@

Gecko Cup Final round Lublin 26 September 2010

Efter att ha avslutat den Svenska säsongen med frostnätter på Kjula Raceway helgen innan,
passade det ju utmärkt att ta färjan ner till Polen och även köra deras säsongsfinal.
Den här gången var det ett endagarsevent i Lublin 15 mil söder om Warsawa.
Viss oro för att motorn skulle hålla ihop fanns då vi haft bekymmer med vatten i oljan
ända sedan Skaraborg Finals i slutet av augusti...
...men blir man inbjuden är det ju bara att se till så att allt fungerar.
Vi smällde i ett par burkar kylartätning efter Kjula Slight return och det gjorde susen. =)

Båten anlände till Gdansk hamn vid fredag lunch och vi satte av med sikte på Warsawa med detsamma.


Vägarna skulle vara bra och det var dom med polska mått mätt,
om det bara var så att folk kunde sluta frontalkrocka precis hela tiden
så att polisen fick stänga av vägarna...
Vi kom fram till hotellet strax efter midnatt och slogs av att det inte alls var kallt.
Det var bara konstatera att hösten inte nått riktigt ända hit ner, 110 mil söder ut.
Gött.

Tävlingen var på söndagen så lördagens äventyr var att ställa ut woken på stora torget inne i centrala Lublin.
Vi fick låna ett konferens-rum på hotellet så vi kunde tömma woken på verktyg och tält.
Sedan tvättade vi av bilen på baksidan av hotellet med en trädgårdsslang innan vi begav oss mot centrum.


Väl på stora torget möttes vi av tre galanta damer som skulle dela ut flyers för eventet.
En beväpnad vakt såg till att hålla ordning runt bilen och en kille kom förbi och la på ett lager vax.



Såhär fina flyers delades ut:

Medans bilen stog och gjorde reklam för eventet gick vi runt i staden och softade.
Vi hängde lite då och då vid bilen men det var många som inte kunde engelska så det var lite svårt.
Alla i teamet fick skriva autografer iaf, så någon form av kändis-skap hade vi nog lyckats få.
När klockan var sju på kvällen och det var helt mörkt lastade vi woken och åkte tillbaks till hotellet.
På hotellet var det livat med stor bröllopsfest. Jag ville försöka sova lite så jag gick och la mig,
medans Nalle, Böna och Therese tog en taxi tillbaks in till city för att gå på klubb.


Söndag morgon 07.00 var det uppstigning.
Då var jag rätt nöjd över att ha varit tråkmånsen som gick och la sig tidigt kvällen innan.
Här har vi precis kommit fram till depån.
Depån bestod av en tvärgata till Jana Pawla II där tävlingen skulle köras.
Om man bortser från att det blev såpass trångt i depån att depåtält bara var att glömma,
så var det relativt bra lutning i depån. Lätt att rulla nerför, omöjligt att knuffa uppför. =)


När det var dags för varmkörning av motor och låda var det många som ville se vad vi höll på med.
Observera att bakhjulen hänger i luften när man lyfter i fram.

Nu var det äntligen dags.
Depågatan anslöt till Jana Pawla II ungfär i höjd med målgången, så för att komma till starten
fick man vänta på klartecken från crewet innan man svängde ut på strippen/gatan och åkte ner.
När man passerat starten fick man såklart göra en U-sväng.
Liknande procedur var det i banslut. Där fick man vänta tills banan var klar innan man fick vända tillbaks.
Antingen kunde man då svänga av till depån eller så fortsatte man helt enkelt till starten för att köra en vända till.
Depågatan var så trång att jag körde tillbaks till starten, men stod över en runda för att låta allting svalna där.
Då kunde vi köra när vi ville och slapp vänta på klartecken för att åka ut från depån.
Det var lite trixigt, men jag tyckte arrangörerna gjorde ett sjukt bra jobb både säkerhetsmässigt och organisationsmässigt
med de förutsättningarna som gatorna erbjöd och med över hundra tävlande på plats.


Första rundan körde vi i Bracket cupen, men skrotade tvåans synkdrev redan i första rundan.
Verkligen ett riktigt irriterande och återkommande skitfel.
Jag har ju trimmat länkaget inuti lådan, bytt koppligsvätska,
monterat superfina stockar, och så vidare.
Likväl sticker synkdreven bara sådär.
Enda teorin vi har kvar nu är att lådan inte gillar varvtalet på motorn,
för det vet jag kan vara ett litet bekymmer.

