TSDS Finals 15-17 Augusti-2008



Helgen började torsdag morgon med att jag åkte till uppsala bildemo och handlade två växellådor med önskad utväxling. Fille hade bokat två stycken med fördelaktigt pris, så 08:05 var det bara stövla in och shoppa loss. Brassade hem till garaget men stannade till på jula och köpte lite silvertejp och stripes. Väl i garaget slet jag ner lådan som satt i bilen och bytte till en drevsats från en av de nyhandlade. Ihop med allt och testkörde alla växlar strax efter lunch. Vid tre var allt packat och klart och Nalle hade anslutit till garaget. Elmer skulle åka lite senare i egen bil och Fille skulle åka mycket senare i egen bil. Nu var ju planeringen på topp, så Fille körde såklart bilen med alla verktyg och tält. Han skulle ju komma upp sist. hmm, ja, inte så lyckat kanske men det verkade ju rätt logiskt då. =)

Jag och Nalle kom till banan strax före 22 eftersom vi stannade och handlade frukost och folköl.
4 liter glocken multivitamin och två burkar tigerkakor. Vad mer kan krävas? Relativt mycket enligt en smått morgon-irriterad Fille på fredagsmorgonen men jag och Nalle var ju så nöjda. Vi hittade även ett paket mazariner på parkeringen utanför affären oxå, så det var ju som bonus till förmiddagsfikat.

Nåja, vi kom som sagt till banan strax innan besiktningen skulle stänga och hann ju såklart inte lasta av i tid. Isället slog vi upp tälten vi skulle sova i (dom låg i woken), medans vi väntade in Fille med verktyg och tält. Det var väl ungefär då vi kom på det inte fullt så geniala med att verktygsbilen kom sist till banan. När Fille väl anlände var väl klockan runt ett på natten så vi gjorde en temporär inpackning av woken innan vi kröp ner i våra sovsäckar och konstaterade att Sundsvall förmodligen låg ett par mil norr om polcirkeln...
-Lite svalt faktiskt.

Fredag morgon studsade vi upp strax före sju och drog bort Woken till besiktningen...
...som öppnade åtta.
Vi var tvåa i kön iaf. =)

Förarmötet var nio och körningen rullade igång 09:30 med junior drag bil/bike, stock super stock och därefter var det vår tur. Banan var lite morgon-kall och ingen hade väl förväntat sig några vidare resultat direkt så. 1,89 i 60ft imponerar inte direkt, men vi fick till rätt kraftiga däcksvibrationer på ettan. Lite av en ny erfarenhet måste jag nog säga. Det gick 10,66 - 225kmh iaf


Det kändes dock som att det fattades en del effekt på slutet.
Har ju haft 238kmh i slutfart förr.
Vi hade bestämt att jag skulle börja öva på att dra skärmen oxå, vilket nästan resulterade i att jag sopade innerbackspegeln genom vindrutan men det gick bra. En huvudsäkring small av precis efter målgång pga för klena kablar till soppapumpar och sprut så det mesta slocknade. Vi hade inga extra säkringar med oss som vi kunde hitta så jag lödde på lite kraftigare kablar som jag klipte från transiten och stoppade in en däckventil-förlängare istället för säkring. Den gamla var ändå bara på 60A.

Till andra repan justerade vi lite på kopplingen för att se ifall vi kunde slippa däcksvibbarna.
Det gjorde vi inte, men det vart lite tätare frekvens och dom gick att åka igenom. Det gick iaf nästan att se banan så då borde det inte varit så farligt. 1,65s 60ft 10,18-227kmh verkade ju lovande men slutfarten verkade som bortblåst. Dessvärre så vi fick ca 10 sekunder på oss att starta och rulla fram till vattnet så loggen hann inte startas.

