Om ni minns från 2005 års rapport så slutade arbetet med fronten mitt upp i sitt färdigställande.
Om minnet sviker så gick underarbetet till såhär

Arbetet var ju inte klart iom det.



När formen på pluggen var till belåtenhet så lackade vi den.
Det för att få en blank yta så att släppmedlet skulle få det lite enklare.
För säkerhets skull vaxades hela fronten med form-vax två gånger.
Sedan var det bara att skrida till verket med att tillverka avdelare.
På ett ganska tidigt staduim stod det ju klart att vi var tvugna att göra tre delar.
Första steget var att tejpa ihop diverse papp-skivor och sedan skära ut en masonit bit.

Efter att avdelaren tejpats grundligt målade vi på två lager släppmedel.
När det torkat var det dags för gelcoat. Gelcoaten är det svarta.
När första delen var avgjuten slet vi loss masoniten och gjöt nästa del mot den första.
Inga bilder finns från själva gjutningen då alla hade fullt upp med att blanda och kladda.



När första gjutningen var gjord sprayade vi på ett par korvar fogskum som vi gjöt fast.
Medans fogskumet härdade borrades X antal hål igenom dubbelgjutningarna
så att vi skulle kunna knäcka av de avgjutna bitarna och sedan få ihop dom på samma sätt.
En träkonstruktion snickrades också ihop så att vi skulle kunna vända och vrida på formen
när det var dags att gjuta av den.

När förberedelserna vad gjorda och allt härdat klart var det lite julafton.
Tryckluft, lite bankande, bändande och slitande senare var alla bitarna loss.
Fille står och funderar på vad han gett sig in på medans Elmer förtvivlat söker sig ur bild.

Efter lite vridande och vändande skruvades formen ihop och vaxades innan vi la på ett par lager släppmedel.
Helt plötsligt började det bli en aning trångt i garaget, men vi vågade ju inte göra oss av med pluggen
föräns vi visste att formen skulle fungera.

Det gjorde den naturligtvis, och här har vi precis lagt in ett par flak med distansmaterial,
eftersom jag var lite orolig över styrkan i materialet annars.
Nu visade det sig att där var det ingen fara.
Som de glada amatörer vi är på området glasfiber kan vi nog enkelt göra en ny front med halva vikten
om vi skulle få för oss att tiden inte var vår största fiende.
Nu blev fronten ganska stadig istället för lätt, men hellre det än diverse hål och sprickor efter en repa.


Omedelbums skulle ju fronten läggas på för att ge en föraning om hur det skulle bli...
...och, ja, det såg ju faktiskt rätt ok ut.

Med det konstaterat var det bara för mig att sätta igång med konstruktion av fästen.
Ett rör plastades först fast från sida till sida på insidan av fronten.
Det var ett spännande jobb, eftersom jag var tvungen att göra det hängandes in genom hålet för intercoolern.
Sedan tillverkade jag små öglor där röret precis passade som sedan svetsades i chassiet.
Förra året gick jag runt och spanade in ganska mycket olika varianter på fastsättning av frontar,
och denna typ var vad som föll mig i smaken.
När fronten väl satt fast i framkant var det en relativt enkel uppgift att tillverka Dzus-fästena i bakkant.


Fint, då återstår bara att få dit lite trösklar och färg på bilen,
så ska det väl snart vara dags för att kunna åka.






Back to 2006