@

2009-05-30/31, Premiär 2.0
Visserligen körde vi första rundan för i år på Emmaboda den 16 maj, men eftersom vi tappade en packbox i första rundan blev det inget mera åka. Nu på "hemmaplan" hade vi ju såklart med oss alla verktyg och bekvämligheter. Vädret var precis som man kan vänta sig på en dag på racerbanan. 30 grader och hur mycket högsommar som helst. Vi byggde som en innergård i depån där vi kunde ha alla verktyg, kaffebryggare och skugga.

Runda 1:
Precis efter värmningen tappade jag slutpipan till avgasröret. Fick stå och skämmas en bra stund medans säkerhetspersonalen sopade undan stumpen. Boggade ganska hårt i starten, och någonstans under resans gång lossnade packboxen bakom dampern igen.
Den här gången hade vi ju med alla verktyg så nu var det lätt löst.

ET: 11,15-221kmh. 60ft: 1,73. React: 0,237s.

Se här hur fantastiskt Airflow-Fredde lyckades fånga rörstumpen på flykt:




Runda 2:
Till andra rundan limmade vi fast packboxen. Pinsamt att vi tappat den lille skojaren två gånger av två möjliga i år. Man kan nog säga att det inte bara var vi racers som var lite ringrostiga, för kvalkörningarna rullade inte precis på i blixtens hastighet. Jag vill inte klaga på det, för det gav oss bara tid att mecka i lugn och ro, och jag är helt säker på att detta kommer bli precis lika bra som förra sommaren.
För att få iväg bilen från linjen lite bättre höjde vi startvarvet med 500rpm. Fick däcksvibrationer hela ettans växel, men det gick att köra igenom. Ändå förbättrades bara 60-foten med knappt en tiondel. Laddtrycket lät vi vara relativt lågt för att spara på motorn, och känna på bilen i lugn och ro. Därav liknande slutfart.

ET: 10,56-225kmh. 60ft: 1,68. React: 0,010s.

Endast två repor hanns med på lördagen, vilket kändes rätt lagom. Elmer var bara med och hjälpte till på dagen, så jag fick nolla kopplingen själv. Nalle och Andersson har inte så mycket vana vid det så det var skönt att vi kunde ta tag i det innan solen gått ner.




Vid varmkörningen på söndagmorgonen var det något som fick mig att ana oråd.
Oklart vad, för motorn gick hur fint som helst...
...men vid kontroll av stiften visade sig fyrans stift vara till hälften smält.
Dåliga flashbacks från bromsningen kan jag meddela. I med ett nytt och testa.

Runda 3:
Allt kändes bra under repan. Oroväckande hög avgastemp på fyrans cylinder,
men annars inget som skvallrade om att det var några dumheter på G.
Dumheter var dock på G i allra högsta grad.
Efter att jag fått återlina och kom tillbaks till depån kollade vi stiften, och nu var fyrans stift smält igen.
Även på treans stift kunde man se att det gått varmare än tänkt.
Verkar vara en tunn gräns mellan succe och katastrof med E85 kan man säga.
I övrigt verkade allt lira riktigt bra.

ET:10,23 - 223kmh 60ft: 1,57. react: 0,161s.



Runda 4, Eliminering 1:
Vi skulle möta Patrik från Åland med en Volvo 142. Jag hade ingen aning om hans kvaltid, och själva elimineringen kändes som det inte var vår huvudsyssla för tillfället. I ett desperat försök att få motorn att överleva, brutal-ökade jag öppningstiderna på spridarna till treans och fyrans cylinder. Nu gick motorn så fett att jag knappt kom upp på launch-varv, och någon direkt extas över accet infann sig inte heller. Jag var nog ett rätt lätt byte för Patrik som blev runner up för dagen.
Vi var nöjda med att alla stiften var hela.
Hela och rena.

ET: 10,36 - 224kmh 60ft: 1,63s. React: 0,220.

Under veckan efter tävlingen gjorde jag ett leakdown test och det visade 35% läckage på cyl 1-2, 75% på cyl 3 och 97-100% på fyran. Lyfte toppen och det var ingen rolig historia.

Det var olja på alla kolvtoppar med.
Exakt vad som hänt och vad det beror på finns det olika teorier om.
Fakta är i alla fall att alla kolvringar hade rost-angrepp, alla vevlager var total-slut, och toppen krävde en ordentlig översyn. Det har förmodligen både spikat, leanburnat plus en del andra kul effekter och fenomen med.
Istället för att fördjupa oss i det, skaffa mera instrument för åtskilliga tusen, och testa oss fram, lägger jag dom pengarna på CSP och startavgifter istället.
Inget mera E85 för oss tack.

Ska vi byta från CSP i framtiden går vi direkt på methanol istället, men det känns som det blir tidigast 2011.

Nedan finns en liten film jag klippt ihop.

Klippet är knappt 2 minuter,
32Mb och komprimerat med DivX.
Finns även som lowres på Youtube via länk nedan:


LelleW filmade söndagens repor från läktaren:


Tack för att jag fått låna foton från:
Fredrik Jansson - FredDesign.se
Nostalgi-Danne race68.com
Micke Jakobsson deja.se






Back to 2009