EDPS Emmaboda 16 maj 2009, besöktes av 7400 personer.

Det var en tung vecka inför EDPS Emmaboda vill jag lova.
Jag passade på att bli brakförkyld veckan innan vilket jag förståss struntade i. Det resulterade i att jag var helt apatisk hela helgen innan. Ernie var precis klar med portningen av den nya toppen men ventilspelet skulle ställas och ett par extra hål skulle borras lite här och var...

Det gjorde jag och herr Hellman hos Hellmans motorrenovering på söndagen. Fick med mig toppen hem och konstaterade att vi borrat lite för lite, så fick vänta till måndag innan jag kunde få tag i rätt borrar. Borrade klart det sista på måndagen och rattade ihop motorn.
Jag var fortfarande svinförkyld så jag hoppade över att åka till jobbet och smitta ner alla där. På tisdagen hängde jag och Nalle ner motorn i bilen och kopplade in all el och startade upp runt midnatt.

Onsdagen ägnades åt att försöka optimera kylsystemet och svarva spacers till bromsskivorna.
På torsdagen var jag såpass kry att jag var tvungen att jobba.
Direkt efter jobbet bar det av till garaget för att testa växellådan. Allt verkade funka så jag körde ut ur garaget och in i tvätthallen precis intill för fyrhjulsmätning och tvätt.
Kom väl från garaget runt 03.00.
Kul att komma upp till jobbet 08.00 morgonen efter. Nåja.

Jobbade iaf hela dagen till 17 innan jag kastade mig på hojen och brände hem. Bytte till Cherry och vidare till garaget. Nu var det bara lite småfix kvar. Typ löda fast en laddtrycksselenoid mm.
Packade och lastade så vi lämnade garaget strax före 22.00.
Kom fram till Emmaboda 04.30
Sov någon timme i transan medans Nalle och Andersson satte sig vid nån brasa och försökte hålla värmen.

07.00 öppnade insläppet men det tog rätt lång tid att lasta av eftersom det kom folk från alla håll och ville titta, fråga, fota och filma.

Jag tror nog vi hann klart till första rundan för vår klass iaf.
Det står 10.21 på tidkortet, och det verkade vara rätt många som kom till Emmaboda senare och missade repan...


Allting var precis ihopsatt och vi hade inte hunnit testköra någonting alls.
Laddtrycket var inställt på 1,5 bar och planen i första rundan var att se så bilen gick rakt och att allting fungerade.
Det gjorde det inte.
Någonstans runt målgång skakade motorn ur sig packboxen till veven bakom dampern, med en omfattande sanering från mål till banslut som följd.
Det kan tyckas korkat att rulla vidare med motorn sprutandes av olja, men eftersom det var packboxen påverkades varken oljetryck eller något annat så det var inte förräns jag stannade som det visade sig vara en oljesträng från min bil till så långt ögat kunde nå...

Vi hade tyvär inte med oss avdragaren och monteringsverktyget för dampern, så vi kunde inte göra mycket åt den förlupna packboxen. Därav stog woken uppallad för allmän beskådning resten av dagen.


Som sig bör var vi inte lastade och klara att lämna Emmaboda föräns prisutdelningen var klar. Tror klockan var 18 eller så.
Efter femtioelva stopp för kaffe på vägen hem så körde vi igenom grindarna 01.00.
Lastade av rekordsnabbt, åkte hem och kastade mig i sängen.
Vaknade 16.30 på söndagen, helt slutkörd.
Vilken helg! =)

Nu har vi fixat oljeläckaget så nu ska vi bara invänta lite bättre väder än regn, så ska vi nog testköra så det inte börjar spruta olja om woken på Kjula om två veckor. =)


Såhär skrev Bilsport om vårat framträdande:


Webtidningen sydöstran gjorde ett WEB TV-inslag.
intervju och film med woken:


Här är vår egen film från Emmaboda:

Klippet är ca 1 minut, 11Mb och komprimerat med DivX.
Finns även tillgängligt på youtube via länken nedan.


Boramannen filmade repan från läktaren:



Foto: Peter Rosinski samt Christoffer Talvis
Stort tack.






Back to 2009