@

2010-07-10, EDPS Sundsvall

Det var minst sagt ett par svettiga veckor inför EDPS Sundsvall.
En ny motor sattes ihop. Det mesta gick att rädda förutom kolvarna.
Hellmans motorrenovering svetsade ihop toppen, bytte säten och honade blocket.
Sedan var det bara bygga lite stöddiga fästen till nya bränslepumpen...

Motorn startades upp på fredagen runt lunch, men det läckte lite olja som fick ordnas till.
Efter varmkörning på pallbockar efterdrogs toppen, kopplingen nollades och växellådan hängdes på.
Dessvärre hade växellådans hus spruckit så det var bara riva ner och byta hus.
Med det nya huset på plats i bilen visade sig växellänkaget inte passa längre.
-Såklart.
Lite snabba beslut senare så funkade allting som det skulle.
Jag puttrade runt lite på gården utanför garaget och kollade så alla växlar gick att få i,
innan det var dags för två timmars power-vila i bruksbilen utanför garaget.
04:00 var det dags att kräla ur bilen och börja lasta för att direkt bege sig mot Sundsvall.

Vi anlände till Sättna flygbas runt 10-11 tiden, och satte upp en depå.
Körningarna rullade på i rask takt så vi tog ett kort lunch-break, varmkörde och ställde ner woken på hjulen...
...så kom regnet.
Bara en kort liten skur så det torkade upp mer eller mindre omedelbart.
Eftersom motorn verkligen var helt nybyggd och absolut inte annat än varmkörd två gånger
tog vi det väldigt lungt i första rundan.
Det resulterade i 10,27-226kmh.


Arrangören hade medvetet valt att inte preppa banan ordentligt,
varpå jag spann ganska mycket i starten. I övrigt kändes allting bra.
En snabb titt på stiften sa oss att det var dags att göra rent tvåans spridare.

Jag tyckte jag såg bränsletrycksmätaren hicka till någonstans under repan så vi bibehöll inkörnings-laddtryck.
Det märkliga var att i loggen såg det ungefär tvärt emot ut.
En avgastemp-mätare som jag skaffat visade sig vara trasig och givetvis satt den på cylinder två.

Med allting genomgånget och rengjort gav vi oss ut på nästa inkörnings-runda.
Även denna gång blev vi sinkade av ett litet lätt regn.



I andra repan gick launchen ur precis när jag stagade in så jag överstagade och rödlycktade.
Det visade sig att kopplings-länkaget blivit slitet så att pedalen och urtrampningslagret inte synkade likadant längre.
Dessutom tappade jag både soppapumps- och generator-remmen strax innan mål,
så det enda kreativa som gick att utläsa från loggen var att jag behöver se över rem-biten lite extra.
Även i andra repan tyckte jag att soppatrycket betedde sig lite mysko under repan...

Mysko eller ej, men det räckte till för att komma på tredje plats i tävlingen,
om man nu kan kalla EDPS för tävling.
Pokal fick vi iaf och vi var tredjen snabbast i klassen Extreeme street/outlaw.

I tidningen kunde man läsa mera om eventet:

Nu återstår att koppla in givare till sprutet för bränsletryck, byta den trasiga egt-mätaren,
få remmarna att sluta hoppa av och försöka lista ut varför launchen gick ur när jag skulle staga in.


Efter tävlingen var undertecknad ett vrak så att köra hem samma dag var otänkbart.
-TLM-, altså Ligisto-Tom och hans vapendragare Stefan hade bokat en campingplats som jag och Andersson hakade på till. Böna föreslog annars att han kunde köra och så kunde vi byta av lite för han ville verkligen hem, men Nalle och co. var tvungna att åka hem så böna fick åka med dem...
...och eftersom han somnade innan bilen lämnat flygfältet så var det nog lika bra att han inte gav sig på att försöka köra nånting. =)
Efter att Anderssons tom-tom lett ut oss på lite privata grusvägar i ingenstans så fick ligisto motor stå för kartläsandet. Väl på campingen beställde vi två små tältplatser.
-Man får väl ställa bilen bredvid tältet, frågade Tom.
-Javisst, det är inga problem.
-Bra.
Så rullade vi ner en lastbil och en bil med släp till tältplatserna på stranden och slog upp varsitt litet tält. =) Kunde nästan ha sovit i bilarna, men då hade vi säkert fått betala för husbil...
Tom fick ett litet fylle-infall vid ett-tiden på natten att vi skulle låna den redan bokade, låsta och avstängda bastun efter att vi badat i det tolvgradiga vattnet...
...så han började skruva loss gångjärn och grejer men blev påkommen av en delägare till sundsvalls dragracebana.
Han tyckte det var en rätt dålig ide och visade oss sina fräna dodgar istället. Den ena var för crusing och den andra skulle han egentligen ha tävlat med, men den spikade lite ibland så han var bara där och tittade när vi körde istället. Race-dodgen startade han upp och fylle-varvade lite med och väckte alla grannarna precis som det ska vara. =)
Söndagen gick åt till att köra tillbaks till stockholm.
Tappade lite kylarslangar på min biltransport ett antal gånger. Först fyllde vi kylsystemet med loka, sedan allt kylvatten från woken, sedan allt kylvatten från toms starlet och när det var slut letade vi upp en liten bäck längs med motorvägen för att hälla i kylaren på LT31an, så gissningsvis kommer kylsystemet vara igensatt snart för att det fasnat en brax i vattenpumpen. Jaja, då får man fisksoppa till middag och av fisk blir man ju smart säger dom... =)



Foton i detta repotage: woken.se, Emelie Hellberg, Christina Andersson samt Bilsport.






Back