@

2010-07-20-21, Dynokörning hos PBZ i Uppsala

En svag känsla av okontrollerbarhet infann sig när vi körde i Sundsvall.
Inte bara det faktum att vi tappade alla remmar i andra rundan,
utan det faktum att bränsletrycket verkade leva ett liv medans lambdan levde ett annat...
...och dom var inte synkade för fem öre.
Det kändes som att det var lika bra att ringa Arash på PBZ och köra ett par svep i deras Rototest-anläggning.
Utöver ny remdriven bränslepump och regulator så bytte vi ju faktiskt till ett nytt Autronic SM4 sprut
och ett nytt tändsystem i våras och det är ju inte helt taget ur luften att det kanske bör kollas att allt funkar under kontrollerade former.

Rem-bekymret löstes med en extra styrning på vevaxelns drev.

Sedan var det bara muttra fast woken i hubbarna och sätta igång.
Målsättningen var inte att se hur mycket effekt vi kunde få fram,
får effekt vet vi att vi kan få fram.
Det vesentliga nu var att gå igenom alla mappar
och justera allting för körbarhet och hållbarhet.


Vi hittade ett par dumheter i både tändmappen och bränslemappen som smugit sig in.
Med allting justerat lämnade motorn 781hk vid 7750rpm. På drivaxlarna.


Min gamla laddtrycksstyrning som följt bilen sedan 2006 ställde till det lite.
Gissningsvis försökte den vara lite för exakt med svajjande laddtryck som följd
eftersom dynon också försökte kompensera ultrasnabbt, och så kom dom i otakt på något vis.
Nu körde vi med Autronics laddtrycks styrning. Jag har aldrig lyckats få det laddtryck jag ställt in
när jag försökt använda den tidigare, men nu ställde Arash in den så allt blev perfekt...
...förutom att det inte gick att få mer än 2,8bar laddtryck.
-Men det beror mera på turbons skick än laddtrycksstyrningen.
och det faktum att fjädern i wastegaten är något slapp. Jag har ju trots allt rasat en hel del motorer med den här turbon sedan den var ny 2006.

Kurvan ser ytterst brant ut, och man skulle kunna tro att det blir lite väl smalt register att köra på.
Jag tog det med ro, och med all rätt, för bilen blev betydligt mer lättkörd efter bromsningen.
Vi tog bort ca 10 grader förtändning på toppen och gav motorn ganska mycket extra bränsle,
men den gör lika bra slutfart som tidigare. Och drar mindre bränsle totalt eftersom den går leanare på låglast nu.
Rena win-win-situationen. =)
Läs mer om det i repotaget från Borlänge.






Back