2004 års säsong gick klart över förväntan.
Eftersom jag inte fick ihop bilen överhuvudtaget 2003, så såg det ganska ljust ut
framåt vårkanten 2004, både tidsmässigt och ekonomiskt. Bilen var testkörd
i måttlig mån redan innan jag ställde ut i SDC's monter på Bilsport custom and performance show.
Tullinge fick initialt inga tillstånd att köra, så det lutade åt en hel del resande.
Premiär-racet körde vi på Björkvik, Nyköping i SDC's regi.
På lördagens kval och licens-körningar gick det inget vidare faktiskt,
och på söndagens första repa smällde jag Diffen i växellådan.
Ett par veckor senare skaffade vi en Transit med ramper och åkte ner till Göteborg.
Inga rekordtider fortfarande, men allt höll i varje fall ihop.
Frammåt sommaren fick Tullinge klart med tillstånden och vi kunde åter använda hemmabanan.
Efter X antal trasiga växellådor och motorhaverier fick vi till en 11,72-repa med 187km/h i slutfart.

Tidigare gällande världsrekord med Cherry 1,5 liter var 11,92 så glädjen över det lät ju inte väntas på.
Ett par veckor senare lyckades Australienarna Ben och Dan Murphy dock ta tillbaka rekordet
med en 11,52-repa efter en hel dags nötande.
Jag hade en tävling kvar på säsongen men lyckades bara komma ner till 11,53 - 189km/h.
Altså en hundradel ifrån. Mycket irriterande.
Redan veckan efter sista tävlingen på Tullinge började bilen plockas ner för smärre modifiering.
Större motor, onödigt mycket effekt och en helbur stog på agendan.
Inte helt otippat så spårade det ur med banklån på lägenheten,
en himmla massa rör och en hel del andra visioner...

Mer om det under 2005.
/Björn

2004-03-22
Operation breddning

2004-03-27
Jungfruturen 2004
2004-06-05
SDC Björkvik
2004-06-25
Byggbilder från i våras

2004-06-20
SDC Göteborg

2004-07-25
Lazzat strip Challenge 3

Woken kör 11,53 by Sundis

Filmen upplagd 051218

11,53 Incam!

Filmen upplagd 051218




Back