2020, året som kommer gå till historien. Av många anledningar.
Många branscher har drabbats väldigt hårt med anledning av pandemin.
FIA ställde tom in Europamästerskapet i år.
Allt stannar dock inte upp, tack o lov.

Innan pandemin dök upp uppdaterade alla team sina bilar inför en fantastisk säsong.
Olof Andersson som gick i lecakulorna i fjol fick sin bil lagad och uppgraderad av Mats Brag.
Då Olofs front gick i 10.000 bitar var det nödvändigt att gjuta en ny. Vi fick låna
en reservfront från Stefan Jansson som också åker Cheva 57 och göra en kopia.
I kolfiber såklart.

Micke Gullqvist som det här främst handlar om uppgraderade sin bil med en hel del
olika nya kolfiberdelar som vi byggde gjutformar till med hjälp av plåtbitar och spackel...
Vi gjorde bla stora förbättringar på fronten i kolfiber, den var tidigare lite överviktig.
Jag ritade en grill på jobbet som vi klistrade dit lite temporärt.

Wheeliebars i kolfiber var en ganska dyr detalj med det var inget vi gav oss på att göra själva.
Sjuk skillnad i vikt jämfört med CrMo wheeliebars.

En del uppdateringar på chassit gjordes och nya delar till bakaxel ritades i CAD
och skars fram med vattenskärning, vilket medgav ny geometri för 4-link samt stötdämpare.

Med alla uppdateringar på plats saknades det bara en tävling att testa grejerna på.
Eller tävling förresten? En hederlig test n tune skulle sitta fint.
Tierps ägare ville sälja anläggningen och inte arrangera något test event 2020.

På Hudiksvalls flygfält har det körts dragracing till och från i säkert 30 år.
HMK, Hudiksvalls motorklubb har sedan 2017 gjort ett jättejobb med det gamla flygfältet.
Ny beläggning har frästs ner, betong barriärer, fullskalig preppning och så vidare.
Visserligen bara 201m men under 2020 arrangerades fem test helger och allt som hördes var utomordentligt positiv kritik.
Jan Eriksson körde 3,87 under den tredje testhelgen, så de 201 metrarna torde vara helt OK för såna här bilar.

Banan låg precis intill E4 så det var lite av en barnlek att hitta dit.
Precis när man tänker att här borde det vara, ser man race trailers till vänster (om man kommer söderifrån)



Sjukt välkomnande och avslappnad stämning på banan.
Om man ville kunde man återlina direkt till höger om banan med stopp i körningen som följd.
Lite kaos blev det faktiskt så vi testade det bara en gång. (vi är på väg till lineup i bilden)


Annars kunde man återlina på den nyasfalterade returvägen till vänster.
Den var lite gropig likt essingeleden, men då slapp man korsa uppliningen åt fel håll.

Vi hade nya däck och så kallade inner liners monterade. Det innebär att man har ett litet däck inne i slickset
som pressar fast slickset mot fälgkanten istället för beadlock-ringar. De flesta i USA har gått över till det nuförtiden.
Tidigare var det mest funnycars som körde med det. Målet är att det ska minska tendenserna till däckskak.
Det gick åt två repor för att få det grundläggande bitarna på plats. Sedan körde vi 4,00 på fredagen efter en liten pedalning.


Sjukt nog kom det en regnskur ett par minuter efter att körningen avslutades varje dag.
Lite som att det var planerat. Helt sjukt egentligen.


Lördagen och söndagen gick sakta men säkert framåt för oss.
Vi hade mycket att fundera över och testa.
vår motorman Kenny Steibert hade den dåliga smaken att vara på semester på annat håll.
Det innebar att Olof och jag fick hjälpas åt att sköta motor och skärmar.
Jag skötte däckstryck, fastspänning av chaufför, stageprocess, mm.
Det var ett tungt ansvar att axla men som så många gånger förr så handlar det om att göra så gott man kan.
Fredde ”Turbo” analyserar banan och ger input till tuningen som Micke sköter.




Micke Johansson hade ingen kul premiär med sin nya Dodge Daytona Pro Mod som han under vintern tagit hem från USA.
Bilen skuttade till på startlinjen, sedan var det ridå. Hem och fixa , nya friska väntar 2021.

Blandade bilder:
Janne Siik sitter och slipar Jonas Bobergs koppling.

Johan Hedman, Andreas Sjödin, Krister Adeen och Anders Edh var på plats för att testa.
Anders har garage bara ett par km från banan så hans team hjälper flitigt till med banan.


Vi skulle bara testköra lite, mestadels 60 fötter så lådan med gamla stift plockades fram.
Var det något vi kunde använda? Jovars, ett par gick att köra på iaf.

Framåt söndagens körningar lyckades vi hitta någorlunda rätt och Micke körde 3,98.
Det var med avsläpp och det fanns mycket att fila på, men tiden räckte inte för att labba mera.


Efter att vi packat ihop depån och rullat ihop tältet kom det en regnskur.
Galet bra tajming igen.






Back