@

2010-08-06/07, Bilsport Actionmeet
2010-08-08, Mälardalen Open

Årets längsta race helg.
Likt 2009 krockade Bilsport Actionmeet med Mälardalen Open på Kjula,
och eftersom vi inte hade någon större chans att hävda oss i cupen på Kjula
så fanns det ingen anledning att missa chansen att få köra på Mantorps klistriga bana.
Väderprognoserna såg verkligen inte lovande ut. Regn i princip varje dag i hela landet enligt SMHI.
Åker man inte till banorna så vet man ju dock inte, hur det blev, och ingen vill ju missa ett race för att man fegat ur?

Tunga regnmoln hängde över oss hela vägen till Mantorp men väl på banan klarnade det upp och blev strålande fint.
Lördagen blev ingen succe för vår del.
I första rundan på fredagen skottade jag tvåans synkring och rullade i mål med 127kmh.
Säkerhetspersonalen i banslut började yra om att jag skulle dragit skärmen,
och om jag inte gjorde det nästa runda skulle dom rapportera mig till banchefen...
...mmm, fine, gör gärna det.

Vi gjorde ett snabbt byte av tvåans stock i växellådan, men något kändes inte riktigt hundra vid varmkörningen.
Klockan började bli mycket och vi resonerade att det sällan brukar spilla om nu den nya stocken redan var dålig
och skulle få för sig att ge upp den med, vilket den mycket riktigt gjorde redan i värmningen.


Vi fick skicka efter mera stockar från garaget 30 mil bort.
Första löparen fick med sig en back med fel slutväxel och en back med kasserade delar,
så en ny löpare fick komma ner.
Nu löd ordern: Ta med alla kugghjul och växellådsdelar du hittar. =)
Strax efter midnatt dök rätt delar upp så då var det mekardags.
Det kom ett par rejäla åskskurar under kvällen och natten,
så vi tog vår tillflykt öltältet i väntan på delarna.

Lördag morgon var vädret åter på topp.
Galet bra flyt måste jag säga.
I första rundan tappade jag generator-remmen som även slog bort soppapumps-remmen.
Det var väldigt synd det, för jag satte nytt personbästa på 60-fot: 1,44s!
Framåt lunch anlände Robert Uhr till banan för att sätta nya rekord i FWD.
Han körde 10,0 i sin första runda, men tills dess hade vi fått på nya remmar och jag körde 9,68.

Sedan blev det inte bättre än att vi lyckades få till ett machrace.
Jag fick problem med en för fegt programmerad laddtrycksspärr i sprutet,
så när mitt försprång var som störst dog min bil och robert kunde lungt segla förbi.
Jag hann aldrig ta tillbaka försprånget och Robert var i mål strax före mig.
Ingen av oss körde något rekord i den repan men det var jäkligt kul ändå!

Robert ville inte köra något mera machrace för han ville koncentrera sig bättre på körningen,
vilket han gjorde riktigt bra. Han körde 9,96 repan efter, men då klämde jag till med att köra 9,54!
9,54-249kmh med 1,46 i 60fot.

Det började egentligen bli dags för oss att packa ihop depån och bege oss mot Kjula,
men vi gjorde en snabb koll av bilen, packade om skärmen och testade en repa till.
Många hade redan hunnit köra sig trötta och lastat så vi fick köra nästan med en gång.
Det visade sig inte vara någon vinnare för med en koppling som nästan glödde boggade jag starten.

På väg till Kjula på lördag kvällen började det regna,
och väl på Kjula regnade det hur mycket som helst.
Så fort vi fått upp alla tält slutate det, så vi i lugn takt kunde gå upp till ladan där det var liveband.
Hela söndagen var regnfri.

I första rundan körde vi 9,75-243kmh med 1,51 i 60fot.
-och folk hade mage att klaga på greppet?

Jag tycker inte riktigt man kan jämföra Kjulas betong mot Mantorps EM-preppade bana.
Klart det var sämre fäste på Kjula än det var på Mantorp.

I andra rundan körde vi ett machrace mot Kenny Åsbring med sin V8-försedda Volvo 242.
Jag gjorde bort mig totalt i starten och förlorade stort.
I tredje rundan bevisade vi att det fanns riktigt bra bett i banan,
med att köra 1,47 i 60fot.

Dessvärre så tackade tvåans synkring för sig för tredje gången den här helgen.
Regnet hängde i luften så vi packade ihop och lastade innan vi gick ner till banan för att se finalerna.
Så fort vi lämnat flygfältet började det regna.

Söndag kväll var vi något blöta men mycket nöjda med en riktig kanon-helg.
Om två veckor är det tävling i Polen.
Mera växellådor och en grundlig researh till varför dom börjat gå sönder just nu står på agendan.


Tidningen Bilsport publicerade en mycket fin bild från mitt och Robert Uhrs matchrace:



Foton i detta repotage: woken.se, Tommy Naucler samt Ronny Thomasson.






Back