Marcus Perman Pro Mod.
Våren 2019 när bilen precis var nybyggd halkade han in i muren på Santa Pod efter mål.
Det resulterade i en lagning av fronten med stor mängd polyester, glasfiber och annat.
Poängen var att han ändå hade formarna till sin front...
...som han egentligen ville ha lite modifierade.
Vad kunde vara bättre än att komma till mig?

Poängen var att nosen var lite för hög.

Reglerna säger att man ska ha 3" markfrigång i fram och 2" bakom hjulen.
I verkligheten är det sällan man kan ha 52mm markfrigång från trösklarna praktiskt,
och i detta fallet hamnade nosen ca 4" över marken till ingen som helst nytta eller glädje.

Jag ville lägga till två tum på fronten medans Marcus insisterade på betydligt mindre.
Det blev nog något däremellan.
Jag kapade bort botten på gjutformen, vände på den och ställde den på golvet och fyllde det som fattades med glasfiber.
Det var rätt bökigt att spackla och slipa på plats sittandes inuti fronten, därav den mediokra ytfinishen.

När förlängningen var klar skapade jag en delning mellan formdelarna.

Formarna var lagrade utomhus. I ett par år.
Dom var lite matta, eller nej dom var extremt matta.
Många timmar fick spenderas med polermaskinen för att få till en yta som skulle klara av att släppa.


Jag vaderade utsidan av formarna med breather så inte eventuella fibrer/kanter ska sticka hål på vacuumbagen.
Formarna hade diverse plywood ingjutet så jag limmade fast vacuumbagen runt skivorna.

Själva gjutprocessen var ganska intensiv så hann inte fota så mycket just då.

När fronten härdat öppnade jag upp vacuumbagen och rev bort all peelply mm.
Jag ville lägga i förstärkningar innan jag tog ut den ur formen.
Jag limmade fast flak med aramid och laminerade in dom med ett lager kolfiber.
Sedan vek jag tillbaks vacuumbagen och tejpade ihop den med ny gum-tejp och vacuumsög påsen igen
så att kolfibret jag precis lagt dit verkligen skulle pressas mot aramiden.


När förstärkningarna härdat var det dags att skruva isär formdelarna och beskåda resultatet.
Jag fick ingen riktig klarhet i hur lång fronten skulle bli.
Normalt är formen en bit längre än det önskade resultatet men i det här fallet
använde jag hela formens längd vilket medförde att mattan omslöt kanterna på formen.
Fick slipa bort kolfibret från kanterna. Blev mycket kolfibrer som yrde runt i luften.
En kul detalj är ju att kolfiber leder ström rätt bra. Fick en stöt när det stack ut en tuss ur kapen.
Brukar blåsa ur kapen med ojämna mellanrum men lite för sällan just den gången.

Normalt sett har man ett lager gelcoat ytterst då det blir enklare att slipa och lacka
men Marcus önskade naken kolfiber. Jag garanterar aldrig att hela kommer se perfekt ut
men bitvis går det nog att ha kvar synligt kolfiber. Andra inte.
Det väsentliga är vikten. Den här vägde 15kg när den lämnade Wokgaraget.
Sedan tillkommer träd, dzusar och lack men det försvinner lite när hålet för motorn tas upp.
Det var lite tyngre än jag hoppats på men man ska komma ihåg att den är över 2 meter lång.








Back