Till 2009 har vi valt att gå över och köra på E85 istället för VP Racefuel CSP.
Vi har varit väldigt nöjda med bränslet som sådant, men framför allt pris och tillgänglighet har gjort att vi tagit detta steget. Eftersom E85 sägs vara lite lynnigt att mappa på gata/bana så valde vi att sätta upp motorn i DTE Racings bromsbänk och göra det ordentligt. Jag vill poängtera att detta inte var för att jaga mer effekt. Hade det blivit mer effekt hade det såklart inte gjort något, men först och främst var det för att optimera motorn för det nya bränslet.

2009-03-14
En yrvaken Nalle ser ut över vidderna utanför bromsrummet

Jag och Nalle åkte ner med motorn på fredagen den 13 mars.
Hälsade på Jocke på VM Performance på vägen ner för att handla sommarblandad E85,
snacka lite skit och låna en adapterplatta för Nissanmotor till bromsbänken.
På lördagsmorgonen anslöt Elmer och vi tittade igenom installationen i bänken innen vi körde igång.



Lördagens bromsning gick åt till att mappa låglast och sortera ut lite oklarheter kring laddtrycksstyrningen.
Vi hade lite bekymmer med misständningar på varv men det löste sig när vi bytte ut våra Champion C-57 stift mot en uppsättning Autolite AR3910.

Som synes så mår inte fjärde Autolite-stiftet särskilt bra...
...men desto värre gick det med toppen.
Sista pullet på lördagen fick vi en vrålsnygg kurva som slutade på 864hk.
Allt vi behövde göra nu var att finetuna bränslemappen och öka ett par hekto laddtryck.
På söndagen märktes nästan direkt att något inte stog rätt till.
Samma förutsättningar som gav 864hk kvällen innan gav nu bara 810hk. 50hk hade försvunnit över en natt.
Kanske ska tillägga att vi alltid pratar corrected hp, så väder och lufttryck kompenseras i resultatet.
Vi letade fel men kunde inte finna något uppenbart. Lätt oroliga körde vi vidare, men såhär med facit i hand var det ju ingen vidare bra plan.
Efter 21 pulls så small det till i bromsrummet. Topplock SR20-Wok 1.0 var nu avlidet.



Allting tyder på att det blev ett läckage på avgasventilen som slutligen sa upp sig permanent.
En ny topp fick portas, slipas, planas och bearbetas. Nya rostfria ventiler införskaffas, men ett par dagar innan EDPS på Emmaboda var motorn åter ihop. Eftersom det endast återstod finetuning av bränslet så fanns ingen anledning att sätta upp motorn i bromsbänken igen. Nu är sommaren här och då kan vi lika gärna finetuna på tävlingarna i bilen.



Se film från bromsningen:

Klippet är ca 3 minuter, 34,4Mb och komprimerat med DivX



Klippet finns även tillgängligt på youtube
i lägre kvalitet via denna länk







Back to 2009