@

2009-08-02


På eftermiddagen den 1 augusti packade vi ihop teamet på Mantorp för att bege oss mot Kjula.
Nalle fick ju punktering på sin Dodge van på väg till Mantorp, och eftersom hans reservhjul var gjort för Cheva så handlades ett nytt däck på en däckverkstad intill E4an.
Läs mer om det här: Bilsport Actionmeet 31 juli-1 augusti 2009
Det var ju lätt löst eftersom det var på förmiddagen.
Nu ville det sig dock inte bättre än att Dodge vanen fick punktering även på väg till Kjula.
Reservhjulet stod det fortfarande Cheva på men nu var klockan åtta på kvällen, det började skymma och vi var mitt i skogen...
Jag och Andersson åkte vidare mot Kjula för att se ifall vi kunde hitta någon Dodge van att låna ett reservhjul ifrån, och likt en mandel i gröten fann vi en van av rätt fabrikat till salu på publik parkeringen.
Andersson fick åka tillbaks till Nalle medans jag letade rätt på en depåplats och löste det ekonomiska.

Tillslut var teamet fulltaligt så vi kunde sätta igång och plockade ner växellådan för att nolla och göra rent kopplingen. När vi var klara var det mer eller mindre läggdags. Ett par kalla hans med iaf.

På söndagen var vädret precis så bra som det kunde önskas.
Solen gassade men det var ändå inte så varmt att det blev jobbigt.
Efter våra misslyckade försök att sätta en bra tid på Mantorp dagen innan var förväntningarna likt vädret på topp

Nu blev det inte någon rekord-tid på första försöket,
och nog stog det klart att allting inte fungerade helt hundra...

Det hanns bara med en kval körning så 10,44 gav oss definitivt en kvalplats i den nedre delen av stegen.
På Kjula kör vi i klassen Ten n' half, vilket innebär att allt är fritt, med 10,5" slicks som enda begränsning.
Vinnaren av klassen förra året, Benny Thelin, har kört höga åttor och jag var kval femma med 9,91 förra året
så det är ganska bra bredd på klassen vilket gör den intressant.

Min kvalplats denna gången ställde mig mot en röd Dodge Dart 1963.



Omedelbart i startögonblicket kändes att något var fel med woken,
men i stridens hetta kan det vara löjligt svårt att känna om det är ens egen bil som blivit slö
eller om det är motståndarens som är tok-mycket snabbare.
Min reaktionstid på 0,15 sekunder till trots så ser man på bilden att Darten är en billängd före direkt.
2,0 sekunder i 60-fot talar om att motorn troligtvis var trasig redan då, men det var inte föräns uppe vid mål som woken försvann i ett stort moln av vatten-ånga och raset var ett faktum.
Med dimma överallt var det inte helt solklart för mig exakt vad som gått snett, men när jag stannade vid brandbilen på återlinen rann det en strid ström med klart vatten ur avgasröret i skärmen och då visste jag exakt vad jag hade att vänta mig i garaget senare på kvällen...


Jag tycker man ganska tydligt kan se att det inte beror på portningen,
då det är ordentligt material som smält innan det gått hål i kanalen.
Ventilen var en rostfri Fererra så att talriken och halva skaftet smält
likt sandsten i ett vattenfall efter 200år känns inte heller helt logiskt...


Den här gången var det treans förbränningsrum som kastade in mössan.
I bromsbänken i våras och efter vår första tävling på Kjula i år
var det fyrans cylinder som verkade vara den mest mobbade i klassen,
men nu lyser logiken med sin frånvaro...

Så här såg förbränningsrummen ut:
Cyl 1
Inte ett spår av varken att här har utvecklats närmare 250Hk, eller att något skulle vara fel med det.

Cyl 2
Smält mittelektrod på stiftet, men annars helt ok



Cyl 3

Totalt nedsmält avgaskanal, förintat tändstift och förfärligt förbränningsrum.

Cyl 4
Detta förbränningsrum fick sina skador i början på säsongen. Efter att detta svetsats gick vi tillbaks till CSP.

Detta var ett snöpligt sätt att avsluta säsongen 2009 på,
med ett antal tävlingar kvar på agendan,
men i detta läget måste vi gå till botten med detta innan det är läge att bygga en ny motor.

Naturligtvis har vi en hel del teorier,
så ni behöver inte kasta er på mailen och berätta att det ser ut att ha spikat. =)
Det har inte gått leant och alla avgastempar har sett bra ut hela tiden...
...så att det har spikat är relativt självklart.

Orsaken är inte fullt lika självklar,
men vi jobbar utifrån flera olika håll
för att det inte ska hända igen.

Det blir bland annat en ordentlig upgradering på elektronik-sidan,
med nytt styr- och tänd-system, nya kablar, nya jordpunkter, och så vidare.

Nu ska jag försöka klippa ihop lite filmer från säsongen som jag inte hunnit med,
så det finns all anledning att kika in här lite nu och då...

Väl mött på banorna 2010
Mvh
Björn Holmberg med team.


Tack även för att jag fått låna bilder av Wolfman










Back to 2009