En växellåda från en Volvo 850 Turbo som bara gått 4000 mil inhandlades på Allbildelar i Huddinge.
Den var i ytterst bra skick och såg helt oanvänd ut när vi tog isär den...
...tog isär, föresten?
Varför i all sin dar gjorde vi det om den nu var så bra?

Eftersom Nissan inte tänkt på att alla egentligen vill åka Volvo-lådor i sina dragrace-bilar
så var jag tvungen att tillverka en adapterplatta.
Med alla drev på plats i lådan var det knappt så en liten krake som jag klarade av att lyfta lådan.
Att lyfta upp den på motorn, testa och trixa var helt uteslutet med den vikten.
Därför. =)


Själva adaptern ritade jag själv, och lät vattenskära i aluminium.
Vart inte helt exakt som jag tänkt mig, så efter att jag filat och haft mig med den,
ritade jag en ny som passade avsevärt mycket bättre.

En fräsig Sachs MX-koppling hoppas jag ska klara av att skicka vidare kraften in i lådan...


Här provmonterar vi motor ihopsatt med låda.
Skulle ju gå helt utmärkt att bara bygga nya motorfästen och köra såhär egentligen...
...men det vore ju för enkelt. =)


Eftersom diffar var det jag skrotade i drivlineväg under säsongen 2004,
så inhandlades en Quife-diff från Autotech i göteborg för att slippa den biten.






Back to 2005