Toyo Scandinavian Dragracing Series
Pite Dragway 2007
25/8 - 26/8



Så var det dags för historien från Norrbotten...
Jag ska fatta mig kort så kanske jag kan hinna klippa klart filmen från resan också.

Efter misslyckadet på Mantorp med för hög utväxling i lådan, noll respons i starten och slirande koppling
kändes det som vi laddat om ordentligt.
Vi hade fått tag i en ny drevsats som var lägre växlad till 850-lådan.
Vi visste siffrorna på den, men inte exakt hur den skulle bli på banan förståss. Det fick bli en överaskning.
Johan Eriksson aka. Muppen hjälpte till att justera in launch-controlen så jag kunde få en bar laddtryck på linjen och Böna i garaget hade plockat med sig kopplingen till Mullemeck och fräst av alla plattor till kopplingen. Jag fixade nya lameller så nu skulle kopplingen vara i princip så nyskick det bara gick.

Det var sagt att Pite Dragway skulle vara en riktigt bra bana.
Vi valde att åka dit och köra TSDS Sport Compact. Med TSDS som arrangör innebär det bra preppning. Tydligen skulle det vara test n tune i Sundsvall samma helg, men vi räknade kallt med att Pite skulle erbjuda bättre chanser än ett test n tune-event.

Jag fick inte ledigt från jobbet så Fille, Elmer, Nalle och Foppa fick lasta själva och köra upp Woken medans jag jobbade hela dagen och sedan tog ett flyg till Luleå på fredag kvällen.

Under de drygt 85 milen till Pite hanns det med ett antal stopp.
Företrädesvis var det Max-restauranger som stod på chemat.
-Vi skulle ju ändå till Norrland...



Högakustenbron blev dokumenterad, och tydligen besökte grabbarna Frasses (i sundsvall tror jag).
Oklart ifall det var för variationens skull eller om det var i rent studiesyfte.
Frasses var tydlgen "sådär" i alla fall medans Max kammade full pott.

Jag landade sent om sides på Luleås flygplats, ungefär samtidigt som teamet nådde sin destination.
Fille hade en bekant vid namn Ronny Eriksson, som bodde orättvist nära Pite Dragway där vi fick bo under helgen.
Ronny som för övrigt vann klassen Street i Nord-serien.
Jag blev mött på flygplatsen av en Cherryägare vid namn David. Vi åkte till ett garage och snackade lite skit innan jag fick skjuts vidare till en Max-restaurang, där jag kunde äta lite middag i väntan på att Foppa och Elmer letade sig ut från grusvägarna kring Pite Dragway.

Ingen hade väl direkt några svårigheter att sova den natten.
På morgonen möttes vi av regn och idelt regn...
Vi åkte ner till banan i alla fall och installerade oss, besiktigade osv.



Medans vi stog och svor över vädret hittade vi team AVR på plats.
Där var det pizza som gällde medans vi i team Hot Wok sökte oss till Racegrillen.

Under eftermiddagen klarnade tillslut vädret upp och banan torkade.
Ett rykte hade spridits på internet under dagen att en Volvo 850 kört en nia i Sundsvall medans vi stod och väntade ut regnet men det visade sig vara ett påhitt.
En röd Volvo 850 hade visserligen kört i Sundsvall men han hade "bara" kört 10,10.
Vi andades ut över det faktum att nian fortfarande var kvar.

Nu till årets pinsamhet nummer ett:
Efter en evighet av väntat började det dra ihop sig till körning och nu gällde det på riktigt.
Ingen räknade med att kopplingen skulle hålla mycket mer än kanske tre trepor,
så det gällde att få iväg Woken klockrent från linjen och klippa rekord direkt.
Team AVR var inne på samma linje och smet iväg till uppliningen långt innan vi fått tillstånd bara för att ha chansen att vara först, men det gick inget vidare.
Inte heller för oss.
Hade nästan ett bar i laddtryck på linjen men då spann det hejdlöst istället.
Fick i tvåan ganska tidigt tyckte jag och det bröt väl på som det skulle ungefär och la i trean strax före mål...
...precis som på Mantorp.
-Men vänta nu vi hade ju en LÄGRE utväxling nu?
När jag passerat mål och släppt gasen såg jag ett gäng koner till längre fram.
Jag hade släppt vid 201m istället för vid 402m-linjen!
Ny bana med betongfundament som slutade precis vid 201m, ny oprovad utväxling och nerver i en synnerligen kass kombination är min enda ursäkt.
Just då var det helt uppenbart att mål var vid konorna där betongen slutade.
Just nu känns det snarare som att man är en komplett idiot som inte ens kan hålla koll på distansen.
Komplett idiot eller nervvrak överlåter jag till dig som läser detta att avgöra.




Vi fick i vart fall endast en kvalsväng på lördagen, som jag sumpade, så efter det bar det av till centrala Pite för att testa raggarvarvet och Sunes hamburgare.
Sunes hade den absolut bästa hamburgaren under hela resan.
Nalle fick till och med lökringar utan att ens behöva beställa. (I vanliga fall brukar personalen alltid ge Nalles lökringar till någon som beställt efter så Nalle får vänta i tjugo minuter...)




Efter att ha svullat på Sunes bar det av hem till Ronny.
Han hade skottat motorn på sin bil i kvalet och såg sig som en slagen hjälte.
Vi övertalade honom att vi skulle byta motor till en smallblock han hade ståendes.
Vi är ju vana att mecka när det är race men inget gick ju sönder på Woken så...




Nu ville det sig inte sämre än att det fattades delar för att sätta ihop Ronnys smallblock,
så det blev inget åka av för Ronny på Söndagen.
Det vart det å andra sidan inte för någon annan heller eftersom tävlingen blåstes av klockan 14 pga regnet.
Ronny kunde dock titulera sig som segrare i Norr Serien av TSDS klassen Street,
eftersom ingen då kunde komma om honom i poäng.



Team AVR var ute på galej på lördagen och fixade maskotar.
AVR tog godzilla och gav oss i Hot Wok en badanka...

...så vi tog vår badanka, lastade upp Woken och begav oss mot Stockholm.



Nalle var den enda i teamet som hade någon överskotts energi kvar
så vi lät honom spela TV-spel med dubbla kontroller en stund på Max.



Stort tack till Teamet som denna helg bestod av (från vänster)
Björn (jag), Fille, Foppa, Elmer och Nalle.


Film från hela eländet kommer inom kort.
/Björn






Back to 2007