Eftersom det såg så tomt ut här, och det var så fullt i garaget
så tänkte jag att jag skulle lägga upp lite almänna mekbilder från i våras...


Till i år så har det inte oavkortat jobbats med motorn.
Här till exempel hjälper Elmer mig med att byta ut instrumentpanelen.
Det föll sig inte bättre än att jag köpte Stoffes gammla bil när han tröttnat i höstas,
och inte kunde jag sälja den vidare med den flockade instrumentpanelen inte?



När jag ändå ägde Stoffes gammla bil kunde jag inte låta bli att knycka EBC skivorna
och de fullt justerbara dämparna runt om.


För att kunna få så manlig gnista som möjligt
bestämde jag mig redan på ett tidigt stadium för att köra fyra tändspolar och skippa fördelaren.
Fördelaren sitter kvar, men den sitter bara där för att plocka upp cylinderpulser till sprutet.
Efter att ha inhandlat fyra tändspolar återstod bara att montera dom.
Enklaste sättet visade sig vara att bygga ett fjäderbens-stag och hänga spolarna i det.
Stort tack till TTR-Jompa som är så skicklig med mig-svetsen.
Annars hade jag fått tillverka staget i stål och det hade ju inte varit så kul.
Nu är det byggt av aluminiumprofiler från Bauhaus.




Nedan följer lite allmänna bygg-bilder:



Som synes så har jag gjort slag i saken och införskaffat i ett Autronic SMC.
Förhoppningen är att kunna bli kvitt spottandet och fräsandet från 2002.
När detta skrivs så har vi kommit en bit in på säsongen och det visade sig ganska snart
att ett fullt programmerbart insprutningssystem för med sig både fördelar och nackdelar.
Fördelen är ju helt uppenbart att man kan ställa allting exakt som man vill ha det.
Nackdelen är att det inte finns någon knapp att trycka på
som det står "gör allting skitbra och åk fort som fan" [OK] eller [Avbryt] på.
Mycket labbande och testande bara för att få den att gå som med orginalsprutet med andra ord.
För mera omfattande information om autronic rekomenderar jag ett besök på MRM-Racing

Spridarna på bilderna flödar 391cc/m vilket visade sig inte vara tillräckligt.
De har nu bytts ut mot större doningar.




2004-06-25





Back to 2004