@


Säsongspremiär!
Egentligen var det tänkt att vi skulle köra på EDPS Emmaboda helgen innan,
men det var på målsnöret...
...åt fel håll att vi hann.
Motorn var ihop och bilen var till 97% klar till Emmaboda,
men det duger ju inte tyvär. Till denna helg var vi dock klara med det mesta.

Nytt för i år bortsett från nytt sprut och tändsystem var att vi skaffat en ny biltransport.
hrm, ja NY kanske var en mild överdrift, men ny för oss iaf.

Bra: slätt flak, stark vinch, vettigt chassie, diesel.
Mindre bra: Stora hål i golvet, elsystemet, motor.
Den tog oss iaf hela vägen till och hem från Moholmsstripen så man kan inte klaga alltför mycket.
Vindrutetorkarna funkade bara om man höll in hel-ljusspaken och den sackade till 70 i uppförsbackarna
trots att jag pressade gaspedalen igenom golvet, så allt var ganska exakt enligt förväntningarna.

En så kallad lyx-paviljong från Jula skaffades dagen innan avresa.
Mycket väl investerade pengar måste jag säga. Alla pinnar var med och gav woken en känsla av lyx.
Thomas från garaget tog med ett liknande depåtält som vi stälde ihop med vårat.
Det var något mindre lyxigt då det saknade väggar, men det gjorde inget.
Thomas ställde sin bil bredvid tältet så vi kunde sitta och fika där istället.

På moholmsstrippen kördes klasser efter vilket sekund-intervall bilen platsade i,
precis som på Borlänge street open.
Detta för att få någolunda jämna klasser utan altför mycket regler och krångel.
En extra krydda blir förståss att biltyperna kan variera ganska kraftigt i samma klass,
men eftersom alla kör någolunda lika fort blir det kul och spännande racing hela helgen.


Eftersom detta var första tävlingen för året med nybyggd motor
så tog vi det lite lungt med ganska moderat laddtryck i första rundorna.
När vi sedan gradvis ökade laddtrycket så gav det inte riktigt önskad effekt.
Visst gick det lite fortare men ändå inte helt enligt planen.
Vi åkte ut i första eliminerings-rundan med lätta tändmissar och ynka 1,4bar laddtryck.


Inget gick dock sönder och vi var ändå väldigt nöjda med helgen.
Vi fick åtta rundor att lära känna bilen och banan vilket är väldigt mycket.

Nedan är snabbaste tidkortet, samt en lista över alla tider vi körde under helgen.

På lördagkvällen kom speakern Ulf Totte Lindqvist förbi vår depå med presenter
i form av en lokal-producerad falukorv och ett 6-pack två-åttor.

Två-åttorna häldes ner i strupen på mig och korven hamnade på grillen.
Den här falukorven var en riktig värsting. En riktig dunder-falu om man så vill.
Jag avnjöt den med potatissallad och bea och blev hur mätt och belåten som helst.


Mariestadstidningen var på plats och gjorde ett litet repotage över ett helt uppslag:



Tidningen Street N Strip var på plats och spanade.


Nästa event blir på rekord-snabba Kjula Raceway om en vecka.
Tills dess ska vi försöka finna orsaken till det uteblivna laddtrycket.




Back