Våren närmar sig med stormsteg.
Vi kämpar på i garaget för att få Juken körklar till säsongen.
Det ser nog ut som vi missar ett par race i början av året,
men i sommar någon gång lär det bli dags...

Chassiet är i princip helt klart.
Karossen lämnade dock lite övrigt att önska. Första breddningen blev för tam i princip direkt,
så Fille rullade fram en ny breddning i 1mm aluminium som sedan nitades och spacklades ihop
med dörrarna. Efter många liter byggspackel var det dags för lite plastning.
Vi målade en grill för att få lite känsla i vad som annars bara såg ut som en stor gräddbakelse.

Svart gelcoat till formen fick många att reagera.
Med mittbena och förstärkningar blev det effektfullt.

Här får man ett mått på hur stor formen blev.
Antingen är det nalle som är dvärg, eller så blev formen ganska stor?

Här har vi precis plockat loss avgjutnignen.
Jag passade på att måla insidan av karossen innan vi la tillbaks den på chassiet.

Medans Fille gned på karossen passade jag på att beställa riktiga spacers till bakhjulen
för att få rätt bultdelning och 5 pinnbultar...

Grenröret som vi byggde i sommras behövde lite planing av flänsen
innan det lämnades in för ytbehandling. Avgashuset fick följa med på det tåget.
Blir en fin rostfri finnish med kemnickel och inte kosta det skjortan heller.


Om Filles kritiska ögon blivit nöjda eller om han helt enkelt gav upp perfektion
kommer vi aldrig få reda på, men när det var en vecka kvar till Elmia-mässan
lyfte vi in karossdelarna i "lackboxen" och det var dags att plocka fram skydsmasken.
Bara ett par dagar innan passade jag in en kona i ena lyset för att få en tratt till turbon.

Kulören kallas i folkmun för mörkgrå eller döds-grå.
Vi hade nog tänkt oss att måla med en färdig färg, men fick lite fel
så denna blandade vi ihop på fri hand ett par minuter innan sprutan laddades.
Garanterat omöjlig att bättra. Varför vi nu skulle behöva det? =)

Dödsgrå i all ära, men det blev lite för enkelt.
På gränsen till lite tråkigt faktiskt.
Efter ett par timmars skissande kom vi fram till en lagom diskret dekor som maskades upp.



Det hade bergis gått att göra dekoren med folie,
men vi hade färg och extremt lite tid och tålamod.
Lyset är printat på en dekal. Hittade en Juke på coop-parkeringen
som jag fotade med telefonen och printade ut på vinyl. På enklaste sätt.

Mitt i den värsta dimman av lösningsmedel dök ett efterlängtat paket upp från Mikroverktyg.
Det var självaste vändväxeln förpackad i oändligt med bubbelplast. =)
Jag ska berätta mer om den vid ett senare tillfälle.

Kvällen innan avresa mot mässan la Nalle och Fille på sponsordekalerna.
Jag hade råkat missa att beställa material till tryckrör.
Vi ville ju visa upp motorn med på mässan, och då helst med tryckrör.
Samuel Yngvesson skulle upp till Stockholm på eftermiddagen så han svängde
förbi brorsan Natanael's firma Maxxtuning och tog med sig lite rörbitar.
Klockan 22 började jag måtta upp hur dom skulle sitta, och visst hann jag klart med det. =)

Resultatet av veckans stressmeck kändes ganska tacksamt när vi rullade ut Juken i solen på torsdag förmiddag.


Bara vincha upp på lastbilen och ge sig iväg.
Dessvärre visade sig min gamla LT31 vara svårare än vanligt att få liv i efter vintern.
Med paniken krypandes löste Andreas Eriksson på nofear motorsport våra transportbekymmer.
Han hyr ut världens lyx-transporter med plant tippflak. Supersmidig att lasta och stark motor!
Gjorde 110kmh hur fint som helst med cruise controlen. =)


Här kan du se bilder från mässan









Back