13-14 Juni 2020.
Första deltävlingen på Kjula skulle egentligen gått av stapeln 30-31 Maj,
men pga oklarheter kring pandemin fick den ställas in.
Istället blev deltävling två den första.
Utan publik kan tilläggas.
lite rörigt kan tyckas, men vad är inte det i dessa tider?

Vi var ett par tappra själar som fixat med banan och dess tillhörigheter flera veckor innan.
Efter sista tävlingen i höstas blästrades all preparering bort. Med andra ord fick vi börja preppa
banan från scratch. Det är en av nackdelarna med att Kjula inte är en permanent bana
utan ett aktivt flygfält. Vi får vara glada att inte prepareringen blästras bort mellan tävlingarna.
Marcus, vår banchef bedömmer hur mycket gummi som ska dras och hur mycker klister som ska på.
Sandra och Micke hjälpte till och köra traktor.


Själv lagade jag portalen då den efter lång och trogen tjänst börjat svajja lite.
MIG svetsen var inlåst i en lokal dit vi inte kom in, så jag fick testa lyckan med pinnsvetsen.
Det var första gången jag testade pinnsvets och jag kan inte säga att jag var helt bekväm med den.
Det spottade, fräste, satte eld på diverse grejer och hade sig.
Oklart hur bra det där blev egentligen, men det vart bättre än innan iaf.


Vi servade och tvättade banans flotta av bilar. Ett par "nya" och några gamla jagades igång.
Ambulansen fick delvis nytt elsystem redan förra året. Nu fick den en passande regplåt.


Inte bara banans bilar som behövde lite omvårdnad.
Jag fick äran att plasta fast ett scoop på Johan Forslunds (Skanstull) Beretta, han tänkt köra street week med.
Fronten var delvis i kolfiber och något supertungt distansmaterial. Scoopet var vanlig glasfiber,
så det fanns ingen anledning att plasta fast det med kolfiber och epoxi. Dessutom var det lite brådis,
och då är det ju praktiskt med polyester. Slipa, spackla och wrappa den fick han göra själv. Blev helt okej.



Den här tävlingen fick som sagt köras utan publik pga pandemin.
Därav fanns det inte en ekonomisk chans att genomföra den om det inte kom minst 100 team.
Med en vecka kvar till deadline för anmälan var det 60 eller kanske 70 team som anmält sig.
När anmälan stängde hade vi kommit upp i ca 120 team.

Helgen innan midsommar var det dags för tävlingen.

Vädret var verkligen helt sjukt bra. 22-24 grader och soligt så det förslog.
Något moln var det nog men verkligen inte så det störde. Ett par vindpustar
tog med sig ett par depåtält och ställningen jag gjort till scoreboardsen blåste omkull,
så där blev det bakläxa till nästa tävling.
De som fuskat med solskyddsfaktorn fick otroligt röda kinder.

Jag var klassvärd för 4to6, ProStreet, Vintage och Stock Super Stock. Till min hjälp hade jag
en mycket begåvad och driven ung tös som gjorde sin första tävling som funktionär på Kjula.


Björn Lundin hade tur i oturen.
En kolvbult gick av, men stannade kvar i kolven som dessutom höll.
Ett märkligt missljud gjorde att dom rev och hittade problemet innan det blev fyverkeri.


Audi sektionen i klassen 4to6 hade lite axelbekymmer under helgen.
Både kardan och en drivaxel i samma runda.
Både fäste och attack.


Göran Pihl fick inte en enda runda med sin Ford 32 Funny car.
En bult lossnade inne i kompressorn under varmkörning och slog tvärstopp emellan skovlarna.

Mats Thomasson blev ensam kvar i klassen Vintage A.
I bakgrunden syns Kjell Anderssons Dog Catcher Crown Victoria.
Han fick 3000:- i bonuspris av Skanstulls däck och Stuvsta Däck för snyggast/ballast burnout.


Chribbe Lundins dubbelturbo Fairline drar blickarna till sig från sina medtävlande.
Han hade egentligen inte tänkt köra, men spontanade ihop bilen från vinter idet på ett par dagar.
Barnsjukdomar fanns det, men det ena sorterades ut efter det andra.
Han har en riktigt fräsig Saab biltransport.




Jonas Boberg tog tillfället i akt och körde lite test n tune med sin Pro Stock.


Olof Andersson (och jag) hade inte fått ihop Pro Mod 57an,
så han testkörde lite med sin gatbil istället.


Micke (Husby) Johanssons son Emil, bytte till sig Kenny Åsbergs V8 Volvo
som han körde ett par mitten nior med under helgen.


Syclone Robban var på besök från göteborg och smiskade av ett par höga åttor på lördagen,
Gideon Liljegren körde helgens snabbaste tid (7,69-298kmh) med sin röda Pontiac Grand Prix.


124 team kvalade in och producerade 784 tidkort under dagarna två.



Det var allt för den här gången.
Nu åker portalen in i hangaren för denna gång.

På återseende 8-9 Augusti.






Back