Björkvik 5-6/6-2004
Pga orutin och aldeles för mycket i mitt lilla huvud så ramlade aldrig min kamera fram ur fickan. Därav så finns det bara en liten ynka bild från tävlingen som jag lånat från Markus Ek's sida www.mek.nu
Resterande bilder är tagna under lite andra tillfällen. Ska försöka scanna in tidkorten så småning om, men en stor anledning till att jag inte uppdaterat sidan på ett tag har varit att jag haft fullt upp med att få bilen att gå bra. Nu går den skapligt så nu kommer denna uppdatering följas av ytterligare ett par snabba inom en snar framtid.


Här kommer i alla fall storyn från nationaldags-helgen 2004:
Det såg ju ut att bli tight att hinna klart till SDC på Björkvik 4-6 juli.
Nu hann jag ju klart i tid och hann till och med föranmäla mig.
Allting såg bra ut, och jag tyckte Woken gick helt ok.
Bara det sedvanliga småpulet till klockan 04:00 kvällen innan förståss.
Klockan 06:00 möttes vi upp nere på Shell, jag, Elmer och Nalle med flickvän.
Efter en snabb morgonfika bar det av med siktet inställt på Nyköping,
polisdistriktens polisdistrikt.
färden ner gick dock helt smärtfritt,
och eftersom Woken är en gatbil så körde jag ner den.

Väl nere på Björkvik efter att ha fått bilen besiktigad bar det av ner mot banan.
Plötsligt började alla bilar i min klass (Sport Compact) lina upp för att köra.
De skulle köra upp för licens, och det var enda sättet att få delta i tävlingen.
Jag hade inte hunnit få ut min licens så jag vart också tvungen att "köra upp"
I alla fall enligt vissa man frågade,
och dommaren som visade sig vara väldigt bra att ha och göra med var spårlöst försvunnen.
För säkerhetsskull så linade jag upp med de andra för att inte missa chansen att få vara med i tävlingen...
...men när det var min tur att köra upp och jag stod med framhjulen i vattnet kom fram-matningskillen fram och öppnade min dörr.
-Ska du köra upp för licens?
-Jo det var väl tänkt så.
Ok, sedan så snackade han med någon på radion och strax därefter så kom han tillbaks till mig.
-Du får inte köra för det står inte "lic" på din bil.
-Vah???
-Ja det står inte lic på din bil så då får du inte köra.
-Eh, ok så om jag skriver "lic" på min bil så får jag köra altså?
-Just precis
-Men kan vi inte bara låtsas som det står lic på min bil, så lovar jag att skriva det till nästa vända?
-Nä, det går inte. det ska stå lic på den nu, men det gör det ju inte.
åk bort och få det skrivet på rutan nu.


Mindre nöjd rullade jag tillbaks till besikningen, lånade en penna och skrev lic över hela sidorutan och halva vindrutan. När jag kom tillbaks till uppliningen, så var det inte helt oväntat minst en timme till nästa gång. *tjoho*
Fick i alla fall tag i dommaren nu och förklarade läget. Hon tyckte det var konstigt att jag hade fått ett startnummer, när ingen annan fått det.
-Vart har du fått startnummret ifrån?
-Ja, det är inte jag som skrivit det och jag vet inte vem som hittat på det.
Vi kom fram till att eftersom jag bara inte hade fått min licens så behövde jag ju egentligen inte köra upp. Jag fick dock köra med licensuppkörarna för att få känna på bil och bana.
Efter första rundan med en 60-fotstid på 1,8 men med en tid på 13,4 gick jag i depå för att meka lite. När sedan kvalen drog igån någon timme senare så, ja tro det eller ej, fick det absolut INTE stå "lic" på rutan längre. Tur att jag skrev så litet då... =)


Kvalet flöt på, men mina tider (13,0) var väl inte riktigt vad jag hade förväntat mig.
Jag testade att höja laddtrycket, sänka det, mixtrade med soppatrycket, bytte soppapump, mm. Som vanligt så resulterade mer mek i att den gick sämre och sämre.
När kvalet var över så gick den riktigt dåligt faktiskt, så jag åkte ut utanför området och körde iväg och försökte ställa in det hjälpligt på gatan. Det gick inget vidare då jag fick för lite soppa på lågvarv/vacuum och för mycket soppa på högvarv/belastning. Jag har kört med en 1,4:1 btr som jag misstänkte ställde till det lite för mig, så jag ringde runt lite och kom fram till att Klaus på Speedworks hade en linjär btr.
Problemet var bara att klockan var över sju och det var lördag. Klaus satt hemma med några vänner och drack öl. Det hindrade dock inte mig och Elmer att åka hem till honom och skjutsa honom till Speedworks. plocka reda på en btr och sedan skjutsa tillbaks Klaus till festen.
Flickvännen sägs vara måttligt nöjd över tilltaget.