Eftersom vi inte hade någon logg kunde vi inte riktigt utvärdera rundan så bra men loggen i Lambdan gick att få fram iaf och den skvallrade att laddtrycket var 42psi både på ettan, tvåan och trean. Märkligt, men efter närmare kontroll av autronic-loggen från första repan visade det sig att vi bara hade 30psi på alla växlar. (lambdan visade ca 10psi fel) Jag misstänkte att laddtrycksstyrningen inte hann med att registrera ny växel så microbrytarna kopplades om en aning.
Nu var det fail-safe.
Tredje rundan 60fotade jag 1,69 och körde 10,14-229kmh. Liknande däcksvibbar som på första repan, bättre tid, men fortfarande ingen slutfart att skryta med på byn.


Loggen berättade att jag inte fått mer än 30psi denna gång heller. Efter lite felsökning visade det sig att kontaktstycket till ena selenoiden skakat sönder. Sjukt irriterande, men det var bara att klippa bort kontakterna och löda ihop istället. Ingen mer kvalrunda hanns med på fredagen så vi fick vänta till lördagen innan vi kunde se ifall vi lyckats lokalisera orsaken till den borttappade slutfarten.

Lördag morgonens första kvalrunda för oss.
Förväntningarna var verkligen på topp!
Men redan i värmningen kändes motorn orkeslös och latjo och när jag skulle backa tillbaka så ville den inte gå på mer än tre cylindrar. Bara att slå av och bogsera tillbaks till depå.

Det visade sig att en lashcap på en avgasventil hoppat loss...
...men ventilen var även avbruten vid knasterspåret.
f-u-c-k ungefär.

Slet av toppen och konstaterade att sätet hade klarat sig iaf så vi lyckades dirigera en stackare till garaget i Stockholm och plocka med sig lite bra-ha saker och åka upp till oss i Sundsvall. Dessvärre så satte vi inte igång och gjorde rent allting förrns kuriren började närma sig, och det var först då vi konstaterade att även topplockspackningen var kaputt.
Översta och understa lagret var helt intakta men alla mellanlager var rynkiga som gamla kärringar. Jagade runt efter en ny men det gick bara att få tag i beggade i stockholm, och det kändes inte som något bra alternativ.

Packade ihop allting och lastade upp på lördagkvällen innan sorg-ölen kom fram. Söndagen spenderade vi på läktaren när vi inte gled runt i TD-depån och drygade oss. Klockan kan ha blivit 14 när vi beslutade oss för att röra oss hemmåt.
Fille och Elmer drog lite före mig och Nalle i transiten.

Thomas från vårat garage hade åkt ur i elimineringen och drog samtidigt som oss. Vi stannade och tankade i sundsvall och sprang på Vigg som vi fasnade en stund med. Thomas tyckte väl bara att Vigg var en konstig filur (som han iofs är) och smet iväg före oss. Vi kom väl 10-15 mil när det plötsligt hördes ett udda skrapljud under transiten. Ljuddämparen hängde jag ju upp med spännband i höstas så den kunde det ju inte vara.

Stannade på en liten plätt iaf och konstaterade att bensintanken hängde i ett fäste, slangar och diverse kablar. Inte helt hundra förståss, men vi hade ju ett par spännband över så. Stannade och tankade när vi kommit ca 20 mil från sundsvall. Köpte lite kaffe så var ju allt kalas. ett par hundra meter ut på E4 smällde vi dessvärre ett av bakdäcken. Kul.

Girade av på första bästa plätt och skar loss slitbanan. Givetvis hade det ju börjat regna och jag ville ju inte skära hål på innerhjulet så det tog en liten stund. Aldeles lagom stund för att mitt nyhandlade kaffe skulle bli precis kiss-ljummet faktiskt. Sedan var det bara till att tuffa de ca 2 milen i modiga 45-50kmh till närmaste mack som var i Gävle och fylla på luft i innerhjulet som hade lite väl dragracing-inspirarat lufttryck i sig. Efter det rullade vi på i 60-75 resten av resan och ingeting märkligt hände.
-Nästan lite otäckt.
Kom väl till garaget strax före nio på kvällen, lastade av, åkte hem, duschade och sedan skrev detta.

Nedan är helgens tider samlade på ett tidkort:


Nästa helg är det Mälardalen Open Finals på Kjula i Eskilstuna.


Foto: Eget och Jim Nilsson.





Back to 2008