Bilsport EDPS Malmby 1 September 2007


Här är bilder och story runt Woken.
Övriga bilder från evenemanget hittar du HÄR


Efter alla rasade drivknutar så bestämde vi oss för att köra med den klenare kopplingen som slirade uppe vid mål bara för att få åka någonting i alla fall.
Eftersom detta inte skrivs riktigt i hundra korrekt kronologisk ordning så kanske detta kommer låta lite latjo...
...men efter att vi hittat AVR-Hondan ihopskruvad lite spontant uppe i Pite ett par veckor tidigare samtidigt som en riktigt vass Volvo 850 kört 10,10 i Sundsvall så var nu verkligen fajten om nian i gång på alvar.
Detta var säsongens sista race 2007.
Det sista på riktigt skulle egentligen ha varit ett klubbmästerskap den 2 september, också på Malmby, men den regnade dessvärre bort.





Vi i Hot Wok Racing hade laddat upp med en uppsättning nya, och framför allt lika stora, DOT-slicks. Massor med CSP samt en flaska champange för säkerhets skull.
Första rundan ut för oss såg vi till att lina upp intill AVR-Hondan för att sätta lite krydda på det hela.
För oss slutade det med 10,69s - 235kmh och en massa hjulspinn.
För AVR slutade det med att ena kamaxeln gick av. Snöpligt.





Vi märkte att motorn tryckte ur sig vatten någonstans men det gick inte att hitta felet.
Motorn både gick och lät som den skulle så vi misstänkte att det bara var läckage någonstans.
Vi har ju plåtar under motorn som samlar upp allt spill så någon större risk för sanering ansåg vi inte att det var.
I andra rundan körde vi 10,84s - 232kmh med om möjligt ännu mera hjul- och kopplings-slir.
Tredje körde vi 10,68s - 228kmh. Mera effekt, mera spinn och mera slir. Sedan började det formligen spruta vatten ur avgasröret.





Det visade sig att vi blåst topplockspackningen. Igen.
En snabb koll med SMHI siade om regn på söndagen.
Då kändes det som att säsongen var över. Vissrligen skulle vi kunna renovera motorn på plats,
men inte när SMHI näst intill lovade regn dagen efter.
Då var det bättre att snabb-konservera motorn så det inte börja tok-rosta, öppna ölen och tända grillen istället för att tokmeka och sprida ut halva motorn över flygfältet i delar.


Resultatet 10,68 kan tyckas mediokert men med tanke på att banan totalt saknade preparering och att vi körde på DOT-slicks så räckte det ändå till seger i klassen Maxstreet FWD.




Så här skrev tidningen Bilsport om prestationen:

Ett litet missförstånd gjorde texten felaktig dock.
Reportern lixom förutsatte att vi bytte packningen fastän vi drack öl istället.


Vid närmare kontroll verkar det som att det fanns grepp i banan iaf.
Alternativt att det är dags att skruva slicksen...
...och byta pinnbultarna till hjulen kanske.


Här sitter våra groupies och sminkar sig,
Foppa var trött efter en lång dag och åkte hem på kvällen
medans jag med en dåres envishet försöker visa för fotografen hur stor pokalen faktiskt var...


Söndagen regnade som sagt bort så det var bara att packa ihop och åka hem med resterna
av vad som skulle kunnat bli Sveriges snabbaste FWD 2007...


Väl hemma i garaget plockades motorn ur och isär i glansen till pokalen.
Det visade sig att en ny packning hade gjort föga nytta ute på fältet.
Lagrena hade dock klarat sig bättre än någon kunnat förvänta sig.





Vid närmare kontroll visade det sig att Primera-blocket från 92 kanske inte var fullt så stöddigt som vi hoppats. Ett par vattenkanaler mellan cylindrarna har börjat röra på sig vilket ju är ett tecken på att saker och ting börjar röra på sig lite mer än tänkt... En uppsättning Darton Foder från Japtuning är tänkta att sätta stopp för den sortens problem.


Det var allt för den här gången.
Missa inte filmen från eventet!
Den hittar du HÄR

Filmen är 2,50 minuter lång och innehåller klipp från reporna och lite annant.
Komprimerad med DivX4
22,3Mb






Back to 2007