Jag började med att kolla med Nissan Sverige vad för motor som vore lämpligast att trimma...
-Valet stod mellan Primera GT (SR20DE) och Bluebird (CA20DE).
Det skulle ju fortfarande vara lite budget var det tänkt.
Jag fick förklarat att CA20DE inte fanns, i vart fall inte i någon svensksåld Bluebird.
Det var i så fall CA18DE.
Efter lite överläggningar om vilka motorer som gick och inte gick att återfinna i bilarna på Bromma Botkyrka,
så föll valet på SR20-motorn från Primera GT.
Det skulle vara den bästa motorn att bygga på enligt den tekniske handläggaren på Nissan.
Efter lite efterforskningar så kändes valet rätt.
Att köpa en SR20DET från en 200SX var det aldrig ens funderingar på.
-Dom motorerna ska ju folk ha så hemskt mycket betalt för, och skillnaderna var marginella
om man bortser från kolvar och stakar, men dom skulle ju ändå bytas ut...

Fick tag i en fin Primeramotor på Örebro Bildemo som hämtades hem.
Köpte lite delar från en Volvo 850 Turbo från Allbildelar i Huddinge oxå...


Motorn verkade vara i väldigt bra skick. Elmer kollar att allt ser OK ut...



Sjukt vad rörigt det kan bli bara för att man river en liten motor...
Det var ingen ingrodd smuts eller koks någonstans utan allt såg ut som nytt efter lite rengöring.

Veven skulle ändå in på balansering så jag passade på att slipa i ordning den
för att bli av med alla tänkbara sprick-anvisningar.



Dessvärre upptäcktes ett antal mycket illavarslande märken innuti det annars så fina blocket.
Såg exakt ut som en stake hade gått av i blockets tidigare liv, med sprickor och allt...
Efter lite korespondans med Örebro Bildemo kom vi fram till att jag kunde få en ny motor skickad
utan frakt och med bra rabatt.
Väldigt bra bemötande och bra service!

Dessvärre så var den nya motorn i så makabert skick att jag vart tvungen att be om pengarna tillbaka för den.
Jag hade faktiskt aldrig sett en så koksad motor i hela mitt liv.
Kammarna hade gått ner sig millimetrar osv.
En positiv sak var dock att den motorn hade näst intill identiska märken inne i blocket som den första.
Efter lite frågande till alla möjliga och omöjliga motor-renoverare så beslutade vi att det
bara var ovanligt märkliga former av gjutskägg.




Jag fick behålla den tok-koksade motorn eftersom dom ändå inte skulle kunna sälja någonting från den,
men jag kunde ju använda skalet som mockup för att bygga motorfästen mm runt
och ändå kunna arbeta för fullt med bearbetning av den första motorns komponenter.

Fick ju plats i motorrummet utan problem iaf.






Back to 2005