@


Skaraborg Street Finals, 28-29 Augusti 2010

Vi kom hem från Polen på tisdag lunch.
Fredag eftermiddag bar det av mot moholmsstrippen.
Däremellan byttes topplockspackningen, alla ventiler slipades in och växellådan renoverades.
Tur jag hade semester. =)

I polen där vi precis kom från var det fortfarande sommar.
På moholmstrippen var det höst. 5-6 grader varmt på nätterna och kanske max 20 grader på dagarna.
Vi kom till banan strax efter ett på natten mot lördag och inte en själ var vaken,
så vi bäddade ner oss i varsin sovsäck och byggde upp depån på lördag morgonen istället.
Det var ett ganska växlande väder hela helgen med sol blandat med regn och åska.



Vi körde i klassen Index B, vilket innebar att klassen hade 10,0 som breakout.
Banan kändes verkligen rktigt hal, och det kändes nästan som att starta i vattnet i första rundan.
I andra rundan bettade det på lite bättre i starten och vi körde 10,002 vilket gjorde oss till kval-etta.


Trots att topplockspackningen var helt ny började vi få vattenkänning i oljan...
...så vi valde att spara på motorn och ta det lite lungt när vi ändå var kvaletta.
Frammåt kvällen började det regna och vår fina depåplats förvandlades till en mindre sjö.
Snälla Alexandra Jeppson bjöd in oss på lite kräftskiva på kvällen så vi satt så att säga inte i sjön.
-Inte hela kvällen iaf. =)


Söndagen bjöd på liknande väder.
Uppehåll hela dagen men det kändes som att det lika gärna skulle kunnat regna hela dagen.
Dom var inte så dumma de där geologerna som planerade militära flygfält under kalla kriget. =)
Banan sprutades med trackbite hela morgonen och kändes riktigt klibbig och fin.
Vi hade förutom vattnet i oljan noterat att vi fick 20-30 grader varmare EGT för varje runda,
så vi ville dels känna på banan och dels försöka få någon form av rätsida på EGTn.



Nu började EGTn bli otäkt hög. Pratade med Ernie DTE Racing och SMSade med Arash på PBZ om problemet.
Egentligen självklart, men mycket svårt att lista ut när man sitter där på ett kallt flygfält och försöker klura.
Tändningen hade vandrat iväg från sitt läge. Antingen var det de justerbara kamdrevet/n som glidit
eller fördelaren som fått nya visioner om hur man håller fast en triggerskiva.
Tändningen stog 6 grader för sent och kamdreven hade inte rört sig en millimeter,
så vi backade 6 grader på fördelaren och vipps var avgastempen nere på normalt igen.


Som kvaletta i en nio-bilars stege fick vi givetvis solorepan.
Vi använde den till att se så avgastempen lugnat ner sig och inget annat.
Dessutom brukar det kunna bli tight mellan rundorna
och då vill man ju inte smälla på allt som går om man inte måste.


Solorepan avverkades i lugn och ro.

Annat var det när jag skulle möta kval-femman Roger Pettersson i sin gröna Volvo P1800.
Då var det full attack som gällde och inget annat.



Dessvärre så var det lite väl mycket attack...
Först rödlycktade jag med 0,3 sekunder.
Mycket värdelöst.
Därefter krossade jag tvåans synkdrev,
vilket var mycket synd då det annars var vår näst bästa 60-fotstid för helgen.

Eftersom de kolsvarta molnen skvalrade om att det närsomhelst skulle börja regna
såg vi till att packa ihop depån och lasta omedelbart efter att vi åkt ut.


Det började inte helt oväntat regna ordentligt så fort vi lämnat banan.
Hela vägen hem växlade vädret mellan sol och regn.

Någonstans i krokarna kring Arboga stannade vi på en mack för att fylla på olja o lastbilen.
Oljelampan flimmrade till något och det syntes inte ens på stickan.
Jag var vid det här laget brutalt förkyld, snoret bara rann och det fanns inget att göra åt det.
Till råga på allt var det fjorton medelålders kärringar före i kön som skulle ha allehanda korvar,
men dom kunde som inte bestämma sig ifall dom skulle ha kokt, grillad, sorts senap osv,
vilket gjorde mig mer eller mindre vansinnig.
Gå till Mc Donalds tvärs över gatan lixom!?
En bekant ringde när jag stog i kön och jag förkunnade högljudt mitt missnöje.
Plötsligt upphörde korvförsäljningen som genom ett korv...
...ja mena troll-slag. =)

Nu ska motorn, kopplingen och lådan gås igenom ytterligare en gång.
Ska även titta lite på alternativa triggers istället för fördelaren.
Sedan är det dags för säsongens sista race på Kjula Raceway 18-19 September.
Missa inte det!


Foton i detta repotage: Therese Bodell, woken.se, Elenor Bengtsson Skaraborgsbild samt Daniel Larsson.





Back