Tiden rinner på, och nätterna i garaget börjar bli oräkneliga...
Varje liten del som ska byggas och monteras ihop, tar ju alltid mer tid än man räknat med
och eftersom det inte är några fönster på garaget,
börjar man sakta men säkert förvandlas till ett trasigt stycke människa.
Utöver allt mekande i garaget så ska ju hemsidan uppdateras emellanåt.

Ingen lätt match,
men här kommer lite nya garagebilder i alla fall:


Vi börjar med lite detaljer,
Nytt grenrör och insug.
Tittar man riktigt noga ser man att TTR-Jompa ligger bakom både grenröret och insuget,
men det inte frågan om någon sponsring. dessa delar har kostat flis.


Justerbar, progressiv bränsletrycksregulator
av märket Malpassi med det nya insuget i bakgrunden.
(Passar aldeles utmärkt i mitt motorrum i alla fall)
Stumsvetsade motorfästen är det enda (läs billigaste)
sättet att få motorn att sitta på plats med sinterkoppling och för mycket pulver i motorn.


Högglanspolering av onödiga detaljer,
Fullständigt onödigt tidsfördriv, men ack så trevligt det ser ut.


Jag har alltid varit svag för högglanspolerade ventilkåpor.


Här börjar delarna falla på plats




Så efter att ha kört motorn varm på tomgång ett par gånger var det dags för första provturen.
En provtur till den lokala grillen kändes som ett mål, både för mig och för bilen...

...men efter bara ett par hundra meter händer det som inte får hända,
(Sånt har iofs hänt förr, se Tullinge Omgång IV 2001)
-den nybyggda motorn tvärdör.
Går inte runt på starten, eller ens om man knuffar,
Det fanns två möjliga fel, antingen var kammremen av, eller så var det ramlagren som skurit ihop.
Direkt efter att vi bogserat bilen tillbaks till garaget slet jag av kammremskåpan för att konstatera
att det inte var kammremmen. Med andra ord var det bara ramlagrena kvar.
Snuskigt tråkigt, men det verkar som om jag har gjort någonting fel när jag monterat dem,
så nu är det bara att plocka ur motorn och riva isär allting igen för att se vad som kan vara knasigt.

Jobbigt nu när allting var på plats och det verkligen började kännas
som om man kunde koppla av ett tag innan Emmaboda på Lördag.




2002-05-12






Back to 2002