

Kjula Dragway, Race against violence tour
10-11 Augusti 2019
Jag hade knappt hämtat mig från tävlingen i Norge förra helgen, men det var bara
packa om väskan och bege sig till Eskilstuna efter en intensiv arbetsvecka på Tryckeriet.
Tanken var att jag skulle besiktiga lite bilar på fredagkvällen och sedan vara klassvärd resten av helgen.
Först och främst gällde det att åka ut och sätta upp skyltar på motorvägen.
Det gick galant.
Sedan ner i depån och besiktiga så många bilar jag hann,
innan jag behövdes för att sätta upp scoreboard och reklam på läktaren.
Vinkeln på scoreboardsen blev lite för snäv egentligen, men nu var starten
framflyttad ett tiotal meter och läktaren stod inte på samma ställe som förra gången.
Jag höftade en vinkel. Den kan höftas bättre, det erkänner jag.
Det kändes som att jag knappt börjat innan det blev mörkt och det var läggdags.
Väderprognosen inför helgen såg verkligen inte särskilt bra ut.
Det ifrågasattes på facebook ifall det ens var ide att åka till banan.
Det ända säkra sättet att inte få köra är att stanna hemma svarade jag i någon tråd.
Kjula befinner sig i ett geologiskt väderhål.
Det har kunnat ösregna i Eskilstuna men varit uppehåll på banan.
Det ska kanske tilläggas att det även kan ösregna på banan hela helgen
utan att det kommer en droppe i Eskilstuna med...
-Man vet helt enkelt inte innan.
Jag var klassvärd för klasserna Street (8,6), RealStreet (10,1) och test n tune.
Inte en droppe regn kom det på hela lördagen, även om regnet stundtals hängde i luften.
Alla team fick köra 4-5 rundor på lördagen.
Jerry Hellund borde egentligen kört 4to6 med sin Volvo 740...
...men han ville köra mot sin kompis Max Wallenberg som blev kvaletta med 8,732 i klassen Street.
Johan Jörbeck blev kvaltvåa med 8,733 i klassen Street.
Anders Westerberg fick inte till en enda repa,
då lådan tackade för sig i första burnouten.
Ulf Axelsson blev kvaltvåa med 10,28 i klassen RealStreet (10,1)
Sandra Hall blev kval trea med 10,50 i RealStreet.
Jonas Henriksson med sitt vita slagskepp
körde bara test n tune på lördagen.
Christoffer Hedlund körde test n tune båda dagarna.
Joakim Cedergren körde 7,51 i test n tune
med sin helt gula rod. Grym finnish.
Rickard Olausson som jag bland annat byggt en mindra bränsletank till
körde ett par höga 11 sekunders rundor med sin sugmotorförsetta fiesta.
Denna helg var det fritt ljud, vilket gjorde att Niklas Södergren tog dit sin BMW 2002.
Första rundan fick avbrytas pga misständningar, men andra gick bättre.
Effekten var nerpetad i botten och banan höll emot bra med 1,09 i 60fot.
Efter att Niklas passerat mål och 600m till.
Tekniskt sett utanför banan parkerade han vid sidan och inväntade bogsering.
Plötsligt dök det upp en SVDA dragster som körde rakt in i Niklas bil.
Karossen sprack ytterligare, wheeliebarsen var ett minne blott,
och ena fälgen fick så mycket spö att den tog i bromsoket...
-Verkligen trisst och helt sjukt.
Båda förarna klarade sig ok, men de var inte glada.
Hans dotter Wilma körde sin Junior Dragster och blev kvaletta.
Dessvärre var det final kvar att köra i de flesta klasserna när himlen
öppnade sig på söndags eftermiddagen och tävlingen fick avbrytas.
Qartermile racing och familjen Granholm var på plats med dubbeldragstern.
Jag fick med mig en lärling som hette Kevin.
Jag hoppas innerligt att jag inte skrämde bort honom.
Då vi bara hade två klasser plus TnT behövde vi inga cyklar,
så det blev ca 15000 steg per dag, med radio i örat.
En sjukt hal Volvo Amason på utställningen intill uppliningen.
Klassen 4to6 blev återigen lite av n last man standing show.
Kristian Sjöberg blev kvaletta med 8,19 - 276kmh
Jimmy Harnesk kämpade, men fick inte riktigt till det.

Vid 14.30 öppnade sig himmlen och vi fick dessvärre avbryta tävlingen.
Prostreet och ett par klasser till hann köra klart, men de flesta hade finalerna kvar.
De som kom för att köra test n tune på söndagen fick inte köra så många rundor.
Tävlingen har prioritet att köra, och framför allt om regnet hänger i luften.
Vanligtvis blir det mycket test åka när klasserna börjar närma sig finalerna och behöver kyltid,
men den här gången blev det ju inte så...
På väg hem från banan efter att vi plockat ihop allt, åt vi på chop chop.
Jag brukar inte tro på meddelandet i fortune kakan, men den här gången gör jag ett undantag...
Nästa helg åker jag till Hockenheim och hjälper Micke Gullqvist i Pro Mod.
På återseende.
/Björn

Back