Lazzat Strip Challenge del IV den 8 September
och Lazzat Strip Challenge del V den 21 September


Denna updatering innefattar båda Lazzat Strip Challenge 4 och 5.
Efter segern i den tredje deltävlingen såg den fjärde ut att bli riktigt trevlig.
Kvalen gick fint och jag gick in i stegen som kval-etta.
Jag hade goda chanser att ta guld, men så på min inledande solorepa lossnade en bensinslang.
Det formligen sprutade soppa om bilen, så jag fick inte köra och var därmed ute ur stegen med noll poäng.
Det är märkligt hur allt som ser så ljust ut kan förvandlas till komplett mörker på ingen tid alls.

När det var dags för den femte deltävlingen dök det plötsligt upp ett annat evenemang i Nyköping.
Det evenemanget skulle dessutom vara 402 meter mot Västerås 201.
Eftersom det inte kändes som om jag hade någon chans att få en bra placering
totalt sett i Lazzat Strip Challenge 2002
tyckte jag det var lika bra att satsa på en bra tid på 402 meter innan säsongen var helt över.
Det var många andra som tänkte likadant,
och det såg ut som om Johannisbergs flygfält skulle stå tomt denna dag.

Som tur var insåg Västerås-folket vad som var på väg att ske i tid,
och ändrade snabbt distansen från 201 meter till 402.
Banbreakout var satt till 10 sekunder, dvs. om man körde 9,99 så var det i princip färdigkört.
Besiktningen av alla bilar skulle bli hårdare,
och ingen skulle tillåtas köra fortare än 12 sekunder utan båge med mera.

Fria däck, fri trimmning och 402 meter gjorde Västerås jämnställt med Nyköping,
med enda skillnaden att jag kört i Västerås tidigare.
Det är alltid ett plus om man känner banan, och lite folk runt banan.



Lixom på Strip Challenge 4 gick jag in i stegen som kval-etta med 12,99.

Listan var för Lazzat5
trots att det står 4 på den



Dagen till ära smackade jag fast en ordentlig batteri-box.
Extra växellåda kanske verkade lite i överkant,
men jag räknade med att lådan i Woken skulle rasa
och jag tyckte att det skulle vara enklare att byta låda på plats än att bogsera från Västerås.





Den här gången höll sig alla soppaslangar på plats,
och bilen gick riktigt bra.
Temperaturen var runt 5-10 grader hela dagen och alla åskådare stod och frös,
medans jag för en gångs skull hade nytta av det kraftiga värmepaketet.
Enda nackdelen var att asfalten var lite kall och hal på förmiddagen.

Temperaturen i asfalten till trots räckte det för att vissa turbomatade folkor skulle göra duktiga hjul-lyft
och för att en viss BMW skulle köra 9,88 med ställ över mållinjen.
Jag fick nöja mig med att köra 12,79 - 173.
Det räckte för att placera mig överst på pallen i fronttech denna dag,
den sista racedagen för året.
Något förvånande lyckades jag även knipa andraplatsen i cupen totalt sett,
så det vart dubbla pokaler plus ett kuvert med lite prispengar...
...gissa vem som fick betala ölen på krogen senare på kvällen när det skulle firas.




Ett mycket trevligt sätt att avsluta en säsong som börjat så illa.


Som vanligt var det en och annan trevlig bil på plats,
som fastnade i min digitalkamera.








2002-10-13





Back to 2002