Som en liten julhälsning från Hot Wok Racing,
kommer här den affisch som jag tackat alla som hjälpt till under året med.



Nedan följer textmassan:
Tack för tolvan!
402 meter 12,49s - 180km/h

Att köra tolv sekunder 2002 var egentligen aldrig ett officiellt mål,
även om det någonstans fanns en ide om att det skulle kunna vara möjligt.

Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt till under säsongen 2002
att fullfölja den till synes omöjliga uppgiften
nämligen att köra en tolva med en Nissan Cherry Turbo.
Nu när säsongen är över och bilen presterat ett antal tolvsekunders-repor
känns det nästan skönt att kunna koppla av med några månader i garaget.

Några av er som hjälpt till har kanske inte ens vetat om
vad det varit för bil ni hjälp till med. Det enda som egentligen
verkar ha någon som helst koppling till snabba bilar är just ordet turbo.
När jag nu fått bilen att gå som den gör kanske valet av bil verkar mera naturligt,
men egentligen var det en ren slump att det blev just en Nissan Cherry.
När jag köpte bilen, som numera i race-kretsar kallas Woken,
visste jag inte ens var en turbo skulle sitta i ett motorrum.
Nu när jag tittar i backspegeln kan jag se säsongen 2001
som grundkurs 1A i hur man trimmar en turbobil.
2001 lyckades jag ändå få fram Sveriges näst snabbaste Cherry,
nu 2002 har jag Världens näst snabbaste...
Den som är snabbast har kört 12,42 sekunder
i Australien mot mina 12,49.

Tekniska data:
Turbo aggregatet jag kört med i år har varit ett flödesoptimerat Mitsubishi TD04 16T.
Grenröret för att få detta att passa mot toppen är ett konstverk
i form av grenrör signerat TTR. Likaså är orginal plenumkammare utbytt
mot en större dito. Avgaserna hittar ut via ett 3tums avgassystem
från avgashus till kofångare och luften in till plenumet går igenom en
Saab 9000 intercooler. Nissan valde ett insprutningssystem till Cherry turbon
som kräver luftmängdmätare.
Insprutningssystemet är dock något modifierat, större luftmängdmätare,
större spridare, annan bränslepump och en progressiv bränsle-trycksregulator
är några av godsakerna. Databoxen är intakt ännu så länge
men de flesta komfortdetaljer i form av automatisk tomgångs-reglering mm
är sedan länge förbikopplat. Topplocket är portat och polerat.
Dubbla ventil-fjädrar och kulpenade vippor hör till övriga topp-modifieringar.
Kolv-topparna är lätt modifierade, balanserade och blästrade.
Vevstakarna är balanserade och kulpenade. Block och vev är däremot i orört standard skick.
För att få ner kraften i backen har jag monterat en sinterlamell
men med orginal tryckplatta. Växellåda och axlar är orginal,
likaså bromsar, hjulupphägning och vindrutetorkare.

Någon effektsiffra kan jag inte presentera,
men med en filmkamera monterat i bilen på strippen
har jag klockat 0-100 på 4,3 sekunder.





Speciellt tack till
Däckbörsen i Spånga
BBS, Bilreservdelshuset i Spånga
Bromma Botkyrka Bilskrot
Intera Sveriga
Jompa och Stefan på TTR
Lazzat.nu
Tom på Ligisto Motor
plus alla andra som hjälpt till
med ovärderliga tips och råd.







2002-12-24





Back to 2002


Alla likheter mellan det registrerade varumärket “Hot Wok Cafe” och HotWok Racing är helt slumpmässiga.
Hot Wok Cafe har inga som helst intressen i denna bil eller någonting som kretsar runt bilen
eller projektet HotWok Racing. Namnet HotWok Racing har tillkommit på grund av den extremt effektiva
kupefläkten och syftar inte på något sätt till att koplas samman med cafet med det snarlika namnet.
Målet med bilen och projektet hitintills har enbart begränsats till att åka ifrån så dyra bilar som möjligt
med så små medel som möjlig, och det kommer fortsätta en bra bit in på 2003.
Hot¤Wok Racing 2002