Kjula Dragway, MDO #15 - 5-6 augusti 2023


De första två tävlingarna på min absoluta hemmabana Kjula missade jag.
Den första (#13) krockade med Main Event på Santa pod där jag var med Micke Gullqvist som mekaniker.
Den andra (#14) krockade med Tierp där jag var mekaniker åt Olof Andersson och Micke Gullqvist.
Det var lite olyckligt, men så kan det bli ibland dessvärre.

Nu var jag dock med på hela eventet.
Tävlingen började redan veckan innan för min del då jag planerar depån så alla team ska få plats.

Det första jag gör när jag anländer till Kjula på fredag eftermiddag
är att sätta upp alla vägskyltar. Tur man har kombi.

När skyltarna är uppe och portalen är på plats kan teamen släppas ner i depån.
Jag tar emot och bockar av alla team. Sedan får jag hjälp av klassvärdarna att placera ut teamen.
Det är en väldigt intensiv uppgift då det kommer team i stort sett oavbrutet hela kvällen.
Den här gången var det bara 114 anmälda team. 4 lämnade återbud så alla hade gott om plats i depån.

Vädret har verkligen varit emot oss som vill ha torr asfalt/betong att köra på.
Denna helg var inget undantag. Det regnade lite till och från under inflyttningen,
men under lördagens kval var det uppehåll.

Varje dags tävling inleds med ett förarmöte på plattan.

En grupp Tyskar hade letat sig till Kjula för att avsluta sin semester trip.
En Scirocco och två Oplar. Alla röda. Snabbast var Ronny Dietz med Sciroccon.
Han körde 9,61-245kmh vilket placerade honom på en 6e plats i kvalet.


Under själva tävlingen sköter jag uppliningen.
När jag jobbar med det blir det inte mycket tid över till annat.
Det är fullt fokus på att hålla plattan lagom fylld utan att teamen ska behöva vänta orimligt länge.
När kvalet är över på lördag kväll försöker jag skapa mig en uppfattning så allt fungerar rent depåmässigt för teamen.
När jag försäkrat mig om att alla team har det bra och jag lyckats få i mig lite middag är det kudden som gäller.
Brukar bli någonstans runt 01-02 tiden ungefär. Frukost är senast 07.00.
Intensivt är bara förnamnet. Men ett par bilder lyckades jag knäppa i alla fall.

Först några av hjältarna i klassen 4to6.



Ett par Juniordragsters.


Precis helt blandad kompott med bilder:



På plats fanns såklart Akama som säljer den officiella Kjula kollektionen.

Vädret såg inte särskilt lovande ut så det var ganska tunt
på finbilsparkeringen, men det var god blandning.
Jag gjorde en burk så startern kunde lägga startknapp och ha sin dricka i.
På söndag morgon dök detta fenomen upp. En så kallad halo ring runt solen.

Prognosen pekade på att skulle komma regn under dagen.
Det var lite oklart exakt när så vi körde på elimineringen i en rasande takt.
Sista finalparet kördes ca 12.00 och ca 20 minuter senare började det droppa...
...och det droppade tills flera dagar senare.

Efter en prisutdelning i mattältet var det snabba ryck att få in allt i hangar-tältet.
Därefter en välbehövlig middag på Casa Nostra med Kjulas Dreamteam.

Nästa tävling på Kjula är sista för säsongen.
15-17 september. Väl mött!






Back