För egen del vart det i alla fall hela 5 timmars skönhetssömn natten mellan lördag och söndag så utvilad och fin kom vi tillbaks till Björkvik. satte igång och bytte btr det första vi gjorde, men den verkade lite konstig. Åkte ut på en liten provtur i alla fall, och det visade sig att btr:en var trasig.
Det var ett skyltex som legat i skåpet och det var absolut inte Speedworks fel. sak samma det var bara att sätta tillbaks den progressiva och försöka få det att funka ändå. När jag stod där och mekade som bäst kom det fram en kille vid namn Villy Elg.
En del av oss känner honom som den där killen med den nerkapade Typhoonen som inte fick köra på Action meet 2001. Det visade sig att han hade med sig en rullande landsväg som han parkerat en bit upp i depåområdet. Kunde verkligen inte ha kommit lämpligare!
Rullade upp Woken på rullarna med ca 1,5 timme kvar till start. Nu kanske folk undrar hur mycket effekt vi bromsade fram, men det var inte det som var det intressanta. Nu körde vi bara just en rullande landsväg och inget annat. Skillnaden mot att åka på den riktiga landsvägen utanför området var att man slapp frukta för sitt liv nu när bilen stod fastspänd. Efter ett ihärdigt gasande och labbande fram och tillbaka så kunde jag konstatera att oavsett vad jag gjorde så gick det inte att varva över 6200 rpm.
Motorn dränktes i soppa och jag hade inte tid att justera ner hela bränslekurvan manuellt.

Klassvärden kom förbi och lät meddela att vi skulle stå klara för start om 20 minuter. Bara att åka ner till vår depå och byta till klibbtofflorna med andra ord.
Jag skulle köra mot Robert Uhr som kört elvor hela lördagen så jag visste att jag skulle få stryk, men jag var ju tvungen att kolla om jag kunde få till en bra 60fots-tid i alla fall. När jag rullade fram i stage så kändes det väldigt bra. jag var tok-koncentrerad på att få iväg min bil fortast i starten i alla fall...
....men istället för det där våldsamma accet som jag hade förväntat mig sa det bara "klopp" i lådan. Det lät ungefär som när en växel hoppar ur, så jag var på väg att trycka tillbaks ettan när jag insåg att växeln fortfarande var i.
Testade att lägga i den igen, och även backen men jag kom verkligen inte därifrån för egen maskin. Bara att stänga av motorn och låta brandgubbarna göra sitt. Med en brandman hängandes under bilen och dom andra knuffandes så rullade jag av banan. Det verkade som att folk i allmänhet blev mer förvånade än jag själv. Inte så att jag räknade med att skotta lådan, men förvånad blev jag verkligen inte.


Då återstod bara problemet att komma hem med gatbilen. Som tur var så skottade jag strax efter 12 på dagen vilket underlättade en hel del. Vi (Jag och Elmer altså) fick låna Brillkos trailerbil som topppade nånstans i krokarna kring 80-85 kanske, men vi fick bara köra i 75 för att inte övervarva dieseln. Jag är dock omåttligt tacksam för lånet, och hade det bara gått att köra i 60 med den så hade det ändå varit bättre än att bogsera hem. Vi skyndade i makligt tempo upp till mitt garage med Woken och lastade av, sedan var det bara att vända neråt tillbaks till Björkvik för att Brillko skulle kunna få hem sin Lemans.

Måste faktiskt erkänna att jag var lite små-hängig när jag kom hem runt 22-23tiden på söndagen.
Måndag-kvällen efter gick åt till att sova och på tisdagskvällen bytte jag låda. Det var diffen som kikat ut i området mellan lådan och kopplingen.
Ska plocka isär lådan helt så småming om för att se om det finns några andra svaga punkter.

Det var väl vad jag hade att skriva om SDC premiären på Björkvik 5-6/6-2004 Om två veckor är det SDC i Göteborg. Tills dess hoppas jag bilen går klart bättre än den gjorde den här tävlingen.



Eftersom detta skrivs efter att nästa tävling redan gått,
så kan jag sukta med att den gick bättre i Göteborg.
Läs om det på forumet eller ge dig till tåls.

/Björn





Back to 2004