Jag håller inte bara på med kolfiber...
...Jag är med och hjälper till på kjula också.

Mälardalen Open #5, premiär för Kjula Dragway 2.0 29-30 maj 2021
2.0 för att detta är första gången som vi kör från andra hållet.
Ja det är samma bana men vi har depån i det som tidigare var banslut.
En av anledningarna är att logostikparken runt flygfältet bygts ut såpass
att vår hangar vi haft tillgång till sedan starten 2006 blev tvungen att rivas.
Vi delade den hangaren med flygplatsen som nu måste ha sina maskiner under taken där vi haft vår depå tidigare.

Plus.
Det nya depåområdet är större än det gamla.
Det finns betydligt bättre elförsörjning.
Inga möten behöver förekomma i depån då alla åker åt samma håll.
De första 140 metrarna av strippen behöver inte blästras bort efter säsongen
när vi kör från det här hållet.

Ett par saker dyker dock upp som något sämre ännu så länge. Kanske.
Tidigare var första halvan av banan betong. Det är ett bättre material
men den var så sönderblästrad genom åren att den började bli gropig.
Funktionärerna bor kvar i den andra änden av fältet ännu så länge.
Grusvägen utanför nya entrén är trafikerad och grannarna upplevde att
det var svårt att ta sig förbi alla team som köade på fredagen.
Det finns inte lika mycket utrymme för finbilsparkering i den här änden.

Vi var ett par tappra själar som kämpade för att kolonisera den nya depån.
Marcus som är en fena på att köra grävmaskin (utöver att preppa banan)
flyttade ner kuren och gjorde infartsvägen tvåfilig.

Jag som är tämligen talanglös på att köra grävmaskin fick fokusera på att
bygga en ny klistervagn med Martin och planera depån.
Gjorde winnerstickers med årets färg på anglian och även en egen till hojjarna.



Den 29 maj var det dags.
Vi hade fått fri tillgång till fältet för att preppa hela veckan innan...
...dessvärre den regnigaste veckan på flera år.
Det märkliga var att allt regn verkade ha fallit veckan innan,
så när det var dags för tävling fick vi precis hur fint väder som helst.

Då jag hade planerat depån tog jag emot alla teamen och visade var dom skulle stå.
Till min hjälp hade jag Isabell som fick cykla många mil den fredagen.
På lördagen övergick jag till att vara klassvärd för ett par klasser.
Det gjorde att jag kunde dubbelkolla hur min plan över depån blev i verkligheten.
Det blev med kontrollerade avsteg. På några ställen blev det trångt och andra luckor.
På det stora hela taget lyckades jag få plats för alla team.
Vädret var verkligen hur bra som helst så även om allt inte var helt hundra
till första tävlingen på en ny bana hade alla team överseende.

Det var 13 bilar på plats i klassen 4to6.
Snabbast i kvalet var Kristian Sjöberg med 8,04-275kmh i sin grå Volvo 740.


kvaltvåa var Jörgen Andersson med 8,54-205kmh i Opel Kadetten kallad Kaputten.
Chassiet är bara taggat till 8,5s så jag tror han släppte lite på slutet för att inte breaka ut sig.


Kvaltrea var Jesper Ojala med 8,74-269kmh i sin ursköna urquattro.


Fyra i kvalet blev Björn Lundin med 8,74-250kmh i den taksänkta fd kalmarvolvon.



Femte kvalplats innehölls av Kim Norgren med 8,76-242kmh i den originallikt grå Volvo 142an.
När röken hade lagt sig på söndagen stod Kim överst på pallen. Om vi haft någon.
Med rådande restriktioner vågade vi inte hålla i någon stor pris utdelnings cermoni,
utan pokalerna delades ut på plats i respektive depå.
Stort grattis till segern i årets första race på Kjula 2.0!



På sjätte kvalplats hamnade Kims bror Tobias Norgren med 9,22-240kmh i sin Opel Kadett.
Förr om åren var den illgrön med efter en liten fadäs på sista tävlingen förra året blev den röd.


Daniel Lundström blev kval sjua med 9,32-250kmh.
Han åkte till kjula med sitt team från Umeå. Under kvalet gick topplockspackningen sönder.
Teamet hade ingen med sig men fick tag i en. -I Ludvika. Bums upp till Ludvika där de änven lyckades få toppen planad.
Halva natten spenderades med att skruva ihop bilen bara för att få en stake genom blocket i första rundan på söndagen.
Tack vare de föredömliga plåtarna under motorn klarade sig banan från oljespill.
Mycket bra kämpat på alla sätt!



Patrik Österberg blev kval åtta med 9,77-228kmh i sin VW typ 3 fastback.
Rasmus Eriksson blev kval nia med 10,15-212kmh i sin buggy.


David Tajjan Tärnlund blev kval 10 med 10,18-244kmh i sin Audi S2
som jag gjorde motorhuv och baklucka till i våras.



Sandra Hall blev kval elva med 10,94-209kmh i sin rosa BMW.
Hon är en multitalang som även skötte dotterns juniordragster och kjulas facebooksidor.
Något blev knas, tror det var misstanke om topplockspackning så hon kunde inte köra på söndagen.


Näst sist i kvalet kom Peter Larssen från Danmark med 11,9-182kmh i sin Toyota Supra.
Inte för att den var långsam, men något i framvagnen betedde sig så han fick slå av.


Andreas Arthursson var tekniskt sett kvalsist med 12,13-86kmh.
Det berodde på att han oftast breakade ut sin bil och de tiderna ströks.
Han lyckades bromsa sig till en historiskt låg slutfart jämfört mot ET.


Utöver klassen 4to6 var det sex andra bilklasser och 6 klasser för motorcyklar.
Några bilar som körde ProStreet (7,6s breakout)



Några som körde klassen Street (8,6s breakout)


Vintageklasserna bjuder på skön nostalgi.



Motorcyklar, test n tune, mm.



Det var 144 team på plats som producerade 800 tidkort under helgen.
Vädrets makter var verkligen med oss den här helgen.
Soligt och fint hela helgen utan att vara altför varmt.
Jag upplevde teamens reaktioner på banan att vi hade lyckats väldigt bra,
med tanke på att vi inte hunnit preppa så mycket som vi tänkt.
Banan var fortfarande inte "tät" efter helgens körningar men den fungerade bra ändå.

Nästa tävling på Kjula är den 12-13 juni.
Jag kommer vara på annan ort just den helgen...





Back