Ronnie Palmsäter, en av ägarna till Kjula Dragway fick en ide att han skulle bygga en Nostalgi Pro Stock motorcykel.
Han fann gjutformar på olika håll i landet i olika nivåer av perfektion.
Jag skulle i princip bara hälla i lite kolfiber i formarna.
Formarna till själva karossen lämnade ganska mycket att önska.
Om man bortser från att dekalerna var kvar när dom gjordes så var ytan med beröm godkänd,
men skarvarna mellan formdelarna var i princip...
...inga.
Det saknades kanter dels runt om och även mellan delarna så det var stora hål mellan formdelarna.
Jag tejpade ihop formdelarna så gott det gick och fyllde glipan efter bästa förmåga med smältlim.
Det rann rikligt med epoxi mellan formdelarna och det var lite av en brottnings match
att göra själva gjutningen när jag inte hade några kanter att hänga upp kolfibret mot.

Med det i åtanke måste jag nog ändå känna mig rätt så nöjd med resultatet.
Jag har ju ingen aning om vad en glasfiber dito skulle kunna väga men 1300g känns helt okej.


Formen till topp kåpan var betydligt bättre.
Formen låste visserligen fast avgjutnignen så den var lite lurig av få ut ur formen,
det saknades kanter men dess storlek gjorde behovet av kanter något mindre även om jag inte riktigt gillade det.

Det var ganska mycket former så det är möjligt att jag skulle kunnat gjort den något tunnare
men 573g får jag var nöjd med.

Jag hade en dekal från lysena på Juken sittandes på garageporten så jag klipte till den
och klistrade dit den mest på kul.

Här testmonterar Ronnie kaross och kåpa.
Tanken är att lacka kåporna så man slipper störa sig det delvis svajjiga mönstret.






Back