Nåväl, inte mycket att fundera över just där och då.
Eftersom depågatan var så smal och backig rullade vi iväg ut från området
till en lämplig parkeringsficka i ett intill-liggande villaområde för att renovera lådan.
Efter någon timme eller så kunde vi köra tillbaks till depågatan med renoverad låda.
Poliserna öppnade staketet och vinkade vänligt när vi kom tillbaka.
Ingen ville tro på att vi renoverat lådan, men här är bildbevisen:



När vi var klara hade redan bracket finalerna dragit igång
och eftersom vi inte var inkvalade väntade vi tills kvalet på 1/4 mile tävlingen drog igång.
De gick som två separata tävlingar och inte samtidigt vilket kan verka lite lustigt,
men det var för att man skulle kunna köra i båda tävlingarna utan problem.

Vi körde två kvalrepor i 1/4 mile kvalet och var kvaletta i klassen med 11,32-232kmh.
-Eh, elva-vadå sa du? Renoverade ni inte lådan?

Lådan fungerade prima, men eftersom vi bara hade en stock med oss vågade jag inte chansa
utan växlade verkligen super-duper-försiktigt till tvåan för att det inte skulle gå sönder igen.
Man kan tycka att jag kanske inte behövde ta det SÅ lungt, men dessvärre kan jag bara växla fort.
Jag är helt oförmögen att växla lite försökitigt eller att ta det lite lungt. Det är allt eller inget.
Dessutom så ska man komma ihåg att detta var på en helt vanlig opreparerad gata inne i stan.
Bästa 60-fot jag fick till var 1,70.
Det var bättre än på tex. Moholmsstrippen i våras och Borlänge Street Open.
Tappade dock allt laddtryck när jag växlat så långsamt till tvåan att det var som att börja om repan.

När jag körde semifinalen hade det regnat lite. Banan var torr med det började bli ganska mörkt.
En strålkastare fick vi liv i, den andra hade tackat för sig så woken blev lite enögd.
Tur att jag monterat lyse över huvud taget egentligen.


När vi skulle köra finalen hade det blivit helt nattsvart.
Det enda ljus förutom mitt ena öga och rödljuset som blinkade gult vid mål var gatubelysningen.
Tur att det var på en vanlig gata då.
Granen stod ca en meter framför startcellerna så jag fick en glimt av granen genom fönsternätet.
Dessutom regnade det när jag körde finalen. Hmm, kanske man skulle haft vindrutetorkare?
Det gick inte ens att göra en burnout för vattnet tog ju aldrig slut.
Var egentligen inte så jättesugen på att testa Hoosier slicksens egenskaper i vatten,
men jag var ju tvungen att köra. Annars hade ju den andra vunnit på WO.
Jag tänkte att det blir ju samma för båda och min bil är ju snabbast så... =)

När jag passerat övergångsstället vid 150-200 meter,
växlat till tvåan med hjälplöst hjulspinn kändes det lite halv-farligt.
När jag växlat till trean och laddtrycket kom försvann all form av styr/kontroll-förmåga.
Jag höll i så långt jag vågade, släpte gasen och drog skärmen i ren självbevarelsedrift.
Efter målgång smalnade vägen av något, svängde vänster och det blev en liten backe upp.
Min motståndare kom ikapp något, men det räckte till för att vinna repan och klassen.
Tur det, för fortare vill jag nog inte köra med slicks när det är blött. =)


Här är listan med alla resultat i klassen FWD Turbo:

Finns även online där man kan se alla klasser VIA DENNA LÄNK

Senare på kvällen bjöds det på mat och EN öl.
Därefter var det bara ren Vodka och en svart/röd juice som gällde.
Gissa vem som var fullast i teamet? =)

Med tanke på att det tog oss ca elva timmar att ta oss från Gdansk till Lublin,
och att vi skulle vara tillbaks till färjeterminalen 16:30 för incheckning
räknade vi med att behöva lämna hotellet absolut senast 05:00.
Enda kruxet var att vi inte kom tillbaks till hotellet föräns 03:00 efter festen med arrangören.
Givetvis försov vi oss och vaknade 08:00.
08:10 satt alla i bilen på väg mot Gdansk.
Eftersom undertecknad fortfarande var bra tankad fick Therese köra.
Hon antog rollen som polsk räserförare med råge. Vi höll på att köra över en hund och rakt in i lite bilköer,
men på det hela taget gick det väldigt smidigt.
Eftermiddags-rusningen i Gdansk passerades i högsta tänkbara fart på klassiskt budbils-maner
med bussfiler, prejningar och över diverse spårvagnsspår.
16:36 stannade vi utanför terminalen med rykande däck.
Helt i tid. Nästan. -Fantastiskt. =)

På östersjön var det storm, och färjan var allt annat än stillsam.
Vågor eller iaf större mängder vatten svepte in över översta soldäck,
så vi höll firandet lite lungt i baren.

Ett par km från Jordbro fick vi soppatorsk på Volvon.

I övrigt funkade precis allting över förväntan...
...eller kanske precis enligt förväntan,
för vem hade trott att vi skulle avsluta säsongen på något annat vis?

Här finns en film från eventet.

Downloadpage






Back