@


2011-07-15/17, Race on the base Färilla, Ljusdal

Egentligen var det tänkt att vi skulle åka till Polen den här helgen,
men det blev problem med banan och tävlingen blev inställd i sista sekund.
Då var det bara leta efter en alternativ tävling att åka på,
och då passade DRC Ljusdals Race on the base oss som handen i handsken.
På något vis var Rod n Kustom involverade i detta event,
så det var lite samma klasser som på Kjula och vi körde i 4to6.

I ett desperat försök att få växellådan att hålla lite bättre testades
ett gammalt bond-knep. Det gick ut på att varannan tand på synk-kransen slipades bort
för att det skulle bli lättare för motsvarande krans att hitta en ledig lucka.
Volvo M56 lådans kransar hade dessvärre jämnt antal tänder, så det funkade inte alls.
Trisst.

Jag fortsatte snickra på mitt troligtvis snart patenterade länkage istället.


Utifall att växellådan skulle få för sig att hålla en repa eller två
passade jag på att uppgradera min Borg Warner 375 till 380.
Stort tack till Patrik Larsson, Blackorange för att jag fick låna och prova.
Fick sätta upp coren i svarven för att skava bort lite material på bakplattan
så att den större impellern skulle få plats. Coren var långt ifrån balanserad och
svarven höll nästan på att välta men det gick bra ändå. =)

Passade på att göra ett stabilt fäste för att hålla turbon still.


Efterssom vi egentligen skulle till Polen hade vi fått låna ett släp,
och det verkade ju synd att inte använda. Det där med BE-kort var ju inte så noga om vi skulle till Polen,
men på de svenska vägarna stod vi helt plötsligt utan dragbil som någon fick köra...
Då fick vi låna Lennart Mäkinens Opel Frontera. Den var kanon och drog ju knappt någon soppa
tyckte jag efterssom vi inte behövde tanka på hela vägen upp.
Inte konstigt då tanken verkade vara på flera hundra liter när jag väl tankade och alla kort blev övertrasserade...
Fin var den iaf och den gick helt okej.

På vägen upp stannade vi till hos Upplands Bildemo och handlade en extra växellåda i reserv.


Tillslut var vi iaf på plats på Färilla Raceway.



Kvalet på fredagen.
Vi hade inte hunnit provköra något innan,
men när jag modifierar växellänkage brukar det ju bli kanon.
Till allas stora förvåning, inte minst jag själv, så höll växellådan ihop hela dagen.


Banan bestod av Betong precis som Kjula, men det hade bara körts en tävling på banan tidigare.
För att erbjuda bra grepp hade banan sprutats med trackbite och gummi hade dragits.
Crewet hade verkligen gjort ett jättejobb, men av någon anledning svarade banan inte så bra på preppareringen
och kändes ganska långt ifrån fullpreppad.



Jag kan dock inte klaga då jag körde tre jämna och fina repor.
Långt ifrån några rekord-repor men det räckte till för att bli kval-etta iaf.



Tillslut tyckte vädrets makter att det var dags för oss att plocka ner kopplingen...

...och det var nog lika bra det.
Det här är adapter-axeln som för över kraften från kopplingens lameller till Volvo lådans ingående axel.
Vågar inte tänka på vad som skulle hända om den splittrades.


Därmed var tävlingen över för vår del redan innan elimineringen ens börjat.
Här fanns det dock liveband precis som på Kjula. Vi hade knapt några öl med oss,
men på något besynnerligt vis fann jag betydligt mera öl än jag jag behövde för att vara städad. =)


Lördag morgon (nåja, på förmiddagen iaf) lastade vi woken.
Sedan gick vi runt och tittade på när de som hade hela bilar körde.
Det dök även upp ett par bilar på lördagen vars förare missat kvalet var på fredagen.
Alla erbjöds en kvalsväng på lördagen med, så jag var inte kvaletta när elimineringen väl drog igång.





Vill passa på att tacka DRC Ljusdal med crew och mitt team för en kul helg.
Det är inte omöjligt att vi besöker Ljusdal och dess bana även nästa år.

Den som lever får se... =)







Back