Så var det äntligen dags för race på hemmaplan, Tierp Arena!
Vi lastade redan på söndagen innan i strålande solsken.

På torsdag förmiddag var det dags att se om Scanian startade och det gjorde den såklart.
Vi kom fram till arenan strax efter lunch. Satte upp vår depå och lastade ur bilen.
Den här tävlingen var jag främst med Olof Andersson PM571. Micke Gullqvist stod precis intill
så jag hoppade lite emellan och ryckte in där det behövdes.

Vi hade inga kvalrundor på torsdagen. Det var bara sätta upp depån och besiktiga bilen som var på schemat.
När det var klart var det hopp och lek som gällde. I värmen.

Det blir inte särskilt mörkt ens vid midnatt den här tiden på året.

Peter Kunc blev klar med sin bil endast ett par veckor innan.
Helt klar blev han dock inte riktigt. Jag svetsade om hans gaspedal föra veckan.
Problem med en felaktigt uppmärkt kabelstam gjorde att han inte fick liv i motorn förrns på fredagen.
När motorn väl kom igång gick den inte rent på alla cylindrar. Troligen blev ECUn skadad.
Allt annat hanns dock med så även om det inte blev något test
denna helgen så är den helt klar till augusti tävlingen.
Det är ett Jerry Bickel Chassie som Mats Brag fått äran att färdigställa.


Fredag.
Det var mycket soligt och varmt. Första kval repan på fredagen blev det inget av.
Bilen studsade och betedde sig direkt av linjen och Olof fick släppa av.
Han var dock i gott sällskap. Endast ett fåtal team fick ner sina bilar för banan på fredagen.


Vi erbjöds två kvalrepor på fredagen men ingen av våra försök gav önskat resultat.
Bilen skakade kraftigt direkt från linjen och gick därefter upp i rök i båda försöken.
Det fanns inget Olof kunde göra annat än att släppa av.



På lördagen erbjöds vi tre kvalrepor. Nu var det om möjligt ännu varmare och soligare.
Det är ganska mycket egentligen med tanke på att det även krävs fyra till på söndagen om man ska ta sig till final.
Vi förberedde oss så gott det går i alla fall.
Första rundan blev en repris av fredagens misslyckade försök.

Till andra rundan hade vi justerat diverse grejer vilket bilen verkade gilla.
Nu fick Olof ner bilen för banan i alla fall. Inte supersnyggt men jag tror att vi var på en kval sjunde plats med 6,29-365kmh.

Mitt i alltihopa stod Britt Sundqvist och livesände...



Till tredje kvalsvängen blev vi en man och en kvinna kort i teamet.
Henrik som har en central roll tog sin familj och drog på konsert mitt i brinnande kval.
Det var visserligen bokat för över ett halvår sedan men ändå. ;)
Kvar var jag, Pez och Ia. Jag snapsade igång motorn och Pez fick ge signal för burnout.
Vi mötte Micke Gullqvist så man kanske kan tro att det blev rörigt i mitt huvud,
men man fokuserar bara på uppgiften man har för tillfället så det var inga större problem.
Vem som står i andra lanen är verkligen av underordnad betydelse. Speciellt under kvalet.


Istället för det efterlängtade match racet skakade 57an till när det blev grönt. Det var allt.
Micke stormade i mål på 5,93-396kmh vilket gav honom en 7e kvalplats.
Chevan fick vi knuffa tillbaks och bogsera tillbaks till depån.
Det var många som lyckades hitta rätt på sista kvalsvängen vilket petade ner oss till en skamsen 15e kvalplats.
Skamsen eller ej, men vi var ju i alla fall med i stegen!

Det som pajjade var backslaget i växellådan. Kanske pga ett dåligt justerat länkage.
Vi hade extra lencos med oss men ville helst köra med de utväxlingar som vi haft i bilen.
Tog backslaget från en av lådorna vi hade med, men det backslaget saknade gaffel.
Vi fick låna en ny gaffel från Micke Gullqvist. Lite skönt mek och justering av länkaget så var saken biff.

Kvallista och stege inför söndagens eliminering.

Till söndagens eliminering var vi åter fulltaliga.
Vi skulle möta kval tvåan Jan Ericsson i första rundan.
Vädret hade slagit om lite. På fredagen och lördagens körningar var det väldigt varmt och med mestadels sol.
Nu var det mera mulet och det kändes som att regnet hängde i luften.
På Kjula i Eskilstuna 120km bort där det kördes samtidigt regnade det kraftigt hela söndagen.

Janne har fått riktigt bra och konsekvent fart på sin bil så det kändes inte som att vi hade någon större chans
att vinna mot honom men vi såg det som att vi fick en till repa med 57an i alla fall.
Janne var otroligt nära att krasha på fredagens andra kval repa. Han sladdade över precis hela banan och touchade muren på båda sidorna.
Han knäckte sina wheelibars och vingen blev knäckt. Teamet riktade vingen och åkte hem och hämtade ett par reserv CrMo wheelie bars
medans jag plastade ihop vingen med lite nytt kolfiber.


Nu ville det sig inte bättre än att Janne höll på att göra bort sig ändå.
Olof var först in i stage och Janne råkade pumpa upp mer bromstryck än han brukar.
Det gjorde att han tog mycket längre tid än normalt på sig att ta sig in i stage.
Det var faktiskt bara en bråkdels sekund innan han fått timeout av autostarten och fått en automatisk rödlykta.
Då han var så sen in i stage gick granen i princip direkt. Både Janne och Olof blev överraskade och fick usla reaktionstider.
Janne var dock först över mållinjen och vidare i stegen.

Micke Gullqvist mötte Michel Tooren i första rundan. Micke hade lite blandade bekymmer,
så han åkte också ut i första eliminerings omgången. Vi hjälptes åt att lasta våra depåer.
En runda till hann köras i klassen innan det började droppa även på Tierp Arena.
Det småregnade lite till och från och jag tror klockan var runt 14 när tävlingsledningen avbröt.
Så här slutade stegen för PM:


Lite blandade bilder från helgen:


Riktigt kul att Magnus fick ut The old 51 med Jimmy Ålund bakom ratten efter tre års paus.

På väg hemåt dundrade vi förbi team Säfsten-Söderlund där Assar Lahti kör junior dragster.
Assar åkte ut i första omgången på breakout mot Almathea Granholm.


Nästa tävling för egen del är Kjula 5-6 augusti.
Jag ämnar inte köra själv där heller utan jag kommer jobba som funktionär.
Väl mött.






Back