@

2010-09-18/19, Mälardalen Open Slight Return-2010

Nu var det dags.
Dags för finalernas final.
Säsongsavslutningen, mästarnas möte, det stora slaget.
Kärt barn har många namn. Nu var det i alla fall dags.
Att avsluta säsongen 2010 på Kjula Raceway med en Slight Return.
Detta var inte den absolut sista tävlingen i Sverige 2010, och inte heller för oss,
men sista eventet på Kjula för säsongen har, och kommer alltid att vara, ett av våra käraste events.
2008 körde vi ju Sveriges första FWD 9-sekunders repa (9,91-248kmh) på Slight Return.
Nu när vi kört 9,54 på Action meet lite drygt en månad tidigare,
och Robert Uhr börjat få fart på sitt monster kunde ju detta verkligen bli årets höjdpunkt!

Arrangören var inte sen med att upplåta en egen klass för framhjulsdrivna bilar till just detta event.
Även om det bara skulle vara jag och Robert i vår klass skulle ju detta bli fajternas fajt.
Vem skulle få gå med svansen mellan benen hela vintern och bära hundhuvudet?
Inte jag i alla fall. =)
Vi delade ut flyers på Mantorp, bombade forum och gjorde vad vi kunde för att locka framhjulsdrivna bilar till Kjula.
Åtta bilar anmälde sig. Så också Robert. Men så plötsligt började herr Uhr knorra om att hans diff var trasig.
Det skulle ju ändå regna så det var lika bra att stanna hemma...
...Eh, vi som var där vet att det INTE var lika bra att stanna hemma. =)


Utöver oss sju små dvärgar med framhjulsdrift så var det över 230 team på plats.
Har aldrig sett så mycket bilar på Kjula.
FWD Depån var precis intill startplattan på bästa tänkbara plats.

Planen var att vi skulle köra en kvalrepa i klassen och därefter eliminering. Allt på lördagen.
Därefter fick man köra Test N Tune på söndagen.
Just som vi varmkört på lördags förmiddagen började det regna.
När det nästan torkat upp kom det mera regn, just som det torkat upp kom det mera regn...
-Så förflöt hela lördagen.

Eftersom ingen kvalat i någon klass på lördagen beslöt tävlingsledningen i samråd med alla förare
att stryka tävlingen och bara köra test n tune på söndagen då det skulle bli för mycket roddande
att hinna kvala och eliminera över 230 bilar på en dag.
Vi lyckades dock snacka till oss förmånen att få köra en eliminering om vi lottade stegen.
Vi lottade stegen innan kvällens festligheter tog vid.

Man skulle kunna säga att vi kanske tog ut segern i förskott,
men det vi firade var naturligtvis att vi var snabbast i Sverige med 9,54.
Att vi skulle köra ännu snabbare på den kalla betongen på söndagen kändes inte så troligt.

Söndagen bjöd dock på riktigt bra race-väder.
Soligt, molningt och ganska kallt. Bilen älskade det. Teamet och publiken? Knappast. =)


Första rundan ut mot Robin Lind i Opel Corsan gick helt smärtfritt.
Växlarna satt precis som dom skulle, och det var gött mos hela vägen till mål.
Repan kändes riktigt clean, men inte SÅ clean.
Jag var tvungen att titta på tidkortet för att tro att det var sant.
9,35-248kmh med 1,41 i 60-fot!
Nytt Europarekord, bara sådär! =)

Vi kylde kopplingen med en lövblås från Jula mellan rundorna.
Den fungerade utmärkt, men förde ett herrans oväsen.
Får kanske se efter en alternativ lösning på den biten till nästa år.

Efter att ha slagit ut Robin mötte jag garage grannen Patrik Grenler med sitt ex Cherry Turbo.
Det var ingen svår mach, men eliminering är ju eliminering och allt kan hända.
Den här gången gick det dock jättebra och jag körde 9,56-248kmh.

I finalen skulle jag möta Richard Olaussons Ford Fiesta XR2 med lustgas.
Han skottade dock motorn i semifinalen så jag fick köra en solo.
Ingen ide att spara på krutet tänkte jag och klämde till med 9,47-249kmh.

När dagen över såg stegen ut såhär:


Precis som 2008 avslutade vi säsongen på topp.
Vi brottades fortfarande med viss mängd vatten i oljan,
och växellådan verkar inte riktigt digga läget alla gånger
men den här gången gick allting verkligen som smort.



Nästa helg drar vi till Polen för att köra lite street racing i Lublin 15 mil söder om Warsawa.
Sen är det banne mig dags för vinter tycker jag.
Med ett sånt här slut på säsongen kan man gå runt och småle hela vintern lång. =)


Nedan fins nerladdnings-sida för våran film från rekordhelgen:






Back