lördagen förmiddag och hela söndagen ägnades till att montera ihop toppen...
Mitt hem började vid den här tidpunkten se riktigt illa ut



När sedan toppen och allt annat ska tillbaks till motorrummet,
hann det som vanligt bli relativt mörkt innan vi blev klara.
Compa hjälpte till med lite av varje medans jag låg under bilen och pulade...



Första provstart var på Söndag kväll den 1 September, omkring 23:30
Som synes på den sista bilden, så hälde vi olja i cylinderloppen
för att det skulle vara lättare att dra runt motorn för hand.
Det gjorde ingen som hels skillnad eftersom kolvringarna var nya,
och bet fast i loppen ändå.
När vi startade motorn och den oljan skulle "förbrännas"
blev det en rökridå av sällan skådat slag...
Röken försvann inte förän vi stått med motorn igång i ca 25 minuter.

Sedan gick resten av veckan åt till att köra in och småpilla lite.

Fredag kväll i garaget kan ju bara sluta på ett sätt,
Vart egentligen klar med bilen vid 01:00,
men sedan var jag ute och testkörde nån timme, för att sedan återvända till garaget och förbättra.
Ut och testköra, in och pilla, ut och testa igen...
...så fördrev jag natten mot Lördag.
Var hemma i två timmar innan det var dags att åka ner mot Tullinge

Första test-repan kändes bara helt fel...
...ändå lyckades jag pressa ner tiden under snabbast hitils. 14,81
Strax efter lunch kom det en ganska omfattande regnskur, och många åkte hem.
När regnet väl slutat och det var dags för eliminering höjde jag laddtrycket till 1,5 bar.
Det resulterade i nedanstående repa:

Tyvär räckte ju inte det för att gå vidare i cupen.

Efter fem av fem deltävlingar i Zatzy Cup
ligger jag ganska långt från toppstriden,
men om man lägger i åtanke att detta är min första säsong
och att jag har gjort alla modifieringar på bilen själv
så tycker jag inte att det är fy skam ändå.
Jag jobbar inte med bilar, så detta är på ren hobbybasis.
-Jag har kört i cupen för att ha kul, inte för att vinna.

Och jag har haft väldigt kul!






Back to 2001